Mosaika
Ročník: 1884; strana: 56,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
56 -



kritik nęmecký trefné pokrtil »algebrou všech fantasie Provedení cyrillsl:ou jednotou mladoboleslavskou, je-

postrádajících, assekurací duševní mdloby a malomoc- muz referent byl prítomen, nemohlo bití ~ízenínt sa-

nosti « Hruška v práci shora naznacené bére mého skladatele jiné nez nejpresncjši a vzorné. »Bene-

se strední cestou, tn-olimje uzdu vzletu v místech, jez dictus« bylo by po náhledu našem radno svęriti dvęma

príhodnými se jemu býti zdála. Všecka práce pro- dobrým, piným a zdravým lilaslun sólovým s prűvo-

zrazuje oruku velmi osvędcenou, jmenovité ve znalosti dem tím nejslabším. Pokud totii jsme męli piílezi-

hlasu lidského a v ovládání jeho prostredku nad miru tost pri provozováni se presvędciti, nelze pri patrném

zkušenou. Harmonická stavba jest dűmyslná, prűvod nedostatku vyšších sopranú dostihnouti iáduucí jemnosti

úpiné samostatný, všude ušlechtilý, vhodný a zajímavý. pianissima v tomto dílu skladby, jeni stále ve vyšší

Motivy po vętšinę zcela prípadné, jich zpracování pro- poloze se pohybuje; jednotlivé tóny ostre tu vyrázejí,

myšlené, poutavé, svędcící o bystrosti ducha a nevšední coz zvláštę nepríjemnę pűsobí. — Na konec sluší

routinę skladatelovę. Modulace jsou mirtré, nezasáha- podotknouti, ze skladatel prikomponoval pozdęji ještę

jíci v tóniny príbuznosti príliš daleké. Skladba místy muislcé hlasy, tak ze skladbu téz ctyrhlasnę pro-

zavadí o zivel skoro dramatický vybocuje jiz z onoho vésti moino.

vypravovacího rázu; lec ani tenkráte nedal se skla- Zbývá nám ještę uvesti nękteré zmęny a omyl}'

datel ve své klidné obezrelosti svésti snad ke kraj- tiskové. Na str. 6 (rád, t„ taktu 4.) pri slovę

nostem. Hudba všude vęrnę souhlasí s textem. Text »propter« cti v sopranu na obę slabiky notu »h'«

jest úpiný; v deklamaci prihlízeno pilnę k priroze- místo druhého »cz«. — V prvém ».kmen« (v Gloria)

nému akcentu slovnímuLávéry vętších dilű (Gloria slyšeli jsme pri provedení v sopranu »gz—eZ« místu

a Credo) stálou gradací nabývají slavnostního rázu. »d2-cis2«, právę tak, jako postupuje prűvod. —

Pri tom všem neskytá však skladba zádných obtízi V taktu II, »Creda« stűjz v altu pri slovę ,Dunti-

k provedení, hlavnę v cásti zpęvní. Prűvod varhan num« dvakrát po sobę nota »c'« va místę »c'—d'« —

vymáhá ruky jii obratnęjší, ac ani tu nestává zádných totéz platí o prűvodu varhanním. Není to patrnę omyl

zvláštních obtízí technických; za to však potrebí strojetiskový, nýbrz jen zmęna, kterouz shledali jsme v pro-

nad jiné dokonalého Toti jsou asi hlavni pred- vedení mše pod vedením skladatelovým. — Na str, 8.

nosti nové skladby Hruškovy; litujeme, ze není nám (posl, rád,, taktt 3.) cti v altu na 3. taktovou ctvrt

moino dnes o jednotlivých zvláštních prednostech ja- notu ,+e4« místo nd'«,

koz i drobnéjších poklescích obšírnęji se rozepisovati. K. Stccker.









Mosaika.



Slavný arcibiskup Prazský, Arnošt z Pardubic, úradu neb stavu, nekoná, aniz konati dopouští ve

zapovędęl uzívati pri sluzbách Bozich jakýchkoli svém chrámę neb kláštere ani mše, ani nešpory, neb

hudebních nástrojű kromę jediných varhan. výnos jiné sluzby Bozí, s prűvodem jakéhokoliv nástroje

jeho v této prícinę zní: »Došla nás zpráva, ie v męstę hudebního, vyjma toliko varhany, jinak by uvalil ua

Praze konají nękterí s prepjatou náruzivostí kostebrí sebe skvrnu neposlušnosti, kterái rovná se kacíi tví,

zpęvy s prűvodem hry na housle, citery, psaltére i jiné a upadl by v pokutu výše jmenovanou. Ale i tęch,

hudební nástroje, éími ruší se zboinost lidu, budí se kterí právomocnosti naší nepodléhají, napomínáme

nedovolená tęlesná hnutí, plodí se marnivost a vzni- v Kristu Teiíši, aby v domech a klášterích svých na-

kají mnohá pohoršeni. Z té príciny zakazujeme to dál toho neciuiii auii ciniti dovolovali, ponęvadi pro

pod pokutou ctyr kop Praiských grošű všem plebá- Krista Pána našeho chudého, obnazeného, ukiíiova-

num i jich náméstkárn a rektorűm kostelű v Menšlm ného a lacného samodęk a dobrovolné marnostem

i Vętším męstę Prazském, jakoi i všem prelátűm. tohoto svęta výhost dali,« (Cancellaria.krnesti, str.493

Nechat tedy zádný z vás, kterékolicęk jest dűstojnosti, Vydal r, t88o re Vídni Ferd,Tacira), F. E,





OBSAH : Pozvání ku ctvrté slavnosti Obecné Jednoty Cyrilisk~ c Brnę. — J. A. Romenakj jako hudební skladatel kan-

cionálu. — Obecná Jednota Cyrillská: Cechy. Arcidiecéee Prazská. Wkov. - lliecéee Litomęrická. Tatobíty. • Morava.

Arcidiecése Olomoucká. Velehrad. Roznov. Týn. - Diecése Brnęnská. Velky` Meziríc. — Véstuík hudebui. — Mosaika.



S hudební prílohou císlo i.

@MF` Veákeré drívęjší rocníky ,Cyrilla" má na skladę redakce „Cyrillal, v Karlínę c. 234.

,Cyrtill” vychází vzdy 1.5. kazdého naésíee. Predplatné, jez ciní poštovní zásylkou na celý rok 2 zl., ua pűt leta

t zl., prijímá pouze na jedou z tęchto dvou dob admiaistraee v Karlínę, císlo 234. Jen frankované listy se

prijímají. Rukopisy redakci zaslané nevracejí se. Dopisy, týkající se redakce, budtei zasJláuy F. J. Lehnerovi

franco, v Karlínę, c. 234. Reklamace zasýlány budtez do expedice: Akademie krestanská v Praze,

itetézová ulice císlo zr,

Nákladem vydavatelovým. — Knęhtiskárna Politiky v Praze,

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ