| ||||
| ||||
katolickou
Čechách, na A. p o svátno u ve Slezsku, Jeduoty ( xvatei a zee3CMOZ -- - OBSAH : Kterak sezakládají jednoty Cyrillské ? — Obecná jednota Cyrillská: Arcidiecése Pražská. (Hořovice, Velká Víska. - Svojšice. Cislo 2. -Rakovník.) — Diecése Litoměřická. (Bezno. - Mnichovo Hradiště.) 1882. W. 1X. — Diecése Kralovéhradecká. (Lože. - Velím.) — Arcidiecése Olo- můcká. (Osek.) — Oznámení. Kterak se zakládají jednoty Cyrillské ? Piše F. Y. Lehner. (Pokračováni.) jednotu Cyrillskou lze zříditi na každé osadč, velké nebo malé, kde jsou lidé dobré vůle. Všudy, kde rádi pracují. Všud)-, kde milují život. Všudy, kde vládne horlivost. Všudy, kde láska plápolá. Každá osada může míti svou jednotu vedle svých poměrů, vedle sv}'-ch potřeb. Kde mnoho lásky sídlí, tam mnoho hrdel zpívá. Kde oheň pod popelem doutná, tam malý hlouček horlitelů může jej roznítiti v žár. Skromná na počátku jednotička jest s to rozezvučiti osadu celou. Zpěv jest nakažlivý. Jedno ptáče rozezpívá celý les. Láska nevymřela ještě. Chce pouze zbuzena býti. Veselý zpěv Cyrillských jednot ji zase zbudí. Zakládejte tedy rychle Cyrillské jednoty. A hlučný zpěv jejich pro-budí zase lásku, — tu starou lásku, která velechrámy stavěla; tu starou lásku, která srdce šlechtila. Žehrá se na obecný úpadek víry a mravů. Modla zlatého telete stojí na sloupu žulovém a národové kolem ní křepčíce hmotu zbožňují. Materialismus vysmívá se ideálům. Sobectví vládne. Obětovnost mizí. Jsou to protivy vzájemně se vylučující. Chcete-li první potříti a druhou živiti, velte člověka zase k ideálům. A na zemi nad zpěv nenaleznete bezpečnější cesty, která vede k ideálům. Zakládejte CyrillskP Jednotya vyhubíte zlo. Zlo protivou se potírá. Hmota jen ideálům ustupuje. A ideální jest snažení, které Cyrillskými jednotami se pěstuje. V době přítomné život spolkový podivu-hodně se rozvětvil Veškeré zájmy života lidského, duševní a hmotné, ve spolcích se pěstují a to s užitkem a dobrým výsledkem. Již téměř není ani dědiny bez různých spolků. Živí se v nich láska k vlasti, rozkvět blaho-bytu, bezpečnost domácí. Ale žádný šlechetnou snahou nedosahuje ideálnosti jednot Cyrillských. Čím v zázračném počtu řeholí a kongregac církevních jest ideální řád benediktinský, tím v bezčetné řadě vlasteneckých spolků jest jednota Cyrillská. Ona za úkol si obrala to nejvznešenější: oslavovati zpěvem, řečí ideální, to nejvyšší co na zemi máme — bohoslužbu. Ideální řečí — zpěvem — oslavovati nejideálnější na zemi a nejsvětější úkon — bohoslužbu, tof účelem jednot Cyrillských. Život spolkový jednotami Cyrillskými dospěl na vrchol činnosti. Bez jednot Cyrillských cyklus spolkový není zakončen. Bez hlavy jest tělo kusé. Dobře jest pečovati o zájmy hmotné bezpečnosti a blahobytu, lépe o vyšší zájmy vzdčlanosti a lásky vlastenecké, ale nejlépe o nejideálnější zájmy, v nichž soustředuje se život nejvyšší. Kdekolivěk tedy mají řetěz spolků, dlužno dopiniti jej článkem posled- | ||||
|