Ze Studénky
Ročník: 1883; strana: 71,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
Pavla zapěno starobylé: »0 Roma nobilis«, 3hlasně nastudováno: »Benedictus es« a Ave Maria,, od Schallera a justorttm auimae« od téhož (irojhlasué s ob-lig. průvodem varhan), 4hlasně i nčme ká píseň ku vrUišeni, t píseň k sv. Janu Nep., pak »0 bone (esu,, od l'alestriny. ,('antate Domino« od Pitoni, »lesu dulcis memuria,, od SYeina, »Confitebuntur,, a »lleus firmavit« ud Veseláka a »Yange liugua,< od Oberhoffra. Aby vigilie naší velké pouti (Nejsvětější Trojice) piiměřen"- byla oslavena, nastudoval jsem se zpěváky nešpory od I
a jak ostatní se zpívá, zpévákům jsem pověděl, což ostatně snadno pamatovati lze.

Abychom na rozpacích nebyli při volbě vložek, pořídil jsem sbírku »Lauda Siony od Emila Nikla, vydanou u Pusteta v Mezně. Sbírka řečená obsahuje 150 2—3-a 4-hlasných graclualií, offertorií, hymnů a marianslcých antifon a ještě 5 trojhlasných mší a 2 trojhlasná l;recía — vše dílem s průvodem, dílem bez průvodu varhan. Sbírka Niklova má jedenácte oddělení: I. obsahuje zpěvy pro dobu adventní (ti čísel), li. pro dubu vánoční (i5 č.) IIT. pro neděle po zjeveni Páně (12 č.), 1V. pro dobu Postili (33 č.), V. pro dobu velkonoční (12 č.), VI. pro svatodušní svátky a slavnost Božího Těla (iz č.), VIT. pro slavnosti Marianské (16 č.) VTIT. pro slavnosti svatých (24 č.), IX. pro zvláštní slavnosti (9 č), X. oddělení obsahuje z asperges, 2 vidi aquam, Ecce sacerdos magnus pro příchod biskupa, i piseri k slavnému při-jímání. Ve XII. odd. jest 5 mší trojhl. a z creda. Ve sbírce zastoupeni jsou ze starých mistrů: Cascioliní, G. Croce, GaUrieli, I3andl, Orl. Lassus, Lotli, Martini, Marenzio, Palestrina, Pisari, Pitoni, Ruffu, Soriano, Viadana a Vittvria. Z nových: Blied, Cohell, Diebolcí, A. F rster, Greith, ITaller, W. Kothe, lí&netr, Korllm lller, Lans, B. Mettenleiter, Mitterer, Nekes, Ortwein, Piel, Renner, Riegel, Samberger, Schaller, Schweitzer, Skuherský, Stehle, Wendler, Wiltberger, Witt. Co se úpravy i ceny týče, říci toliko třeba, ie sbírka vyd:tna u Pusteta. Jos. Dlrštťk.

farář.

Morava.

Dieeése Brněnská.

VraueVlCe (Farní ,jednotce.) llp. farář L. Pátek píše: »S potěšenim oznamuji, ie jednota cyrillská ve Vranuvicích ve skutek tivedettct bude. Poměry nynější jsou dílu našemu 'Vříznivy. Prosím o brzké zaslání stanov, jelikož bez prodlení zadáme za jich schválení.«

PLkladu Vranovického budiž v diecési četně následováno! Jest to teprvé první letošní jednota cyrillská v diecési brněnské. Nastávající podzimek jest nejpříhodnější dubou ku zřizován[ jednot. V zimě pak nejlépe se cvičí.

Slezsko.

Arcidiecése Olomúcká.

Ze Studénky 3i. srpna. 0 kostelní hudbě. Jedna z příčin, že lid za doby naší tak hrozně jen po rozkoších se shání a tělu svému hoví, a že mládei jest na mnoze tak spustlou, bude myslím ta, že provozuje se v chrámech zcela frivolní a světácká liudba a že ve školách skoro pranic nepěstuje se zp v církevni, jak to předce učitelstva, i slezskému, zákonem nařízeno. Opravdu, věřte mi, ani lidu vůbec by se ta němčina tolik nezamlouvala, kdyby si zamiloval krásné písně naše vlastenecké a kostelní. Bylo by záhodno, aby každá osada měla svého učitele zpěvu, který by za slušný lronorář cvičil v hudbě posvátné velké i malé k tomu schopné, ač nemá-li Mti zcela plucho v chrámech a _. prázdno. Pane redaktore, nemluvím pravdu, anebo liu? Hledme, jak precisně zpívá se při koncertech a na divadlech, jak uměle, a na našich kůrech— jaká kocovina! Zpěváci ani not neznaji a zpívají! Když spustí kapela světská, rozkoš jí naslouchati, a když začnou kostelní muzikanti svou prováděti, aby raděj člověk honem domů utíkal! Pubožuosi ta tam! Církev trpí muziku v kostele, ale ne tuze divokou, — o bubnech ani řeči, taktéi ne o jiných vřískavých nástrojích — hudebníci mají m[ti ale své instrumenty dobře naladěny a musí býti dostatečný počet zpěvákův, aby je muzika nepřehlušila, a ono to bývá na-opak. Zpěvák jeden, dva, tři a trubačů a pískačů piná pavlač. Kde jest tedy zpěváků dostatečný počet, šest na jeden nástroj, tam nechati se provozuje figurálka v ty největší svátky, rozumí se, jak jsem už podotkl, beze kotlův; v menši svátky a neděle zpěv čtyrhlasý a v adventč a postě zpěv chorální. Ale kde jsme my ve Slezsku od svatých? Na Moravě zařizují se na-
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ