| ||||
| ||||
— 98 — Dieeése Brněnská.
Z Doubraviee nad SVitaVoU dne 21. listopadu. jednotu v lLorním Štěpánově. Co dolcázal tamni (OPú_'1'I1f~ Ařcst.) Dústojuý pane redaktore! Chtěl II horlivý p. nadučitel Ferd. Karafiát v nepatrné od- jsem Vašnostem šíře psáti až post festum -- v zále- lehlé obci horské, nebylo by zajisté nemožno jinde žitosti nám stejně drahé a žádoucí. Dovoluji si pro- i při dobré vůli a shodě církve a školy. A že dobré 1.atim atr čnč oznámiti: Die zpěvné Jitko farnosti vile ve sborech učitclslcých posud všude nevymř lo, naší" —nyní již osmileté — dá-li Bůh, na poslední toho důkaz potčšný podává Mor. Orlice ze dne neděli po sv. Duchu řádnč pokřestěno bude a obdrží S. prosince, kdežto se dočítáme, že prvním předmětem jméno: farní jednota Cyrillská v Doubravici. "Zvláštní na programu valné schůzelišuovskú učit. jednoty l;omčry, kterých často sebe lepší vůle přemoci ne- „Budeč” na 7. prosince položené; jest přednáška dovede, byly u příčině, že se se křtem proti přání o církevizínz spévu. Kéž by také v jiných konferen- a obyčeji Církve sv. tak dlouho odlcl:ídalo. Za to cích učitelských konaly se ob čas přednášky o přesném však nebude třeba kmotrám odpovídati místo dítěte, zpěvu círlcevním, a 'což ještě důležitějšího, kéžby se an křtěnátko naše již tak dalece dospělo, že k otázce : slovem spojila se též hned praktická produkce ně- „Chceš-li se veřejně přihlásiti k zásadám máteře své které jednoty cyrillské — palz zajisté by se podnes „Obecné jednotě Cyrillské” ? — sebevědomě a hlasitě osvědčilo biblické slovo, že víra přichází ze slyšení." odpoví: „Chci! toho mi dopomáhej Bůh !” Doufáme zvlášf, že staroslavné Boskovice, sídlo Tolik prozatím. O lcřestn samém zevrubnější hejtmanství a střed spolku učitelského, přihlásí se do zprávu příště. tábora Cyrilrskčho. Dp, farář i velezasloužilý p. ředitel Z Doubraviee nad SvitaVOU 4. prosince. (Po kůru Vácha jsou příznivci přesné hudby církevní a křtu fiu-rrí jerlrroty C j rillské.)La slibem svým vědo- zpěvácký spolek tamní „Velen” honosí se výtečnými most dávám, že křest farni jednoty cyrillské u nás silami. Ovšem nastane boj se zastaralými předsudky tiiashtě vykonán včera na první neděli adventní po hudby světácké, avšak tím větší zásluha bude těch, rannich službách Božích. Suli jsme se ve školní kteří jej povedou vítězně. „Dům můj, dům nzndlitbr budově, navnazeni jsouce již minulou neděli slovem jest”, dí Božský mistr. Kdo tedy v kostele hledá Božím, ježto jednalo o důležitosti a vlastnostech zábavu hudbou koncertní a divadelní, jedná tak po- přesného zpěvu církevního. Schůzi slavnostně zahájil šetile, jakoby do divadla chodil se modlit. Což světa náš posud ochotnický sbor pěvecicý přiměřeným světu, což Božího Bohu. zpěvem, po němžto mistní farář, táhna se k textu Z Ra)hradu dne 22. listop. 1882. Kdo vstoupil zpívaného sboru: To den, který učinil Pán" — dne 22. listopadu, na slavnost sv. Cecilie, do rajhrad- projevil shromážděným radost, že konečně vypiní se, ského chrámu Páně, toho jistě ovanul slavnostní duch po čem všichni upřímní přátelé domu Božího dávno vida hlavni oltář ozdoben, vida kněze ve slavnostním toužili, že z dosavádních ochotníků dnešním dnem rouše přinášeti občf mše sv a slyše ty krásné hlaholy stanou se řádní bojovníci, jichžto heslem válečným církevního zpěvu. I otázal by se, co je to dnes za jest: „Zpěvem k srdci a srdcem k Bohu.” slavnosf? Ano dnes koná brat rajhradská slavnost Po čtení a vysvětlení stanov vykonal se zápis domácí, sladíc osmadvacátý den volebni našeho ctč- členů jednoty. Sbor pzTveckf, čítá 5 sopránů, 5 altů, ného a milovaného nejdůst, pana opata Gunthera. 5 tenorů a 6 bassů. Sbor Literátský čítá prozatím otce svých bratří, zastavatele vlasti, otce chudých a jen 6 hlasů. PiispívajícícTz členů je 12 s ročním zvláště velikého mecenáše hudby a zpěvu cyrillského. příspěvkem 50 kr. Zakladatel jeden, jenž zápisného Není tudíž divno, že na takový den náš zpěvácký skládá 5 zl. a pak ročně r zl. kirr vynaložil své síly, aby tak důležitý den jak náleží Předsedou jest místní farář, ředitelem p, nad- oslavil. O 8. hoví, byla slavná mše sv., při níž se na učitel Al. Magda, jenžto vzornou horlivostí i doved- kůru následující kusy provozovaly: Introitus: Loquebar ností již ostrv piných let obětoval na vychování sboru choralně, jakož i Communio: Confundantur. 11Iše byla cyrillského, kterým svatyně naše právem honositi se in hon, s. Caeciliae od Dr. Fr. Witta, pro smíšený může. Jednatelem jednoty jest p. učitel Stante1*sk,', sbor, kter:íž jest nad míru krásna, též trochu obtížna, do jehož mladistvé nadšenosti pro dobrou věc zcela ale podařila se. Ltadosf jest to, slyšeti při ní ten se nadějeme, že spolku četných členů ziská, zvláště jásot hlasů zpočátku, pal( prosebné „qui tollis” a to řiditi-li se bude spolehlivým receptem, který dp. re- jásavé ukončení „in gloria Dei Yatris”. Graduale daktor Cyrilla v č. 8 na str 58 ročníku 1879 — bylo : Audi filia od Mettenleitera ; Offertorium : Affer- sám jednatel jsa všech jednatclá — z vlastní zkuše- rentur od Stehle. Při `anctus a Benedictus podobá nosti podal. se lhosanna" onomu jásotu radost,'iému, jímž přivítán Stanovy již se zaslaly do Vídně ku schválení byl Spasitel v Jerusalemě. Agmis Dei jest žalostné, cestou okr. hejtmanství Boskovického. S velikou ra- ale velmi krásné a dojemné, jakoby jeden hlas přes dosti četli jsme v č. t r. Cyrilla zprávu, že duch druhý volal k Beránku Božimu, aby sňal hříchy Cyrillský v biskupství Brněnském poslední dobou světa, až při dona nobis pacem upokojí se duše naše. utěšeně se šiří zakládáním jednot farních. V Bosko- Načež bylo Te Deura" od Kaima 6hlasné, za vickém hejtmanství m; me tedy již také drahou vzltištní přičinuu. | ||||
|