NEZAŘAZENO
Ročník: 1884; strana: 59,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 59 —





dlitby, má-li zpęv prouditi se jemnę, líbeznę myslí a cítí, jakozto rec duše, jíz dotknut

a zivę, ale bez umęlűstkárství, jakoby sa- se prst Bozí. Co ze srdce prímo vychází,

modęk z pina srdce se rinul. Má-li nynęjší uchvacuje prímo srdce posluchacstva a

hudba posvátná obroditi se a z ducha sta- unáší je k nebi v blazeném pohnutí.

rých nové posily cerpati, jest nezbytnę Hudba posvátná není tudíz pouhým

treba, abychom hudbu minulosti lépe po- prídatkem, jímz ve spojení se ze-

znali a trvanlivými prednostmi prítomnosti vnęjším leskem obradním má se zvelebo-

ji obohacovali. Jen tak zrodí se hudba bu- vati krása a vznešenost liturgie. Iludba po-

doucnosti. svátná úcastní se na nejvniternęj-

Obrod štastnę jest zahájen. Cilý ruch ším zivotu liturgie. Pojí se s po-

budí se na všech stranách. Vkus se tríbí. svátný m slovem zdokonalujíc výraz

Chorál vrací sek starému podání. jeho. Tot hlavní úkol hudby posvátné.

Zpęv posvátný nelze nahraditi t i c h o u

ll. Dűlezitost a povaha zpęvu litur- modlitbou anebo rozjímáním. Vzdyt

gického. modlitba necení se od Boha ani vedle poctu



Církev jest matkou umęní. Prijímá je myšlének, které v duši se rojí, ani vedle

do sluzby své na oslavu bohosluzby. Nad- poctu slov, které ústy pretékají. Cenu mo-

pozemská krása obrází se v kráse pozem- dlitby urcuje ryzost víry, vroucnost vdęku,

ské. Úkolem tíni povznáší je k ideální do- zár lásky, který duší hýbá a rtűm výmluv-

konalosti. nosti udílí. Nekají se zajisté poklesky

Zvelebujíc lesk liturgie jest umęní mnozstvím slov, nýbrz srdcem skroušeným

prímo podrízeno duchu krestanskému. Cím a vzbuzováním skutkű nejryzejší a nejho-

více blízí se pravzoru bozskému, tím výše roucnęjší lásky. Vroucí dík, dokonalá obęti,

se povznáší k úkolu pravého umęní. úpęnlivé lkání bývá vyslyšeno od Hospo-

Z veškerých odvętví umęleckých jest dína.

hudba predevším povolána do sluzby litur- Pravá p o b o z n o s t sama od sebe budí

gie z prícin snadno pochopitelných. Co duše se bezdecnę zpęvem; zpęv pak navzájem roz-

cítí a myslí, vyjadruje recí. Zpęv j e s t nęcuj e p o b o z n o s t. Tak vzáj emnę se stup-

recí, která tonem se vyjádruje. Slovo zpę- tíují, bez ustání spolu závodíce jako dvę

vem vyjádrené zní moliutnęji, jelikoz my- zrcadla proti sobę obrácená, v nichz obraz

šlénka sama jest vznešenęjší, cit zivęjší. vzdy hloub a hloub se odrází. Tak v litur-

Myšlénky a city nábozenské nutnę vy- gii slovo a zpęv prýští se z jednoho pra-

hledávají výrazu nad slova úcinęjšího. Clo- mene. Slovo a zpęv vyvinují se vlivem téze

vęku Boha chválícímu pouhé slovo nedosta- myšlénky. Jsou nerozdílným celkem téhoz

cuje. On zpívá. Prosté slovo stupńuje se slavnostního výrazu. Slova jsou volena pro

k slovu zpęvem pronášenému. Cím vzneše- tento nápęv, a nápęvy jsou voleny pro tato

nęjší jest tajemství, které liturgie slaví, tím slova.

výše nese se zpęv, který je oslavuje. Slova a nápęvy zpęvu liturgického na-

Církev svatá, nevęsta Kristova, slaví zvíce zrodily se z, téze inspirace. Vńuknul

tajemství, pred kterými i andęlé v prach je bęhem vękű Duch Pánę v církvi prebý-

se sklánęjí. Lze-li zde jí uskrovniti se slo- vající. Setkáváme se s nimi v brevíri, mis-

vem? Kdyz srdce její oplývá vírou pinou sálu a jiných knihách liturgických. Aby

vdęku, zbozností pinou nęhy, nadšeností posvátná slova lze bylo zpívati, má k nim

pinou jásotu, dűvęrou pinou jistoty, — tehdáz Církev své vlastní nápęvy, kterými ji ob-

nevęsta Kristova zpívá. Mozno-li jí darily osvícení biskupové se svatým Reho-

prí takovém rozechvęní v srdci uzavríti ty rem Velkým vcele. Nápęvy tyto j sou tak

city, které duší hýbou? Nemá-li ústy jejími nevyrovnatelnę krásné, ze zbozná mysl sta-

pretékati líbezný zpęv, z nęhoz celé nebe rých krestanű vnuknuti Bozímu je pripiso-

jásotu zaznívá ? Proto církev zpívá, vala. Jisto jest, ze k posvátným slovűm

kdykolivęk oslavuje svatosvatá tajemství hodí se lépe a s liturgickým úkonem za-

víry, bud ze Beránku se korí, bud ze Boha snubují se úzeji nez kterákolivęk skladba

chválí, bud ze zenichu svému dík neskonalý moderních skladatelű. Vzdyt vyjadrují my-

vzdává. šlénky a city Církve samé a hýbají útro-

Má tedy bohosluzba katolická hudbu bami vęrících mocnęji, hloubęji, svętęj i.

mocnou a slavnou, precice však prostou a Proto jim lid vęrící tak snadno rozumí.

pűvodní, která jest recí a zpęvem záro- Jest-li ze pro stárí své tomu neb onomu na

veń. Má hudbu, která nehledá sama sebe, první pohled se nezamlouvají, pri hlubším

aniz sebe sama slyšeti zádá, nýbrz bez- vniknutí pokrocilejším stanou se brzy pra-

decnę vyjadruje, co ve zbozném roznícení menem radosti.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ