NEZAŘAZENO
Ročník: 1884; strana: 30,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 30 —



mezi pozdvihováním ? Jiz tedy z toho cistę bohosluzbę Církve katolické rár,

praktického stanoviska jest oprávnęna spa- ideální hájen a navrácen byl pę-

sitelná a potrebná snaha, která k tomu celí, stováním nejideálnęjšího z veške-

aby znovuzavedením latinského zpęvu cho- rého umęní, církevním chorálem

rálnílio zjednalo se strídání a místo pro a zpęvem umęleckým. Cítí-li se i u

modlitbu, poboznost pak vęrících opętným protestantű toho poti-eba, aby zavedením

zavedením liturgie a dotycným poucováním zpęvu sborového smutná pustota a jedno-

aby zase ve spojení se dostala s nevysy- tvárnost ustavicného zpęvu obecného nęcím

chajícím zrídlem pravé poboznosti, s mod- prerušována, zavedením váznę-nábozenské

litbou Církve. a co ještę více jest, klassické, cástecnę

S vęcným a výhradním zpíváním lidu presnę katolické hudby církevní navštęvo-

jest spojena i jiná nehoda, — s m u t n á vatelűm chrámű nęco se poskytovalo, co

jednotvárnost. by je dojímalo, povznášelo, do kostela táhlo

Víme všickni, ze právę v liturgickém a tam poutalo, — nuze, pak toto znamení

zivotę Církve ukazuje se »regina circumdata casu nemęlo by se ignorovati tam, kde o to

varietate« býti královnou rozmanitostí ob- jde, obklopiti nejvyšší tajemství, ústreduí

klopenou, a ze právę v tomto oboru obje- tajemství víry a zivota katolického, na oslavu

vuje se vnitrní velebnost a krása nevęsty Bozí a k uzitku lidem pati•icnou, velebnou

Kristovy nejjasnęji, kouzelnou mocí jímajíc oslavou.

srdce. Zpęv liturgický však jest královským Jsem u konce. Kéz poznají se jiz všudy

hlásným, jehoz hlas oznamuje a vysvętluje zásady tyto, jakoz i cíl, k nęmuz se ne-

tu vznešenou rozmanitost. seme ! Bud pocátek ucinęn, aby k plat-

Co se s tím stalo? Kam se podęla ta nosti prišly ! Hledáme o s 1 a v u B o z í a

vznešená rozmanitost za vlády zpęvu obe- s p á s u d uší, ale obé musí se právę chtíti

cného? Vęcná jednotvárnost nękolika ste- a o to usilovati tolik, kolik clovęku vűbec

reotypních, ve zdlouhavém tempu se plí- mozno jest šetrením církevních pred-

zících a k tomu i špatnę zpívaných písní, pisű, tęsnou príchylností k Církvi,

— a to od mše pontifikální az ku mši zá- která jest nám dána za matku a ucitelku.

dušní, od adventu az k adventu ! A co se V duchu tom jsme jedno s autoritami cír-

stalo s radou vznešených slavností bezpro- kevními, jsme jedno mezi sebou. V tom

strednę spojených se slavnou mší svatou, duchu pracujeme na reformę a povznešení

na pr. se svęcením hromnic, popelce, palem, zpęvu posvátného. M i 1 u j e m e, c t í cn e,

s obrady pašijového týhodne, zejmena bílé pęstujeme zbozné písnę, které

soboty? Dovolte mi o tom pomlceti; jest lid vęrící pri mnohých boho-

to smutná kapitola. sluzebných poboznostech rád

Nemusí-li za takových okolností veleb- zpívá a dle vűle Církve také zpí-

nost tak vznešené obęti škodu trpęti ? Műze-li v a t i s m í. Ale i zde chráníme se jedno-

tam býti reci o úchvatném, trvalém dojmu stranné obmezenosti vędouce, ze není do-

liturgie a roku církevního, kde o vznešené voleno zpívati písnę tyto vzdy a všudy i tam,

rozmanitosti bud ani zádného ponętí nemají, kde toho Církev z prícin dűlezitých nechce.

aneb vše jen zmrzacené znají ? Lze diviti Nezapomínáme, z e výš e n a d s u b j e k-

se, ze tam pri zpívané mši svaté kostel bývá tivní mínęní ci národní zvlášt-

prázdný, kdyz se tam niceho neposkytuje, nost musí býti vűle, zákon Církve,

co clovęka jemnou mocí uchvacuje anebo výše statek jednoty církevní,

kdyz se tam príliš mnoho vyskytuje, cím výše krása a jednota liturgie,

cit krasoumný se urází, klidná poboznost ten velebný »opus Dei«, výše

srdce se vyrušuje ? Lze diviti se, ze duch objektivní, knęzský a ideální ráz

materialistický s nezbytnými následky vzdy naší bohosluzby. Po tom se snazíme,

více a více se šírí, kdyz i sluzby Bozí ne- to hájíme a znovuzrizujeme pęstováním

dęlní a svátecní jen v kazdodenním všedním zpęvu církevnę predepsaného,

odęvu zpęvu obecného zacasté tak nehez- zdędęného a schváleného, po-

kého se berou neposkytujíce nic ideálního, ucováním a navádęním vęrících,

co by clovęku smyslnę naladęnému jako aby pridrzováním se starého, Církví schvá-

z vyššího svęta vstríc znęlo a jej vzhűru leného zvyku, ovecky Kristovy nelacnęly a

táhlo? Kéz by se konecnę predce také velebnost svatých tajemství škody netrpęla.

porozumęlo i v tomto smęru znamením casu Abychom toho dosáhli, pomáhej Bűh za

a nezneuznávaly se déle snahy jednot, aby mocné prímluvy sv. Cecilie.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ