O liturgické a umělecké stránce chorálu
Ročník: 1884; strana: 81,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
katolickou posvátnou



zároveń

é Jednoty Cyrillské.

vydavatel a redaktor



Císlo







O liturgické a umęlecké stránce chorálu.

O slavnosti brnęnské prednášel P. A m b r. K i e n 1 e O. S. B.



Chceme-li jakousi pevnou, sihiou, trva- jako praví sv. Ambroz o zalmu: »Psalmus

lou stavbu provésti, pomýšlíme nejprve na vos Ecclesiae«, podobnę lze ríci o chorálu :

pevný základ. My hodláme vzdęlati stavbu »Cantus Gregorianus — cantus Ecclesiae«.

církevní hudby, chvály Bozí, církevního li- Povznáší-li katol. Církev svého hlasu, chtę-

turgického Bozího oslavování posvátným zpę- jíc nebesleého Otce chváliti a velebiti, tu

vem. Prejeme si, aby tato stavba rychle jest její písni — chorál. Jest Kristem za-

postupovala a imposantnę k nebesűm vy- lozena, Duchem svatýtn poucována, rízena

soko se nesla a po mnollé lidské vęky trvala. a do veškeré pravdy vedena, avšak nemá

K takové stavbę potrebí jest mocného zá- zádného zpęvu, nezná zádné hudby, ]sterá

]dadu; základu, který se bęhem casu ne- by vhodnęji projadrovala její myšlénley a

drobí, který nemizí jako męnící se strih a city. Její radost a veselí, její klanęní se

strídající se denní mínęní. Tento trvalý a úcta, její stenot a díle zní nejlépe nápę-

základ jest chorál. Jeho nápęvy jsou s vem chorálu. Vzdyt jest to zpęv, jakým

málo výjimkami daleko pres tisíciletí stary, jásali a chválu vzdávali její svętci, to jsou

a dnes jsou ještę tak cerstvy jako na úsvitę »gemitus innenarabiles« sv. Pavla. Pripra-

svého bytí. Zdá se, ze zub casu na nich vuje-li se mladistvý sluzebník oltáre ke

otupęl, neműze jim škoditi. V tęchto zpę- svému sv. úradu, má se uciti chorál pęti.

vích zije nęco posvátného, nęco nadpriroze- Knęzi u oltáre, pri nejsvętęjším úkonu do-

ného, coz je zachovává cerstvy a neporu- voleno jest zpívati, — ale jen chorál. A

šeny. Na poli hudebního umęní vyskytly kdyz o dnech slavných bohosluzba velebnęji,

se mocné prevraty; objevili se rekové a hr- nádherncj i se koná, kdyz námęstek svatých

clinové, jeden sloh následoval za druhým, apoštolű obnovuje sv. tajemství, i on pęje,

aby jakousi dobu panoval, ale casem umlkl — lec jen chorál. Zádá-li sbor zpęvákű

— jen chorál stál pokojnę, nepohnutę; nękdy nálezité písnę, tu opęt Církev podává mu

sice neuznáván jako v predešlém století, dvę prastaré, ctihodné knihy nápęvű : Gra-

avšak zdá se toliko za tím cílem, aby na to duale a Antiphonale. Jak krásnou stává se

tím více uznáván a obdivován byl, jako dęje se bohosluzba chorálem, jak se rozvíjí chorál

za našich casű. Takovýto ctihodný kámen v bohosluzbę. Chorál spojuje se co nejtęs-

hodil se zajisté k základu díla refor- nęji s bohosluzebným úkonem, vęrnę jej

mace. Nez chvalme jiz radcj jinou vlast- provází, oddává se mu, dopltíuj e, vysvętluje,

nost posvátného chorálu, která jej ciní zdobí jej. Nikde nehledá sebe, své slávy,

vhodným k základu : jeho l i t u r g i c k ý nestaví se na odiv. Jest bohat na prostredky

charakter, a jeho prednost cistę hudební, avšak bohat jako král, a tudíz sám

hudební, umęleckou. trpytę se ve skvostném odęvn umęní po-

1. klady své klade k nohám liturgie.

Chorál jest zcela zpęv liturgi- Jaký v l y v p o s v ę c u j í c í musí míti

cký, jest zpęvem katol. Církve. takový zpęv n a z p ę v á k a. Tu podobá se

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ