Skladby cizé
Ročník: 1883; strana: 48,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 48 —

obraty a kombinace, jakých nyní pohotově máme a zajisté rádi by je byli upotřebili.

Za druhé jsou v některých větách hlasy tak daleko od sebe vzdálené, že to žádného dobrého účinku míti nemůže, snad pouze tenkrát, kdyby střední polohu varhany vypinily, jako na př. ku konci Kyrie posledních 9 taktů.

Tolikéž se nebude nikdy dobře vyjímati »Qui tollis peccata mundi«. Pokračování Uassu v terciích až do velké oktavy xxtěli by spiše varhany vypiniti. Naproti tomu bude vždy dobře účinkovati »Et in carnatus, Crucifixus»atd.

Což ale nejvíce postrádám, jest pevná ústálenost v tonině. Náš Spasitel založil svou církev na skále, na pevném základě. Za tou příčinou má míti i kaidá církevní skladba základu pevného. Pan skladatel měl tudíž přihlížeti k tomu, aby se udržel více v toniné a neměl ustavičně promětiovati barvitost, což se ob-zvláště v ,Credo« dobře vyjímati nemůže, a neučiní také dobrého účinku.

Ostatně jest to již jedna z lepších prací skladatelových; deklamace jest správná, a vedení hlasů dost přirozené a snadné.

Našim potřebám ovšem valně neposlouií, neboli vyiaduje hluboké a dobré bassy, a předpokládá lepší, nacvičené sbory; neposkytuje však za náhradu tolik vnitřního povabu, který by na dlouho poutal.

Jan Aug. Starý,

ředitel kůru.



Sl;`ladby cizé :

Missa in honorem S. S. Infantis lesu pro menší sbory jedno- nebo dvouhlasně s průvodem varhan či troj- a čtverohlasně bez varhan. Složil C.. `č: _~tehle. `Op. 49. A.ugsburg u A. B~hm-a. Partitura a hlasy M. 2.40; partitura sama M. i.80. Jednotlivý hlas M. —.15.

Lehké skladby jsou velevítané. Zvláštní výhody pak poskytují takové mešní skladby, které lze zpívati jedno-, dvou-, troj- a čtvero-hlasuě, jelikoi i nejslabším sborům bývají přístupny, a mohou při sesílení vícehlasně přednášeti se. Skladatel o takovou skladbu požádán s mnohých stran pamatoval zde především na slabší sbory. Mši tuto lze zpívati na čtverý způsoU : Můie ji zpívati

r. Mezzosopran (či Tenorbariton) sám s průvodem varhan. Za tíni účelem v hlasu sopranovém také ona místa, v nichijinak Alt jest hlasem vrchním, jsou tištěna malýmí notami (které při provozování dvou-, troj- nebo čtvero-hlasénr se vypouštějí.

2. Sopran a Alt dvouhlasou větou; v tom p~ípadě hrají varhany s příslušnou registrací. Tento způsob vítán bude pěveckým školám.

3. Sopran, Alt a Bass (s varhanami anebo bez nich, jelikož věty tak uspořádány jsou, ie lze Tenor vypustiti bez uškození věty neb dokonalé harmonie.

4. Sopran, Alt, Tenor a Bass a eapella či — líbo-li — s varhanami. Jelikož v lehčích a menších skladbách mešních dokonale komponované Credo nejvíce nesnází působívá a sborům při mnohém namáhání tím nejméně poslouženo bývá, zvolil skladatel pro Credo nápěv chorální, rozličnými hlasy střídavě zpívaný, se čtverohlasým, svobodné komponovaným »Et incarnatus« a závěrkem »et vitam venturi«, v kteréžto formě již mnozí si oblíbili a co též praktičností se osvědčilo.

Kromě Credo jest tedy celá mše pracována clle vzoru nejpopulárnější mše téhož skladatele ,Salve Regina«, přfsněji však a prostěji s vypuštěním piílišné přesladlosti.

Missa brevis et facilis styli »3 capella« dicti quatuor vocum inaequalium (Soprauo, Alto, Tenore, Basso) gymuasiorum quoque usibus peraccommoda. Autore ,Aloisio Wennig, Societatis Jesu sacerdote. Partitura M. 1.20. Čtvero hlasů 6o pf. U A. B~hma v Augsburgu.

Skladatel patrně chtěl podati skladbu, kterou gymnasiální mládež s objemem hlasů tam se vzskytujících snadně zmoci může. Nápis dí pravdu: Mše jest krátka (pii úpiném textu a snadná; obého a% příliš a na újmu vzletu a vyšší ceny umělecké. Dvouhlasou větu v Sopranu a Altu, pak v Tenoru a Bassu střídá s větou čtverhlasou. Hledá-li kdo pouze ty dvě vlastnosti, zde jsou pohotově.

Missa Solemnis. Septimi Toni ad Sej;

Voces couiposita a -%iehaele _Waller. K)p. 25, Pustet v Rezně. Cena M. I.6o.

Aby také velké a cvičené sbory s prázdnou ne-odešly, zde osvědčený skladatel dokonale ovládající formou mistrů starých poskytuje velkolepou skladba šestihlasou (Cantus 1. Cantus II. (Mezzosopran) Altus, Tenor I. Tenor II. (Barytouus). L'assus). Le různou kombinací hlasů hledí přidávati vnad, hudebníku samoděk na rozum jde. Věnoval veliké dílu biskupu svému, jak dedikace praví : »Revereudissimo atque illustrissimo Dominu Domino Ignatio de Senestréy, Episcopo Ratisbonensi, quinque per lustra S. Wolfgangi sedem praeclare oUtinenti ad diem 2. mají MDCCCLXXXIIL I éla~ier .

OBSAH : Cyrillakým jednotám. — Decretum. — Obecná Jednota Cyrillská: Výroční zpráva „Obecné Jednoty Cyrilleké11 za rok 1882. •Cechy: Arcidiecése Pražská. Morava: Arcidiecése Olomoucká. Diecése Brněnská. — Věstník hudební.

K číslu tomuto přidána 5. a 6. příloha hudební.

Nákladem vydavatelovým. ---- Kuěhtiskárua Politiky v Praze.
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ