Smí-li při zpívané mši sv. zpívati se jazykem národním?
Ročník: 1884; strana: 28,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
sekraci.« Po návratu k oltári zazpívali jsem po dva vecery, v nedęli a v pon-



s podobnou zbozností Panáe linqua. dęlí, svędkem byl. »Zítra pújdeme do



Bylo po slavnosti. V hlubokém po- divadla a pozejtrí na ples,,, pravil zer-



hnutí a v radostném rozechvęní rozcházel tem J. M. B. po prvním uvítaní. A šli



se lid mlcky. Trídenní pobozností za- jsme po oba vecery — k hluchonęinýin.

bránilo se mnoha hríchűm. K.do za tęch Jsou ústavy lásky krestanské druhou



dní klecel pred trűnem Beránkovým, jeho residencí biskupskou. Uvítání ti

nedopustil vęru, aby v rodinę jeho dęla hluchonęmých podobalo se onomu,



se urázka Jemu hríšnou rozpustilosti o nęmz krátce jsem se zmínil pri po-

masopustní. S pobozností takovou snáší pisování slavnosti intronisacní.



se jen zábava nevinná, as taková, jaké (Dokos ení.)

















Smí-li pri zpívané mši suté zpivili se jazykem národním ?')



iZec P. Selbsite due 6. zái'í ISS3 v Monstru u sjez,lu je,lnut cccilsk.ých.



(Dokouceuí.)





Precházím 1: d ę j i n n é ú v a z e o tomto gického, právę tolio, cím zpęv onęch

predmętu. století, pokud lid vűbec se ho úcastnil,



Byly cinęny rozlicné pokusy, aby uzí- tak velice se vyznamenával. Ne-

vání písnę obecné historicky se odűvodnilo. dostává se mu právę toho, co b y 1 o n e j-



Podotýkám, ze nám zde jde opętnę jen o vniternęjší podstatou jelio a co

zpęv obecný v reci materské pri zpívané sv. Otcové s takovou nadšeností velebili.



mši svaté ; nebot oprávnęnost písnę obecné To jest tak pravdivé, ze by se dala vęc

o sobę a mimo zpívané mše svaté z dęjin zcela obrátiti a z výrokű sv. Otcű ukouti



dokazovati bylo by skoro zbytecností, ji pak právę nejostrejší zbraii proti oblíbenému



popírati šílenstvím. zpęvu obecnému pri slavné mši sv. Smęle



Dokazovalo se to dvojí cestou : jednalo lze tvrditi, ze starým liturgiím —



dovoláváním se domęlého uzívání pr- a rímská k nim predcc téz se cítá — jakoz

votní Církve za prvních vękű, jednak i výrokűm Otcit ta myšlénica naprosto byla



tvrzením, ze uzívati zpęvu v reci materské cizou. Nebylo aui mozno, ani dovoleno,



pri zpívané mši sv. j est p o s t a 1 e t í o p r á- aby osada pri nejsvętęjší obęti s h r o-



vnęným z vykem zemę naší, coz po- m a z d ę n á kolem svého pastýre, biskupa

tlaciti bylo by nemozné a nespravedlivé. ci knęze, v hlasité spolecné modlitbę



Uvedu jen nękteré události dęjinné, jejichz ci zpęvu smęla se odlucovati od

dűvody vyvrátiti nelze. toho, co onen ci knęzský sbor



pęvecký intonoval a k cemu

Ceho predevším v prvních stoletích

krestanských se uzívalo — reknęme az do j e v y z ý v a 1. Ze osada mohla by pi•ed-

casu Rehore Velkého (Goo), od nęhoz liturgie nášeti modlitbu (zpęv) svou verejnou, spo-



v nynęjší podobę podstatnę se odvozuje — lecnou neodvisle od knęze obętujícího, ne-

tíin nikterak se nedokazuje, co by ve pro- starajíc se o modlitbu (zpęv) jeho, jest ze

spęch zpęvu obecného slouzilo. Netreba stanoviska onoho casu myšlénkou tak ne-



nám zde dovozovati, ze tehdejší zpęv 1 i t u r- moznou, ze naopak dle tehdejších názorű



g i c k ý n e b y l nikterak v hlavní vęci vlastní podstata zpęvu církev-

obecným zpęvem ve smyslu našem, ního a vznešená cena jeho právę

na tom se zakládala, aby jím ode v š ech

jak nękterí obycejnę si predstavují, nýbrz

byl zpęvem responsorním. Odvolávám se úcastníkűv pri nejsvętęjší obęti



zde k vűli strucnosti na bezpecnou autoritu v jednotę s biskupem Kristus



Dr. Probsta, ktery' v bádání svém o »liturgii jedním srdcem a jednęmi ústy



ti-í prvních vękű« dodęlal se výsledku, ze lid opęvován byl, pak aby modlitba

tehdáz n e b y 1 v í c e pri liturgii c i n n ę s oltáre se vznášející jimi po-



súcastnén nez n y n í a ze vętšinou byl tvrzována byla a posléze aby



prítomen t i š e s e m o d 1 e. Neliledę k tomu, vnit~ní jednota a vzájemný pomęr

nedostává se našemu zpęvu obecnému, mezi knęzem a lidem zevního vý-

kde clice zastupovati místo zpęvu litur- razu d o c li á z e 1. Z toho tedy patrnę



nic nevyplivá ve prospęch obecného



*) Viz >Cyrill« ruc. a, str. S3 :t 75 zpęvu pi•i slavné liturgii, nýbrz všechno

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ