Chorální kongres v Arezzo
Ročník: 1883; strana: 35,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 35 —

zpíval jednu sloku s průvodem varhan jednohlasně, druhou pak aby pokročilé Jednoty cyrillské na kruchtě přednášely vícehlasně bez průvodu varlian, čímž těmto zpěvům staročeským dostalo by se ještě jasnějšího lesku a větší rozmanitosti. jsem ostatně tou radou, aby i při jednohlasném zpívání písní kostel na dva sbory se rozdělil — lid v lodi a cvičenější zpěváci na kruclrtč — a střídavé zpíval. Nápocíobí se tím jednal: kněžská psalmodie, jednak udržuje se tíni správnost zpěvu, rychlejší postup a svěžost hlasů. Koráte tím pořádkem picdnášeué netrvají přes půl druhé hodiny a mohou každodenn : celé vyzpívati se. Lid pak tak si je zamiluje, že po celý role na advent se těší. ',c pak obyčejný objem hlasu pohybuje se v oktávě d, transponoval jsem písně i chorály, kde objem ten byl pickročeu, jak všudy piI-slušně udáno jest. Netřeba zmíiiovati sc, že varhaník doprovázející písně vázati bude akord s- akordem, jak toho lira na varhany žádá. Obloučky proto se vyncclialy, aby

z této partitury zpěvácí vícehlasně zpívati mohli.

Vydání toto ve foliu jest tedy hlasem varhan a určeno zároveá pro cvičené pěvce, kde vícehlasně zpívati zamýšlejí; pro lid vyjde hlas zvláštní. — Během leta možno Rorate s lidem cvičiti, aby počátkem adventu všeobecně zavedeny byly. První advent nechat se zpívají každodenně Rorate nedělní. Rokem příštím buďtež přibrány pondělní a t. d.

Jakým způsobcm u vydávání Rorate ua ostatní dni bude pokračováno, nyní ještě udati nelze. Mám za to, že nejsnáze by tak díti se mohlo vydáváním druhé, animořádné přllohy hudebn3 k s,Cyrillu« s příslušným příplatkem. Jelikož ale náklad jest velmi značný, muselo by se přihlásiti několik set předplatiteli. Neškodilo by, kdyby již nyní

korespondenčnp,mi lístky bylo ani oznámeno, kdo by mínil druhou přílohu hudební, od-

bírati, abycli žádoucího přcliledu nabyl.

Lehner.

Chorální kongres v Arezzo.

Vypravuje V. Autbro. Iiťeide, benediktin kláštera Emauzského. — (Dokončení.)

Z města samélio spatřil jseni pouze tři ulice ; první od nádraží, druhou, kterou se chodilo k poradám, a třetí ku kostelu, kde jsem mši svatou sloužíval. Do dómu, který na návrší se ti-ypíná, piIkI jsem pouze, abych od vikáře generálního si vyprosil do-volení ku sloužení mše svaté. Kathedrála jest budova -oticl:á z počátku NITI. věku; jest ozdobena krásnými malbami na obmítce ze školy přcdrafaelsl:é a má přeuádherný lilavní oltář s jemnými řezbami mramorovými a okrasy s prací vykládanou. Druhdy byla lcathedrálou S. Maria de] Pieve, pozclčji však dostalo přednost místo na kopci vysoko vše ovládajícím. Co stavbě dal bych však přednost staré basilicc románské.

Po první zpívané mši sv., při níž cliorus aretinslcý tak neliezky zpíval, stalo se usuešení, aby členové kon;resu samého zpívali, a to dle rozličných vydání, čímž měl se ukázati živý obraz jejicli. Návrh byl ceny pochybné. Možno zpívati dobrý, starý nápěv tak, že vypadá cliudč vedle melodie měně správné, ale lépe zpívané. Dobrý přednes plodí dobrý elojem. Na l:on,rresu však ne-mělo jednáno býti o tom, kďo nejlépe zpívá, nýbrž co a kde přesný chorál jest. K tomu vyžadovala se ovšem důkladná, vědecká rozprava, zralé uvažování a porovnávání, nikolivék bloudění za tónem pěkně znějícím, Slo to clobřc. V úterý při votivní mši in hon. S. Caeciliae zpívali kapelník Haberl, Donclly, I.ans, P. Kornmiiller a Gnězda dle vydání řezenského. Přednes byl ovšem dobrý. Prosté nápěvy, které v tomto vydíuií lépe se za-chovaly, zněly překrásně; co ve starém chorálu jinak bohatějšího nápěvu bylo, nechtělo se mi líbiti. Ve sti•edu a ve čtvrtek zpíval sbor Perriot-em sci•adéný dle vlašského vy-dání z minulélio věku, tedy dle vydání méně správného; Perriot však mnoho opravil. Zpěv nebyl tak pěkný, jako dne předcházejícího. V pátek zpíval Dom Pothier se svými spolu-bratry dlc vlastnílio Graduale, jeliož tisk skorem již hotov byl. Pěvecký výkon zdál se mi býti skromnější, než-li u zpěváků dne prvního; rhytmu-~, čláukování nápěvu, veškeré pojmutí duševní daleko však vynikalo dle obecného úsudku,
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ