NEZAŘAZENO
Ročník: 1884; strana: 58,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
- KS -



cily se. Papíroví mudrci rozsévali vítr a a vnitrní okrášleni. Kutnohorský chrám sv.

zklízejí bouri. Nauky jejich z knęh prcsa- Barbory a Kolínský kostel dűkladnę se ob-

zeny jsou do zivota. Theoreticl:é mudráctví novují. Arcidékansl:ý chrám Plzeńský stkví

bez Boha dozrálo v praktický nihilismus bez se jiz vnitnní nádherou. Velehradská svatynę

rádu. lIudráci vyklízeli nebe a nihilisté vy- ku svatbę tisícileté novým rouchem se oz-

klízejí zemi. Jaký mistr, takový zák. Blá- dobila. Velebný pomník sv. Cyrilla a 1Metho-

hovci ! Zapomęli, ze na základech nauky dęje v Karlínę cliystá se na dokonání stej-

staví se zivot. »Budete jako bohové!« hlá- norodou úpravou vnitrku. Chrám Emauský

sali ucitelé zákűm ucelivým. A ti jim odpo- se j iz obrodil. Po veškerýcli cliecésích cesko-

vídají: »Uchvátili jste nám nebe, nyní za moravských nové clu•ámy se budují a staré

výmęnu dáte nám zemi!« Ncvęrecké dílo dűstojnę se obnovují.

svętoborné v salonech se pocalo a v dou- S architekturou slaví vzkríšení i m a 1-

patech se dokonává. Boj perem se zapocal b a, okrašlující stény nádherou barev, i

a dynamitem se koncí. V rozhodné chvíli plastika, ozivující jednotlivé clánky vý-

na bojišti zurivými neprátely ohrozeném tvory svými.

objevil se náhle vojevűdce krestanstva, Lev Ze pri všeobecném obrodu umcleckéni

— král, s korouhví vítęznou, na níz stkví i h u d b a posvátná — nejideálnęjší od-

se nápis: »Filosofie Thomistická !« Od zá- vętví vešl:erého umęní — stejným duchem

kladű staví se budova. Rád porušený filo- se obnovuje, jest pi•irorenou dűsledností.

sofií bez Boha lze obnoviti pouze na zákla- Clánky retęzu tęsnę a pevnę souvisejí. Vrací

dech filosofie od Boha vycházející. A po se vše k pűvodní ryzosti, vrací se i hudba

celém svętę katolickém slaví obrod filo- posvátná — ]c chorálu.

sofie krestanská. Doba prítomná s vętší láskou a s do-

Za filosofií šla literatura. Ucitelka brým úspęchem vniká do hlubin starýcli

zvrhla se ve svűdnici. Paní ušlechtilá od- ziIdel. Všímá si a zpytuje zapomenuté po-

rodila se v hnusnou otrokárku. Cudná ne- klady vękű minulých. Posvátný zpęv s li-

beštanka stala se oliavnou záletnicí. Tisk turgií tak úzce sloucený pocíná se obrozo-

bohopustý naplavoval svęt a morová rána vati na základę tradic a v cl u c li u sv.

dávila tisíce zivotű. »Kdo jste Bozí bojov- R e h o r e. Posvátná slova zpęvem gregori-

níci,« — zaznęl velitelský hlas se stráznice ánským dospęla 1: dokonalosti. Starý zvyk

Vatikánské, — »ostrím péra potírejte hydru tézkopáduého zpívání ustupuje melodickému

nemravnosti a nevęry. Tisk tiskem pre- prozpęvování, s bohatou rozmauitnstí. Od-

máhej se!« A k slovu velitelovu tisíce strańuje se, co n~ipcv talc velice hyzdilo.

rukou pustilo se v boj, s pocátku nesmęle, Tvorejí se skupiny, z nichz celek se

nápotom s clirabrostí prvních krestanű, tak skládá. Co dríve nikdo ani netušil, pocíná

zc dnešního dne naproti dobre sporádanému ozivovati.

vojsku neprátelskému stojí vzorné šiky voj- Nápęvűm chorálním dostává se zase

ska našeho. Válcí se o duše. A výsledkem prízvuku a r h v t m u. Pi•irozený pohyb

boje bude — vítęzství pravdy. Tvoríme v nękolika melodiích traditionelnc zachovaný

jiz nyní dva tábory. Mezi námi a Vámi vedl k poznání pravých zásad. Trosky roz-

jest utvrzena propast. Ceská literatura pre- kotauého korábu byly vzácným zbytkem

stala sice býti panenskou, kajicnice nez{i- dob minulých, vęrnou ozvęnou zaniklého

stala však vęzeti v kalu nepravosti. 1Iáme umęní zpęvného. Nit pretrhnutá se zase na-

jiz zase celou knihovnu spisű zdravých. Pra- vázala. Pocalo se pátrati po ryzích prame-

covníkű stále pribývá. Jakou jiných národű nech zpęvu sv. Reliore. Nespolehlivé knihy

slaví také u nás obrod svűj literatura chorální minulých dvou století prirovnávány

krestanská. jsou k nejstarším rukopisűm a shledalo se,

A s filosofií a literaturou stejným kro- ze v rukopisech pred 16. stoletím, jakoz i

kem krácí i umęní ve všelikých oborech. v nękterých tištęných vydáních zacliovaly

Velcchrám Svato-Vítský jako obr roste a se staré nápęvy neporušené nota za notou,

rozkládá na vše strany mohutné údy své. skupina za skupinou. Nastal úkol, aby

Co Karel IV. zbudoval, vęk náš zase ob- gregoriánská t r a d i c c v nápęvech a v pred-

novil, zvelebil a okrášlil, aby pretrvalo nové nesu zase do zivota zpęt se povolala. By10

pűltisíciletí; nad to pak pokracuje se v díle treba zase prijmouti rovnęz traditiouelní

pred pęti sty lety prerušeném. Ulomoucicý písmo notové. Nebo jen zretehié skupi-

dórn štędrotou kardinála-arcibiskupa se re- ny dopouštęjí, aby i zpęv melodicky ve

konstruuje. Kathcdrálkánr v Brnę a v Lito- skupeniny se skládal a zpęváku se ukazo-

męricích dostane se nových vęzí. Kathe- val onen plynný a prirozený pohyb, jaký od-

drálka Budęjovická chystá se na rozšírení povídá povaze clivály Bozi a liturgické mo-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ