NEZAŘAZENO
Ročník: 1881; strana: 22,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
22 —

také introitzrs a boraduale po jejich počátku tak nazývati, vyňaty jsou vždy z některé částky písma svatého starého, neb nového zákona, nejčastěji z některého • alma, a mají nás přes celou obět novozákonní v posvátné pozornosti udržovati.

Introťlus na počátku mše sv. přede-psaný obrací duchovní zraky věřících obyčejně k starozákonnímu proroctví, jehožto spinění bývá príčinou a předmětem slavnosti právě konané; na př, při slavné mši sv. o Narození a Obřezání Páně zní Introitus : Puer natus est nobis .... Is. 9, 6; v den očisfování B. M. Panny : Suscepimus Deus misericordiam tuam in medio templi tui ... . Ps. 47, io ; na slavný hocl velikonoční: Resurrexi et adhuc tecum sum .... Ps. 138, 18.

Graduale častokrát opakujíc slova introitu připojuje ještě jiná prorocká vyřčení k téže slavnosti se táhnoucí, nás k přiměřenému rozjímání rozněcující a k spasitelnému slyšení sv. evangelium připravující; na př. na svátek sv. Štěpána zní graduale: Sederunt principes .... (slova z introitu opakovaná)

... salvum me fac propter misericordíam tuam .... Ps. I18, 23• 94; na slavnost Zjevení Páně : Omnes de Saba venient, aurum et thus deferentes, et laudem Domino annuntíantes. Surge et illuminare Jerusalem ... . Is. 6o, 6. 1.; na hod Boží svatodušní : Emitte spirítum tuum, et creabuntur, et renovabis faciem terra. Ps. 103, 30.

Offerlorium na slavnosti Páně připomíná nám velmi často velebnost, všemohoucnost, dobrotu neb jinou vlastnost božskou neb některé tajemství Boží, aby jsme mezi obětováním mešním a následujícími modlitbami pamětlivi byli na svou závislost od Boha i na povinné jemu díky za vše, což máme, a tudy také za dary, které se právě na oltář kladou a v nejsvětější tělo a krev Kristovu proměněny býti mají. O svátcích Svatých poučuje nás offez-lorizozn obyčejně, čím právě uctívaný a vzývaný světec v životě svém před Bohem zvláště se proslavil, jemu se obětoval aneb jakou zvláštní od-platu za své cnosti od Boha přijal, což nás má povzbuditi k rozjímání, která oběf i od nás jestit Bohu příjemná, nám spasitelná a v čem toho kterého Vyvolence Páně následovati můžeme a máme.

Offertoria prvního druhu: o půlnoční mši sv. vánoční: Laetentur coeli et exultet terra ante faciem Domini, quoniam venit. Ps. 95, 11. 13. O slavnosti Seslání Ducha sv.: Confirma hoc Deus, quod operatus est in nobis, a templo tuo, quod est in Jerusalem, tibi offerent reges munera, aIleluja. Ps.67, 29. 3o. Na svátek nejsvětější Trojice: Benedictus sit Deus Pater, nnigenitusque Deus Filins, sanctus quoque Spiritus, quia fecit nobiscum misericordiam suam. Tob. 12, 6. Offertoria lllarianská: Ave Maria, gratia plena, Uenedicta Diffusa est

gratia in labiis tuis, propterea benedixit te Deus .... Offertoriuzn na slavnost Všech Svatých : Justorum animae in manu Dei

sunt, sunt in pace Na den

jednotlivých Svatých: Gloria et honore coronasti eum .... Posuisti domine ... vitam petiit a te, et tribuisti ei. Laetamini in Do-mino, et exultate justi, et gloria mini omnes recti corde.

Cotztznunio jako na rozloučenou připomíná shromážděným křesfanům ještě jedenkráte hlavní obsah sv. evangelium, aneb příčinu a základ slavnosti téhož dne konané, N. p. Cozzzznunio na hod Zjevení Páně zní: Vidimus stellam ejus in Oriente, et venimus cum muneribus adorare Dominum. Na hod B62í velikonoční: Pascha nostrum immolatus est Christus .... Na svátek Očisfování B. M. P.: Responsum accepit Simeon a Spiritu sancto, non visurum se mortem, nisi videret Christum Domini. Na svátek Zvěstování: Ecce virgo concipiet .... Když každá zpívaná mše bude míti svůj introitus a své cornznuzzio, bude tím docílena větší srovnalost mezi oltářem a kórem. Mezi rozmanitými, významnými a poučnými introity u oltáře nebude kór po celý rok jenom A),ne zpívati; mezi Agnus Dei a následujícími modlitbami od kněze říkanými bude místa nyní obvyklého preludim na varhanách také na kóru Agnus Dei zpíváno, a nikoli teprv po svatém přijímání, kamž připadne poslední antifona pod jmenem cowzznunio známá.*)

Tyto čtyry antifony mohly by v neděle a svátky též zncrsi tichou zzzší svatou bez proviněni se proti církevním předpisům liturgickým s podloženým českým překladem zpívány býti, a zajisté učinily by nejednou mocný a hluboký dojem na všecky k Bohoslužbám s dobrou vůlí přicházející; ano častokráte byly by vydatnou přípravou k výkladu po mši sv. následujícímu, aneb prospěšnou rekapitulací kázaní mši svatou předšedšího. Zvláště užitečným mohl by býti takový chrámu Páně důstojný zpěv se slony každému sroz-



*) Redaktor oznámil u minulém čísle Cyrilla", že Graduale Romamein, které obsahuje právě tyto částky: Introitus, Graduale, Offertorium a Communio na veškeré dny a svátky roku církevního vyšlo ve vydání sterotypnírn za báječně levnou cenů 3 marků, tak že i nejchudší kruchta nyní snadno se zásobiti může potřebným počtem Graduálů.
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ