Svěcení a nastolení J. M. biskupa Františka de Paula hrab. Schönborna
Ročník: 1883; strana: 89,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
ČASOPIS

katolickou posvátnou



zároveň

Jednoty Cyrillské.

lavatel a redaktor

1883, Ročllík X,





Svěcení a nastolení

J. M. biskupa Františka de Paula hraběte Sch~nborna.

Seminář pražský a škola cyr i l l s k á připravovali se na velkou slavnost. Prozřetelnost Boží povolala rektora semináře na stolec biskupský v Budějovicích. Yo roce druhý biskup vyšel s pražského semináře. Dva rektoři, dva Františkové biskupové, dva přátelé, dva milovníci jednoty cyrillské v roce dospěli na týmě důstojnosti a moci duchovní, — Moravan a Čech. Moravana zpět povolala Morava, kde svěcení biskupské a nastolení s ne-všední slávou se konalo; Lecha uchvátily Čechy, kde o dvojnásobnou slavnost Praha se rozdělila s Budějovicemi.

První jednání velkolepého dramatu odehrálo se v Praze a to v seminářském chrámu Nejsvětějšího Spasitele.

Le seminář napnul veškeré síly své na důstojnou oslavu biskupské konsekrace svého rektora, kdož by o tom pochyboval? Co otce milovali jej všickni — představeni i bohoslovci — již dříve než otcem kněžstva se stal. Láska a vděčnost vyšlehly naposled v mohutný plamen. Le pak svěcení biskupské zpěvu posvátnému značný úkol ukládá, bylo třeba důkladných zkoušek v s e m i n á ř i. Nejdůstojnějšímu svěcenci byla však i obecná jednota cyrillskávelikým vděkem zavázána. Prokazoval ji hned od počátku tolik přízně, že bylo svatou povinností, aby při tak slavné příležitosti osvěčila vděk svůj neskonalý. Po-dělil tedy zpravodaj rovnoprávně i bohoslovce, i školu cyrillskou.

Bohoslovcům připadlo Introitus, Graduale, Litanie ke Všem Svatým, Veni Creator Spiritus, antifona ,Unguentum in capite" s žalmem, Alleluja s veršem graduálním, Offertorium, Communio, Te Deum, antifona ,Firmetur" s Gloria Patri a veškerá Responsoria. Škole cyrillské přiděleno: Ecce sacerdos magnus, Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus a Agnus Dei. Postaveny jsou tedy naproti sobě dva sbory; sbor bohoslovecký i3o hlasů čitajíci a škola cyrillská skorem i oo hlav silná. Velkolepý sbor první zůstal d o 1 e blíž oltáře, kde po straně evangelní v lodi boční po celé délce presbyteria zbudovalo se pro něj vystupující podium. Škola cyrillská zůstala n a k r u c h t ě, kde i varhany podrobeny jsou opravě varhanářem Petrem, který k slavnosti zapůjčil nový rejstřík barvy jemné, jehož třeba

bylo. Obě armády,

konaly pilné zkoušky, první řízením zpravodajovým, druhá řízením učitele školy Chluma. Obě měly zvitčziti, podléhnouti v čestném zápasu nesměla ani ta, ani ona. Obě stejnou měrou mčly oslaviti nejvelebnějšf obřad Církve katolické. Svěcení na ne,jvyššf důstojnost duchovní obklopila Církev svatá obřady nejstkvostnějšími. Ceremonáš arcibiskupský Pachta svědomitě o to pečoval, aby i provedení aparátu liturgického dokonalé bylo, a vykonal s bohoslovci k přísluze určenými svědomitě zkoušky v kostele samém přiděliv každému z nich úkol psaný, který
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ