NEZAŘAZENO
Ročník: 1884; strana: 5,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
5 --



męl vyjíti. Jindy prűvod intronisacní ních škol, ozbrojené sbory strelecké,

vycházíval z kostela 1VIarianského. Ná- veteráni, hasici, sokolové, cetri rolnici

stupce biskupa Jana Valeriana chtęl z okolí a nesmírné mnozství lidu. S veške-

vyjíti z kostela jím zbudovaného. Jako rých domű, kudy prűvod se bral, vlály

na cestę z Vídnę prišel pomodliti se prapory ríšské a ceské rovnoprávnę.

na hrou jeho, k svému biskupováni vyšel Bylo to uvítání dűstojné biskupa. Cho-

si ze svatynę sv. Václava. Pocal krá- vání se všeho lidu bylo vzorné. Clovęk

ceti ve šlepęjích jeho. bezdęcnę pocitoval, ze jest mezi lidem,

Jasný den podzimní sklenul se nad jemuz víra jest vzácným pokladem.

sídlem biskupským. Slunce rozzárilo se Jakmile nový biskup ve dverích

celou svou jasností, prívętivę vítajíc kathedrály se objevil, sbor pęvecký

príchozího biskupa. "Zlatí paprskové na kruchtę slavnę jej vítal víeehlasým

vęštili zlatou budoucnost. Hlahol zvonű »F,cce sacerdos magnus«. Došed k trűnu

ohlašoval: »Pastýr náš jest zde!« Prišel svému, byl pozdraven vzletnou recí latin-

pastýr ke stádu; — pastýr laskavý ke skou od probošta kapitolního, na kterou

stádu dobrému. Ceský jih dosud víre rovnęz vzletnę odpovędęl latinou. Po

se neodrodil a bohdá! — neodrodí. -,NIá prectęni breve papezského kázal vele-

zase pastýrem otce. Za Janem Vale- pastýr oveckám svým obojí recí zem-

riánem prišel František de Yaula. Kmet skou.

mdlé údy ke spánku ulozil. Díla jím Po kázání navrátil se k trűnu svému

zapocatého ujímá se muzné rámę apo- a usadiv se na stolci biskupském pri-

štolského biskupa. »I:cce sacerdos mag- jímal homagium duchovenstva svého.

nus!« jásal sbor bohoslovcű nakruchtę Pak slouzil první pontifikální mši svatou.

zpívajících, kdyz biskup František de Na kruchtę pocala prednášeti se ,i\lissa

Paula práh kostela prekrocil. »Bud ín honorem St. Adalberti« od J. Foer-

vítán, otce, v rodinę dítek svých!« stera. Vypravovatele nemálo potęšilo,

Yokleknul pred oltárem a zűstal ze první pontifikální mše velepastýre

kleceti po celou mši svatou v pokorné oslavena jest první mešní skladbou,

modlitbę. Oc asi prosil? Zac k nebi kterou pred desíti lety casopis tento

volal? Se ~alamounem zádal za mou- v hudební príloze vydal. Zpívala se vý-

drost, aby spravovati umél lid Bozi! bornę. Rediteli i sboru dluzno sprave-

,,Veni Creator Spiritus!« dlivou vzdáti chválu. Ukázalo se, ze v

Bylo po mši svaté. Odęli jej plu- Budęjovicích jsou zivlové, kterí dove-

viálem. Na hlavu posadili mitru zlatem dou zpęv posvátný povznésti, jak toho

a c:eskými granáty zárící, dar to vlastní velechrám biskupský vyzaduje. Odtud

rodiny hrabęcí. Na ruce skvęl se prsten pak prirozenę símę roznese se po die-

biskupský, odborem Akademie krestan- cési. Cyrillským jednotám kyne pękná

ské vęnovaný na památku tolikaletého budoucnost. Dűstojná oslava sluzeb

obętovného clenství. Pak biskup uchopil Bozích jest prvním úkolem kazdé farní

se berly pastýrské a prűvod se hnul. osady.

V predu dlouhé rady spolkű a jednot Po skoncených sluzbách Bozích do-

se svými prapory a odznaky, za nimi provodilo veškeré duchovenstvo vrch-

rehole a vojsko bohoslovcű hlucnę pro- ního pastýre svého do biskupské re-

zpęvujících »Te Deum laudamus«, pak sidence, kdez odevzdávány jsou mu

cetné duchovenstvo z celé diecése k na- adresy a podávány jiné dűkazy odda-

stolení zavítavší, sbor pęvecký biskupské nosti a úcty.

kathedrály, zpívající rovnęz chorálnę Druhé jednání dęjství krásou a vel-

chvalozpęv Ambrosianský, profesori kolepostí dűstojnę radilo se k prvnímu.

ústavu bohosloveckého s predstaven- Co v Praze se zapocalo, v Budęjovicích

stvem semináre, kapitola, praelátov é infu- se dokoncilo.

lovaní, za nimi pak imposantní postava Nad Prahou i nad Budęjovicemi

biskupa se Saulcm od ramenou prevy- zárilo zlaté slunko veškerou jasnosti

šujícího veškeren zástup a dívajícího se svou.

pres mitry praelátű pred ním kráce-

jících. Za ním šla ceská šlechta, hodno-

stári, męstské zastupitelstvo a bezcetné Zbývá jiz pouze doslov rázu soukro-

davy lidu vęrícího. Ruka jeho zehnala mého. To milé triduum, co vy provovatel

v pravo v levo nepretrzitý retęz, jejz byl hostem residence biskupské, dovolil

utvorila školní mládez, zákovstvo stred- mu nejdűstojnęjší hostitel, aby dle libost

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ