NEZAŘAZENO
Ročník: 1884; strana: 34,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 34 —







skupa panoval obycejný zivot. Dęti jej Príštího vecera tatáz spolecnost



ani na okamzik neopouštęly, své dętské kr.ícela s rozzatými svícemi v rukou



zálezitosti s ním sdęlujíce. Hošík jeden po kostele pri prűvodu s Nejsvętęjší



vytáhl z poprsní kapsy svou »noticku« Svátostí. Zpívati ovšem nemohla, ale



(hluchonęmí hoši velmi si zakládají na z ocí zárily plameny zboznosti a lásky.



takových knízeckách; a ukazoval mu Blahoslavená rodino!



v ní, po kolikráte jest dnešního dne Královským prűvodem s Nejsvę-



u nich v ústavę. Kloucek męl zvláštní tęjší Svátosti skoncil se masopust.



nápad, o ncmz nikdo nevędęl. Pri kazdé Popelec príštího jitra v biskupské



návštęvę u hluchonęmých dostal J. M. B. kathedrálce sám velepastýr posvętil.



cárku. Dnes mu ty známky v katalogu Zpęvy chorální prednášeli zase boho-



ukazoval. Napocítal jsem v knízce 27 slovci, kterí téz pri mši sv. zpívali In-



cárek. Jelikoz právę skoncilo se první troitus, Graduale a Tractus, Offertorium



ctvrtletí, co J. M. B. v Budęjovicích sí- a Communio, vše dole pred oltárem



dlil, rnęl na tu krátkou dobu v seznamu v presbytári. Ostatní cástky zpívány



vtipného hošíka hodnę mnoho cárek. jsou vícehlasnę na kruchtę. To i ono



Mám za to, ze Pán Bűh ty cárky z »no- znęlo dobre a provedlo se velmi správnę.



ticky« hluchonęmého hošíka si opisuje — Po mši sv. zasel jsem naposled do



do knihy zivota. Kdyz pozdęji kazdému semináre. Ku konci cvicení jsem se



dítęti dán jest do ruky pravé talír s ma- se ctvrtorockými rozloucil, klada jim



sem i chlebem, do levice pak sklenicka na srdce, aby v duchovní správę, do



s pivem, nastaly nám hody. Pricházely které jiz brzy se rozejdou, s láskou a



s talíri a sklenickami. J. M. B. musil nadšením oslavovali velebnou boho-



alespoń sedmdesátkrát si pripíjeti. Z bi- sluzbu zpęvem ryze církevním, k ce-



skupské residence dostavilo se navzá- muz zrizování jednot Cyrillských jest



jem veliké mnozství koblih. Pak se zase prostredkem. nejvhodnęjším. S ostat-



v plesu pokracovalo. Kolem osmé ho- ními rocníky jsem se rozzehnal s prá-



diny, kdyz byl cas, aby dítky na lűzko ním, aby seminár budęjovický byl školou



se odebraly, oznámila predstavená, ze chorálu gregorianského pro celou die-



bude modlitba. Dala znamení. Zábava cési, tęše se pri tom na štastnou: »Shle-



náhle umlkla. Všecko padlo na kolena. danou!« Oci všech pravili, ze práni stane



Na podiu se predríkávala modlitba zna- se skutkem.



meními, jak bychom my mluvicí a sly-

A co ocima mlcky zvęstováno bylo,

šící se vyjádrili. Hluchonęmí bez po-

vyslovila ústa, kdyz do biskupské resi-

hnutí klecíce v duchu ji s sebou konali

dence jsem se byl vrátit. Vdp. rektor

s andęlskou nábozností. Vidęl's jim to

semináre doprovázen dvęma praefekty

na tvárích a slyšel's to z povzdechű je-

prišli k nejdűstojnęjšímu panu bisku-

jich. Zpytovali svędomí, vzbuzovali lí-

povi, aby mu vzdali dík za to, ze cyrillské

tost, díky vzdávali Pánu Bohu, klanęli

exercicie rácil seminári prichystati. Vy-

se jemu, modlili se za svého velepastýre-

pravovatele pak ujištovali slavným sli-

otce, za dobrodince, zivé a mrtvé. Byl

bem, ze chorál gregoriánský milovati

to obraz rajský. Tak se modli nevin-

a pęstovati nikdy více neprestanou.

nost. Ustarre v radovánkách, klekne si

na tomtéz místę a modlí se s celou Takový byl ten cyrillský masopust,



vroucností duše nevinné. Spatril jsem který J. M. B. Budęjovicúm prichystal.



po prvé v zivobytí modlitbu v tanecní Po dnech oplývajících radostí a útę-



síni. To jest ta pravá, ryzí veselost, chou vrátil se redaktor na své místo,



která dovede na místę zábavy modliti nejdűstojnęjší pan biskup pak krátce



se. Koho by taková modlitba upro- na to odebral se do Ríma.



stred radovánek az k slzám nepohnula!



Kazdé veselí má býti tak cisté a ne-



vinné, aby clovęk s veselou tvárí mohl



pokleknouti a s okem dűvęry piným Pri svém odjezdu vypravil však



od zemi zadívati se po nebi. Ta mo- ještę J. M. B. reditele k~ru kathedrál-



dlitba uprostred plesu svędcila, ze se ního do Prahy, aby z vlastní zkušenosti



zde nevinnę bavil zástup dętí malých seznámil se s chorálem Emauzským a



a dospęlých. Ples, který se koná za s zivotem cyrillským. V I mauzích slyšel



prítomnosti biskupa, jest divadlem chorál, v Karlínę sloh Palestrinűv, ve



v pravdę utęšeným. škole Cvrillské nové skladby slohu cír-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ