| ||||
| ||||
— 62 --
kevní hudbu nadšení potrebného nabyti mohli vzdę- toho jest obmýšlený sjezd církevnę hudebních jednot lání. Nevšední zásluhy zjednal si tu reditel muzského o letošních prázdninách 27. a 28. srpna v Brnę od- ústavu ucitelského p. Em. Schulz a reditel varha- bývati se mající; ano jiz c prvém pastýrském listu nické školy p. L e v j a n á c e k. Na podnęt obou svém projeviti rácil náš milovaný velepastýr vroucnou zmínęných pánű sestoupil se výbor, v nęmí cestné tuzbu opravy zpęvu církevního a hudby chrámové zaujímají místo hodnostári církevní i svętští, jako jsou: vűbec Kéz by jen povšimlo si velebné duchovenstvo Veled, p, opat starobrnęnský P. A n s e 1 m R a m b o u- a ctęné ucitelstvo této velešlechetné snahy našeho ve- s e k, velel, p, kanovník dr. Fr, Z e i b e r t, dp, prof. lepastýre! — Pryc s,dryácnickou muzi- dr. J o s e f C h m e 1 í c e k, vysokorodý p, hr. B e I- kou,« — velebný zpęv církevní ai zaznívá r u p t, zemský rada pan dr. H a n á c e k a jiní. v e c h r á m u L' o z í m!— Zpęvu chorálnímu vyucoval Škola varhanická trvá druhý rok. Jiz vloni byli se zvláštní bedlivostí reditel kűru na dámę p. T a n jsme radostnę prekvapeni výsledkem výborným pri Nesvadba. verejné zkoušce chovancű I. a II, rocníku dne 23. Po zpęvę chorálním zahráli chovanci Il. rocníku cervence odbývané v hudební dvoranę c, k, ceského velmi dovednę nękteré skladby v l a s t u í. Byly to ústavu ke vzdęlání ucitelű v Brnę. Kazdý z prítomných po vętšinę krátké fugy, správnę dle zákonu harmo- hostű znalcű napínavę sledoval postup zkoušky, kte- nisace zpracované a dovednę zahrané. Nedivili jsme rou zahájil reditel varhanické školy pan Lev Ja- se však, ze takovou presnosi hudební a zntcnosi pro- nácek. jevili, kdyz jsme nahlédli do jejich c o 1 n ý c h prací, Nejprvé zkoušen rocník I., a tu probírána cást kterých na základę prednášek s píli vytrvalou byli si lieoretická o diatonioriých alterovaných souzvucích nashromázdili. s praktickým pouiitítn. Dle otázek chovancűm pred- Závęrkem zkoušky byla hra skladeb rűzných skla- lozených souditi jsme molili na výbornou methodu datelűv, pri cemz zvláštę vynikli: Kolárík Fran- pánę reditelovu pri vyucování, z odpovędí pak bylo t i š e k, jenz výbornę zahrál : a) C dur preludium a patrno, jak bezpecnę osvojili si chovanci velmi obratnę fugu od S. Bacha a b) Toccata D moll od téhoz rozluštiti íilohy od hostit prítomných udané. Zvláštę skladatele; pak Mašícek Methodęj, jenz velmi vynikali dva chovanci: Fr. Malota a Fr. 'Lák, dovednę zahrál; a) preludium C dur od S. Bacha a Pri zkoušce r o c n í k u II. divili jsme se nemálo, pak b) preludium a fugu od S. Bacha. — Mimo to kterak chovanci za dobu jednoho roku tolik látky zahrány od chovancit nękteré skladby od R i n k a a z nauky o harmonii probrati mohli. Prokázalit tu S k u h e r s k é h c. Všecky uspokojily obecenstvo v míre velké vędomosti v nauce o závęru, o starých toninách, svrchované! —Hre na varhany vyucoval s pílí ne- o modulaci, o jednoduché a dvojité opore (kontra- všední varhaník kláštera starobruęnslcélto p. Kntent. punktu), o popęvu (imitaci), o kanonu a fuze. Pri Zvláštního lesku a rázu slavnostního nabyla kazdém odvętví poznali jsme, kterak pan reditel pri zkouška prítomností J. M. u e j d, p, biskupa Fran- vyucování má hlavnę na zreteli p r ak t i c k é upotre- tiš k a S a l e s k é h o, jenz bedlivé všímal si pokroku bení uciva predneseného, coz bohuzel u mnohách chovancity; zvláštę zajímalo J. M. biskupskousprávné ucitelit nebývá, tak ze mnohdy zák pro samou t h e o- provedení zpęvu chorálního. Kromę prevzácné prí- r i i nedovede pak p r a k t i c k y spojiti ani nejpravi- tomnosti této byli tu veldp, opat starobrnęnský P. delnęjší postup souzvttkűv. V jaké míre osvojili si Anselm Rambousek, veldp. kanovník dr, Fr. chovanci veškerou nauku o harmonii, to dokázali "Z e i b e r t, dp. dękan F. M a r š o v s k ý, vysoce uro- skvęle hrou na varhany, kde modulovali bez pí í- zený p. hrabę B e l r u p t, dr. H a n á c e k, reditel Em. p r a v y na udané od hostű toniny. Radostnę a zá- Schulz, reditel Jan Schwarz a jini znalci a prí- roveń dojemnę plisobilo na prítomné chování jedno- znivci hudby církevní. tlivých chovancit, kterak na vybídnutí pánę reditelovo Napsali jsme rádky tyto ve prospęch vęci dobré, pred zrakoma všech naznacili si postup preludování, aby téz širší obecenstvo se obeznámilo s výsledkem jez bez prípravy správnę a zároveit melodicky na varhanické škole brnęnské, jakoi i proto, aby provedli. Zvláštę zdarilé bylo preludium jednoho spolek tento tak vznešený a krásný mnoho nových z chovancit clo C moll, které by se výbornę hodilo získal údity a príznivcűv. Zdar- Bili K. pri zádušní mši sv. Brno. (Zál)tis na varlaantické škole.) Dle usnešení Aby hosté prítomní nebyli unaveni ustavicnou výboru ~Jedttoty ku zvelebeni círk. hudby hrou na varhany, zapęli chovanci chorálnę »introit,, na Moravę« prijímati se budou záci do I, roc. ke mši sv, a pak nešpory o bílé sobotę, A2 kazdý druhý rok. docela správnę jak výslovem tak i zpęvem prednesli. Letošním školním rokem zapisují se tudíi záci Tu manę napadla nám myšlénka, jak by to krásno a toliko do II, rocníku dne 13, zárí na Starém velebno bylo, kdyby všude, ve všech chrámích na- Brnę, klášterní námęstí, cís. 2. šich zazníval zpęv ryze církevní, po cemz vrouc- Lároveit prijímají se príhlašky do prípravny, né touzí náš velepastýr František Sa- o které na pozádání podá blizší zprávy reditelství leský, jenz milostivę ochoten jest i hmot- varh, školy. né prinésti obęti ku povznesení zpęvu Jámy, line 20, cervence konána jest první mše církevního a hudby chrámové. Dűkazem svatá u nového oltáre kresfanskou Akademií zhotove- | ||||
|