V Třebíči
Ročník: 1884; strana: 23,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 23 —





Obeznalé, ale i ustatni pp- ucitelé osvędcili taktéz pino jest provedena. S radostí shledal, ze pűda pro jecínotu Cy-

uchuty. Trídní p. ucitel Cízck uvolil se, ie bude cviciti rillskon jest jiz dokonale pripravena, takze bylo treba

dévcata zacátecnice ; p. ucitel mladší Velek, hochy, za- pouze formálnosti vyriditi zadáninx stanov, cui se jiz

cátecníky, mladší pan ucitel IIoztnan cviciti bude stalo. Vys. dp, arcikncz Jos. Vackái ujmul se pro-

houslím. tektorátu jecluoty, dp. profesor Adolf ToUcrný úradu

Po Velikonocích chceme i k lidu o tom promlu- predsednického. Oba ve spojení s ostatním ducho-

viti. Cekáme, ze bude zde snad jiz na kotec dubna venstvem budou i jinde po vikariátech zrizování jednot

Lisk. visitacc, do té doly bude se — dá-li P. Bih, organisovati. V Sobęslavi jest cilý sbor literátűv a

provozovati mše vokální a chural. mnoho dobrých pęvcű i pcvkyit, tak ze Sobcslavské

S ucením chtęjí pp. ucitelové zapocíti hned bu- jednotę kyne slavná budoucnost.

doucí týden a já téz stanovy lined zašlu k stvrzení.

Dále bude Pán L,űh pomáhati«. Vlachovo Brezí. (Cyrillsk(í jednota.) Posléze

Šlechetný piíklad ucitelstva Nczamyslického do- docházi i z Vlachuva Brezí potęšitelná zpráva u zrizcni

jista clujde obecné puchvaly i následování. Cyrillské jednoty po úradę dp. faráie s p. iídícím,

který s nevšední ochotou ku pęstování zpęvu cirkev-

Sobęslav. (Cyrtillské jednotu.) Na zpátecní ního se propűjcil. Jest tam 6 uciteli[ hudby dobre

cestę z Budęjovic zastavil se radaktor v Sobęslavi, kde

na ucitelském ucilišti reforma zpęvu jiz dávno vzornę znalých, pak jiz vycvicený menší sbor mládeze.







Morava.



Areidieeése Olomoucká.





HustopeC. (Cyrillské jednota.) Dp. farár Cer- odstranęny veškeré prekázky, které se stavęly v cestu

notinský Kunrá,1 Surma uzuanutje, ze v IIustopeci pH zcizování jechtuty Cyrillské. Dnes zaslal jsem sta-

rídila se Cyrillská jcclnota: »(.'vicili se jii a také zpí- nuvy na vys, c, k. ministerium vnitra ke schváleni.

vali na kruchtę ; ale jednoty se pomád báli. Nyní ko- Dej Búh, aby nová jednota Cyrillská prospívala na

necnę zadali si stanovy. Od prázdnin jest tam velmi oslavu Bozí a Církve. První horlivust jest velká. Ac

vzdęlaný ve zpęvu kaplan, který jednotu dobre bude osada jenom eoo duši cítá, prihlásil se jiz pnedce

drzeti znacný pocet clenit. Cvicení konají se s velkou hor-



Stará Voda. (Cyrillskú jed)tota.) Vp, admini- livostí. A tak tu malé naše, ale velmi navštęvované

stratur Method Flašar píše 9. biezna. »konecnę jsou misto poutní ozývati se bude zpęvem ryzec[rkevnímn.







Dieeése Brnęnská.



V Trebici na fare Jej kovské dne b.brez. lanęjší cást obyvatelstva navnadcna jest ariemi, upe-

Vdp, quardián P. Albert Chlumccký zaslal redaktoru retkami, šprými a jinými toho druhu smyslűnx lahodí-

list, který kazdého Cyrillistu velice putęši. _1c pro eimi zvuky, které se v besedách a spolcích pęstují a

verejnost psán nebyl, pro porzbttzení jiných prece tuto z nich domű do dílen, továren a i do chrámu, jsou-]í

se uvádí. Zári z nęj ta láska a neúmorná horlivost ty jimi opanované duše nábozné, prenášejí. Coi divu,

právę cyrillská, která vidy vítéaí : »Zní pak list ná- ze pak ty naše chorály, ty písnę mešní Svatjansk,

sledovnę : kancionálu, ty skladby v církevních toninách panují-

»Teprve nyní o sobę povędomost dávám, ze cim svętským vkusem potaienému uchu nejsou ani la-

jscnx na zivu a ze, eo ziv budu, zűstati chei vęren hodné, ani krásné, ani velebné. Naopak. V mistech,

clubrcmu smęru, kterým se za Vašnostiným vytrvalým kde jest jediný farní chrám, posvátné hudbę muze se

a stateűxým vűdcovstvím v našich vlastech ubírá po- pomęrnę lépe daniti, nezli v męstech kde je více ko-

svátná hudba chrámová. Pres šest uz rohű, co jsem stelű a kde se odchylným smęrem chrámová hudba

na našem Jejkovském predmęstí správcem fary, pra- pęstuje. V takých męstech má regenschori, který ná-

cuji neunavenę o této bohumilé reformę a dodęlal strujovým hlukem a šumotenx unylými ariemi Pána

jsem se s pomocí Boií dosti znacných výsledkű, Boha oslavuje, více priznę a více chválorecníkit nezli

které ovšem nesmíme męriti loktem z Prahy*), kde je ti zpęváckové v predmęstskénx kostelícku, kterí

více sil a snazivých piátel, kdezto u nás i tęch drob- skromnę bez hluku a povyku dle predpisű Sv. Cirkve

ných sil porídku a tęch nep~átel velká rada. IIlav- nejvyššímu Pánu se zavdęcují. Ale pravda jest, jak

nim neprítelem naší reformatorské snahy na venkovę castęji psáti rácite : Pán Bűh svých vęrných neupouští,

je právę to venkovské ucho prostého clovęka, zvyklé Podarilo se nám o ranní mši Sv. v našem kostele do-

na flašinety, turecké bubny a vűbec na tu skoro usta- mácího práva vydobýti velebným zpęvitm mešním ze

vicnou neskrocenuu hospodskou musiku, kdezto vzdé- Svatojattsk. kancionálu, jiným dali jsme rozhodnou

výpovęű a lid moravský, jehozto národní písnę byly

*) Le ne ? Znalci mi vypravovali, ze loket Tre- druhdy po vętšinę v mollových toninách, navyká si

bicský jest právę tak dlouhý, jako Prazský. Red. jim a zvykne si. 0 velké mši sv. zpiváme strídavę

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ