| ||||
| ||||
— 23 —
Obeznalé, ale i ustatni pp- ucitelé osvędcili taktéz pino jest provedena. S radostí shledal, ze pűda pro jecínotu Cy- uchuty. Trídní p. ucitel Cízck uvolil se, ie bude cviciti rillskon jest jiz dokonale pripravena, takze bylo treba dévcata zacátecnice ; p. ucitel mladší Velek, hochy, za- pouze formálnosti vyriditi zadáninx stanov, cui se jiz cátecníky, mladší pan ucitel IIoztnan cviciti bude stalo. Vys. dp, arcikncz Jos. Vackái ujmul se pro- houslím. tektorátu jecluoty, dp. profesor Adolf ToUcrný úradu Po Velikonocích chceme i k lidu o tom promlu- predsednického. Oba ve spojení s ostatním ducho- viti. Cekáme, ze bude zde snad jiz na kotec dubna venstvem budou i jinde po vikariátech zrizování jednot Lisk. visitacc, do té doly bude se — dá-li P. Bih, organisovati. V Sobęslavi jest cilý sbor literátűv a provozovati mše vokální a chural. mnoho dobrých pęvcű i pcvkyit, tak ze Sobcslavské S ucením chtęjí pp. ucitelové zapocíti hned bu- jednotę kyne slavná budoucnost. doucí týden a já téz stanovy lined zašlu k stvrzení. Dále bude Pán L,űh pomáhati«. Vlachovo Brezí. (Cyrillsk(í jednota.) Posléze Šlechetný piíklad ucitelstva Nczamyslického do- docházi i z Vlachuva Brezí potęšitelná zpráva u zrizcni jista clujde obecné puchvaly i následování. Cyrillské jednoty po úradę dp. faráie s p. iídícím, který s nevšední ochotou ku pęstování zpęvu cirkev- Sobęslav. (Cyrtillské jednotu.) Na zpátecní ního se propűjcil. Jest tam 6 uciteli[ hudby dobre cestę z Budęjovic zastavil se radaktor v Sobęslavi, kde na ucitelském ucilišti reforma zpęvu jiz dávno vzornę znalých, pak jiz vycvicený menší sbor mládeze. Morava. Areidieeése Olomoucká. HustopeC. (Cyrillské jednota.) Dp. farár Cer- odstranęny veškeré prekázky, které se stavęly v cestu notinský Kunrá,1 Surma uzuanutje, ze v IIustopeci pH zcizování jechtuty Cyrillské. Dnes zaslal jsem sta- rídila se Cyrillská jcclnota: »(.'vicili se jii a také zpí- nuvy na vys, c, k. ministerium vnitra ke schváleni. vali na kruchtę ; ale jednoty se pomád báli. Nyní ko- Dej Búh, aby nová jednota Cyrillská prospívala na necnę zadali si stanovy. Od prázdnin jest tam velmi oslavu Bozí a Církve. První horlivust jest velká. Ac vzdęlaný ve zpęvu kaplan, který jednotu dobre bude osada jenom eoo duši cítá, prihlásil se jiz pnedce drzeti znacný pocet clenit. Cvicení konají se s velkou hor- Stará Voda. (Cyrillskú jed)tota.) Vp, admini- livostí. A tak tu malé naše, ale velmi navštęvované stratur Method Flašar píše 9. biezna. »konecnę jsou misto poutní ozývati se bude zpęvem ryzec[rkevnímn. Dieeése Brnęnská. V Trebici na fare Jej kovské dne b.brez. lanęjší cást obyvatelstva navnadcna jest ariemi, upe- Vdp, quardián P. Albert Chlumccký zaslal redaktoru retkami, šprými a jinými toho druhu smyslűnx lahodí- list, který kazdého Cyrillistu velice putęši. _1c pro eimi zvuky, které se v besedách a spolcích pęstují a verejnost psán nebyl, pro porzbttzení jiných prece tuto z nich domű do dílen, továren a i do chrámu, jsou-]í se uvádí. Zári z nęj ta láska a neúmorná horlivost ty jimi opanované duše nábozné, prenášejí. Coi divu, právę cyrillská, která vidy vítéaí : »Zní pak list ná- ze pak ty naše chorály, ty písnę mešní Svatjansk, sledovnę : kancionálu, ty skladby v církevních toninách panují- »Teprve nyní o sobę povędomost dávám, ze cim svętským vkusem potaienému uchu nejsou ani la- jscnx na zivu a ze, eo ziv budu, zűstati chei vęren hodné, ani krásné, ani velebné. Naopak. V mistech, clubrcmu smęru, kterým se za Vašnostiným vytrvalým kde jest jediný farní chrám, posvátné hudbę muze se a stateűxým vűdcovstvím v našich vlastech ubírá po- pomęrnę lépe daniti, nezli v męstech kde je více ko- svátná hudba chrámová. Pres šest uz rohű, co jsem stelű a kde se odchylným smęrem chrámová hudba na našem Jejkovském predmęstí správcem fary, pra- pęstuje. V takých męstech má regenschori, který ná- cuji neunavenę o této bohumilé reformę a dodęlal strujovým hlukem a šumotenx unylými ariemi Pána jsem se s pomocí Boií dosti znacných výsledkű, Boha oslavuje, více priznę a více chválorecníkit nezli které ovšem nesmíme męriti loktem z Prahy*), kde je ti zpęváckové v predmęstskénx kostelícku, kterí více sil a snazivých piátel, kdezto u nás i tęch drob- skromnę bez hluku a povyku dle predpisű Sv. Cirkve ných sil porídku a tęch nep~átel velká rada. IIlav- nejvyššímu Pánu se zavdęcují. Ale pravda jest, jak nim neprítelem naší reformatorské snahy na venkovę castęji psáti rácite : Pán Bűh svých vęrných neupouští, je právę to venkovské ucho prostého clovęka, zvyklé Podarilo se nám o ranní mši Sv. v našem kostele do- na flašinety, turecké bubny a vűbec na tu skoro usta- mácího práva vydobýti velebným zpęvitm mešním ze vicnou neskrocenuu hospodskou musiku, kdezto vzdé- Svatojattsk. kancionálu, jiným dali jsme rozhodnou výpovęű a lid moravský, jehozto národní písnę byly *) Le ne ? Znalci mi vypravovali, ze loket Tre- druhdy po vętšinę v mollových toninách, navyká si bicský jest právę tak dlouhý, jako Prazský. Red. jim a zvykne si. 0 velké mši sv. zpiváme strídavę | ||||
|