| ||||
| ||||
44 —
----~---~-ram ~~-_- --- své s nebe navští-ve-ní nás tu na ze-mi hodná, Krystus je - zíš na spa- se - ní by-dlící, lid svűj v bídách ta-pa-jí - cí.« na svc-tę hríšným ze se u - ká- zal, Na tomto nápęvu znamenáme soumęrnę s textem, v nęmz jeví se paraenetické roz- šírení receného chvalozpęvu, téz bohatęjší or- tc-lű jich svazky- by rozvá- zaL« a figurovanęjší rozvedení zalmového tonu predešlého. Ano na jeho pravidelné dopl- nęní Komenský ani neopomenul sestoupiti K této písni osmé hypomixolydické toniny, o kvartu zvýšené, pridejme a sro- v melodii posledního verše (»lid ... tapající«) vnejme píseń A8., nad níz nadepsáno : téz na spodní plagálnou kvartu šestého tonu hypolydického. Tímto predęláním nápęvu »Píseń nebeské ríše, slyšená od Jana, milého pi- blízil se Komenský jiz pravidelnému rytmu apoštola v Zjevení jeho kap. IV.« zní takto: hynmové melodie a bezpochyby pro tuto prícinu nadepsal nad tímto nápęvem svým: »Táz píseń snadnęjší notou a pinęjším rytmem« (t. j. rýmem). Co sem vidęl, co vím, co slvšel, to Však Komenský poukazuje nás sám na nejlepší príklady onęch pravidel svých, au dí ku konci své velepoucné predmluvy: po-vím: poslouchejte vę-i-i-cí, láskou »Príklad uzríš v kanciouálu novo- zákonních zpęvű, co n o v ý c h n a š e li o skládání písní jest, nejdokonaleji v písní A5. M. A8. AI2. B5. Nio. Ni r. k Bohu horí-cí. Vidęl jsem, aj dvérc W16. Yr,« — V tęchto písních máme tedy autenticky zjištęné autorství Komenského; proto v nich objeví se nám téz bezpecnę, jak náš mistr sám pojal a provedl svá pra- kdos v nebi o- devre hlas pak co trouby vidla úpravy textu i nápęvu. Rozcbermc tedy nękteré z tęchto písní podle onęch pravidel. Vezmęme druhou A6.7) Obsahuj c a vypisuje se v ní, jak di Komenský, »ra- šel a mnę v uších zavznęl: vstup sem dostné apoštola Pavla nad príchodem Kri- sta na svęt k spasení hríšných plesání,« vzaté z I. ep. sv. Pavla k Timoth, r, 15 — 17. »Noty« k této písni zde nemá, nýbrz udává, a spatr pil-nę.« ze se zpívá notou zalmu 93- (na str. 127.) Polozíme-li tedy tuto melodii pod naši píseń Tuto melodii jonickou Komenský téz A6., jeví se celá píseń takto: jen cituje a udává pri zalmu 97. Znamenejm.-, v obou nápęvích stejný hlavní motiv, ac nestejných jsou tonin; však jak rozdílnę jest upraven zde a onde podle té které toniny, »Vęrnát jest ta rec a ob- lí - be- ní ac vezdy vzornę. jinak je s textem. ') Na tr. 24y. (Pukracuvání.) Príští jubileum Velehradské. O letošní cyrillské slavnosti lezatosti zpęvu treba bude, lze docísti se B r n ę n s k é, pri které umluví a ustanoví se oznámení vcele listu. vše, ceho pro jubileum Velehradské v zá- V zálezitosti, o které v minulém císle | ||||
|