NEZAŘAZENO
Ročník: 1882; strana: 18,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 18 —

sv. snahu takovou podporuje. U nás obecnou nélio umění z dob rozkvětu a slávy. Morová

písní kostelní lid český slaví s církví rok r(na válek udávila skoro všechno. Jen píseň

církevní. Velkolepé události, jichž dějství kostelní ušla záhubě. Vymizela sice z úst

v kruhu církevního roku obraz za obrazem lidu, ale nevymizela ze srdce národa. Veliký

se objevují, lid si připomíná, rozjímá, uvažuje poklad písní zůstal bezpečně uschován. Píseň

--- písní. Píseň jest jeho meditací, píseň jest staročeská očekávala svého vzkríšení.

jeho kázáním,' píseň jest jeho modlitbou. Iren vzkříšení se dostavil.

Kajícně-Ii se připravuje na příští Páně, touhu Svatí apoštolé naší Cyrill a Method nám

svou vyjadřuje písní. Plesá-li o narození Páně, ten poklad zase otevřeli. Před tisícem let

s kůry andělskými zpívá. Kormoutí-li se v době naucil ~i otce naše chváliti Spasitele světa

pustu nad tíží hříchů, umučení a smrt Páně lahodným jazykem mateřským. Po tisíci letech

připomíná si písní. Jásá-li nad otevřeným vrátili nám ztracený po nějakou dobu a za-

hrobem, veselé Alleluja zpívá. Nápěv zde jest pomenutý poklad písní duchovních — v kauci-

pomocníkem citu oděného slovem. Cit vtělil OlzlíítG .Svaío- f(wsktm.

se slovem, slovo přiodělo se nápěvem. A proto

ic Cech rád zpívá, píseň jeho neobmezuje se Předmluva „Kancionálu Svato-Janského”

na kuste(. Píse~i zbožná z kostela putuje po psaná kanovníkem Vincencem Bradáčem na

domech, po polích, po lesích, po luhách. den sv. Cyrilla a Methoděje r, 1863 počma

Ozvěna písně kostelní odráží se pak netoliko takto: „Slavíme v tomto roce blahou památku

o klenbu chrámovou, nýbrž také o krb domácí, příchodu apoštolů slov. sv. Cyrilla a Methodějc

jakož o skalnatou stěnu lesní. Atak zpěvem clo krajů Moravských, spolu děkujíce Bobu

bývá ušlechtile vyjádřována nejen modlitba, za milostivý dar sv. víry, jenž přec( tisícem

nýbrž zpěvem bývá posvěcována i práce. let počala blažiti a posud blaží národ náš.

Píseň jest pak pokračováním kázání kněž- L a tou přít".inou ráčil jeho Eminencí, Bedřich,

ského a mocnou pomůckou vychovatelskou kardinál-kněz svaté l~ímské církve a kníže

života náboženského, arcibiskup Pražský naříditi, aby i Svatojanské

dědictví k oslavě tak památného roku přispělo

Jaký národ, taková píseň. Jaká zbožnost, kydáním kancionálu našemu věku přiměřeného,

taková píseň. Jaký duch, taková píseň. dadouc údům svým a vůbec lidu zpěvumilov-

V písni zrcadlí se vždy doba. Píseň jest nému clo rukou knihu, jenž by jej na mnoli;í

plodem injuVeckyiiz a duch její odpovídá leta i příjemně bavila, i nábožně vzdělávala.

vždy době, v níž se zrodila. Sdílí s ostatními

obory uměleckými signaturu doby. Kancionál obsahuje 820 písní, poklad

to věru přebohatý. Jsou ale do sbírky přijaty

Když květla víra i umění velikolepě se též některé bezcenné nápěvy novověké, duchu

povzneslo, jak obdivujeme na velechrámech, ~,

starých zpěvů odporující, wmž jednota díla

také píseň církevní stkvěla se krásou středo- poněkud porušena, nikoliv však cena celku

věkého umění. Když víra ustoupila liché zmařena jest. Tolik jest jistu, že vydáním

osvětě, hloubka mělkosti, krása pozlátku, kancionálu Svatojanského zahájena jest nová

sesvětačila i píseň kostelní, doba zpěvu obecného ve vlasti naší. Kancioníd

Vlast naše druhdy posetá velkolepými Svatojanský jest pomníkem monumentálním.

chrámy, jejichž krása a cena umělecká ob- pro praktický účel však příliš rozsáhla

divem naplňovala i cizince vkusu vybrouše- sbírka méně vhodnou bývá, proto že ve sku-

ného, má nyní většinou chrámy copové tečnosti předec jen dosti skromná část písní

s úpravou copovou. od lidu se zpívá. Ti však, kdož zpěv obecn}'

Laciný cop tak zobecněl, pozlátku došlo pěstovati hodlají, tak ohromným počtem

takové obliby, že dlouho potrvá, než premožen tolika set písní polekáni a v pochybnosti

bude předsudek o drahotě důstojných před- uváděni bývají. Také již i k vůli ;áa'otzcí

mětů uměleckých, jaké ve vlasti naší nyní j,dlzofč ve zpěvu odporoučelo se tedy vydání

zase po způsobu důkladného středověku zho- zpěvníku, který by se obmezil na skromný

tovuje Akademie křesfanská. Zlato přirozeně počet písní, jež by však během roku církev-

výše se cení, než pozlátko. Umění církevní ního veslltés od lidu se zpívaly a při tom

jiné požadavky má, než vkus obyčejných ovšem i s,ndi~1tí cenou nad ostatní vynikaly.

štafírů, kteří až do nedávna u nás oltáie předzvídaje, že literátským sborům Ct--

stavěli, chrámy ozdobovali (!), obrazy opa- rillských jednot bude třeba přiměřeného a

třovali, — umění (!) církevní řídili, praktického zpěvníku, vybral jsem s kanciu-

Pu kostelích zobecněla také píseň — nálu Svatojanského počet písní, který pro

štafírská• obyčejnou potřebu roku církevního by posta-

Jakoby zázrakem zachovali se porůznu čoval. Měl jsem při tom na zřeteli dopolední

ve vlasti naší spoří zbytkové památek výtvar- služby Boží a proto dal jsem zpěvníku název:
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ