| ||||
| ||||
— 78 _
mknut! Jen ta hudba má budoucnost, jez dnota koná pouti po vlastech ccslcomoravských, dle vyrostla z chorálu! — Této posvátné nichz cítá své olympiády ; IV. jest dnes v Brttc, V hudby apoštoly jsme býti slíbili! Jako bude Velehradská. Na to zmiituje se ~ecnik, ze nejdp. apoštolové její provolejme jí z upiímna biskup brnęnský pri zbzení Cyrillské jednoty radou i srdce: Vivat, floreat, trestat! Ai iije, skutkem napomáhal, a d:kuje mu za svolání schűze ai zkvétá, at vzrűstá! dnešní. Ujistiv nejdp. biskupa láskou všeobecnou pozdravuje prítomné a zapocíná rozhovor o vęci, k » Moravská Orlice« (c. 199. a aoo.) níi mluviti hodlá. Praví, ie církev sice všechna píše : umęní podporuje, zpęvu však vykázala úkol nejvzác- Ve velké dvoranę Besedního domu sešli se vcera nęjší ze všech umęní. Slavná Uohosluiba műze se o tretí hodinę odpolední úcastníci sjezdu k zajímavé konat beze všech umęní, bez zpęvu církevního však schűzi.L hodnustáiú duchovenských sluší jmenovati býti neműie. Zpęv jest mecí vznešenęjší nad pophé na predním místę nejdp, biskupa brnęnského, dra Fr. mluvené slovo ; kdyz cit clovęka povznáší, tu srdce S. Bauera, pak kanovníky: dra Zeiberta, J. Rause, nestací, ústy pretéká zpęv. Chorál jest zpęvem církve dra Procházku, Vojtęcha, Sclrr ffla a pro datele Fiizkovského. Schűzi zahájil prelát starobrnęn- obecného. Chce promluviti o zpęvu liturgickém se ský, vdp. A. Rambousek, phvítav úcastníky, jichzto stanoviska historického a lící zivot prvních kresianű ltujný pocet je dűkazem, ze zvelebení hudby chrámové v katakombách a na to ve svętlých Uasilikáeh. Ve dochází veliké pozornosti. Na to zmínil se, ie výbor krásném prirovnání stavi vnitiní krásu Uasilik k cho- porádající jest vlastnę nástrojem, výkonnou mocí nmze, rálu, jeny. má tH vlastnosti : stání, cenu a ítcel. jeni popud dal ke slavnému sjezdu tomuto, jehoi Na to vzpomíná chorálu gregorianského. Pri myšlénkou to bylo, aby sjezd svolán byl, nejdp. bi- episodę s prítelem Kríz k o v s k ý m v kenę pro- skupa, dra F. S. Bauera. QIlucnésláva !) Na to prosí pukli shromázdéní v hrímavé volání: »Sláva mu!, p, biskupa, aby prijal ceshtc predsednictc[ tohoto Na to prechází k polyfonii, starým mistrűm v umęní sjezdu. (Sláva !) tony, zmiiutje se u Pales[rinuvi, mistrech v 16, století Uvázav se v úkol tento nejdp. U i s k u p díky renesanci, monodii s instrumentálním prűvodem, o vzdal za souhlas radostný, všeobecný a p~ál sobę, aby melodii a vętę hudební, llotknuv se školy neapolské likitm jeho se dostalo té vrelosti, která by dosahovala a pozdní renesance (Mozart, Ilayden, kterí byli ne- príznę jenu projevované, ba aby ji prekonala. Kazdá štęstím pro hudbu chrámovou, ponęvadz umi-uim schűze muzű, v níz jedná se u vęci vázné, dűstojné, svým osl lovali, ac dobrého nic pro hudbu chrámovou vzbuzuje uznáni a pocit udiveni, který se stupiutje, neucinili), pre el na hrűzný sloh hudby kostelni, cím vznešenęjší jsou snahy muzű tęch.Ldé sešli se která zahostila se v dobách posledních a nad kterou zástupcové dvou stavű za úkolem ttejvznešenęjším, jest ortel vynesen. Na to prišlo znovuzrození (Beetho- nejdokonalejšim , aby pojednali, jakým zpűsobem ven s I[. ntí) a ruch ten panuje od• ruku 1830, Vy- vzdáti chválu Bohu. Útęchou naputují nás slova loziv, jak vrátiti se jest k polyfonii, odporucuje, jak Kristova, ze, kde jsou dva pohromaclc, un jest mezi by se jednati męlo pri pęstování pravé hudby chrá- nimi ; máme záruku a zabezpeceno, ze i dnes on jest mové a dává návod, jak ziídit školy takové. IIlucuým mezi námi a snahám našim udílí své pozehnání. (Nę- souhlasem prijata byla zmínka jeho : Jsme zde dva mecky :) Radost vyslovuje, ze műze prišedší pozdravit. stavy, stav duchovenský a ucitelský; je-li jeden otcem, Katolická církev spojuje všechny rozdíly píckou jest druhý matkou, jsme jedna rodina a manzelství to jednou. Kéz dnešní shromázdęní spoji všechny stavy nikdo nerozdvojí. Kdyz se spojíme v jeden chorál, a národnosti v iivotę obecném i k sluzbę Bozí. Pak pak zníti bude : Sláva Bohu na výsosti, pokoj lidem bude úkol dokonán : Ctít Boha a pokoj lidem zaloiit. dobré vűle. (Hrimavé,sláva« provázelojednotlivé oddíly reci nejdp. 0 zpęvu chorálním promluvil cíp. A. K i e n l e z biskupa, ku konci pak propuklo posluchacstvo v sou- Prahy pouiiv k prednášce své príkladű praktických, hlas všeobecný a nadšený.) sám svým krásným hlasem nękolik písni piednesl a Na to piednášel dp. F. J. L e h n e r z Prahy o se sborem Uohoslovcit nękolik sborű provedl. V pou- církevní hudbę a jejich dęjiuách. Zajímavá a kvętnatá tavé p~ednášce své poucení dal o zpęvu, vyucování v piednáška jeho podobala se krásné zahradę, v níz nęm, na cestu ukázal, jakou se kráceti má pii vy- procházející se nachází vidy nová a nová kvítka, ucování, dávaje dűraz na krásný prednes a na cisté svęií, piná netušených krás, lepá a libovonná. Pocav vyslovování. Prednášku svou ukoncil slovy : Jsme sice s olympickými hrami ltekii, národa eminentnę umę- spolek dvojjazycný, máme však jen ~ec jednu, rec leckého, podotkl, ze i tito ve hrách svých zpęvy pę- zboznosti a lásky k Bohu. lLecník, maje hlas sonorní, stovali ; národ ten nemel však príleiitost v úpadku srdce jímající, upoutal pinę mysli posluchacű, kterí svém býti svędkem narozeni Kristova a svętodęjné ho za jednotlivé výkony a celou ice hlucnou po- tragedie na Kalvárii. Toho se dostalo nám, na našich chvalou odmęnili. oltárích rodí se Kristus, dęje se obętování, jako se Na to zapęl smíšený sbor pod rízením pana N e- stalo dnes pri slavnostní mši sv., prí kteréz sbor pę- s v a d b y nękteré ukázky z krásné mše F~rstrovy. vecký intrepretoval velikou událost tuto. Cyrillská je. 0 církevní písni lidu se zvláštním zietelem na | ||||
|