| ||||
| ||||
— 83 —
písnę? Rozmanitost a sti•ídání pi•i tomto tak dobre, ze kdosi uchvácen libostí mla- mnozství jest úzasné. Na první pohled úkazu distvých hlasű se vyjádril, ze chlapci krásnęji toho neznamenáme, poti•cba jest jakéhosi zpívají nez mnichové. Cemu se však lze spoluzití a blizší obé známosti, ale pak pri- nauciti od poslouchání, to neműze býti tak cházíme k jemnostem, k delikatesnímu po- nesnadno. Ano, z prítomného našeho shro- jednání, k vznešeným pocitűm, jez bohuzel mázdęní mohli by nám moravští páni fará- málo jsou známy. Vezmeme-li melodii kte- i•ové vyprávęti, jak jest lehko zavésti chorál, roukoliv a zkoumáme její liboznęní, výra, má-li jen reditel jakousi znalost vęci. Po- štastnou invenci, vęru zi•ídka jednu nalez- cátek není tedy príliš obtízným, nuze cile neme, která by v této zkoušce nezvítęzila. pocnęmez. Ovšem, mluvíme takto jen o za- Výraz, jasný charakteristický hudební ráz, cátku. Ale my touzíme po piné liturgické štastná melodická litina, bez skvrny a tvr- kráse; pri našich sluzbách Bozích má se dosti, spojení s textem v jediný harmonický zpęv chorálový jeviti v celé své vznešenosti celek, v tom spocívá sláva chorálové me- — a tu se vyplńuje druhá cást našeho vý- lodie. roku, ze chorál vyzaduje také veli- Nez ona obsahuje také veliké bohatství lcého namáhání. duchovního zivota a hlubokého citu. Pro- jdeme-li všecky ušlechtilé city lidského du- ševního zivota, nenalezneme zádného, jenz by nebyl vyjádren v nękteré melodii cho- Po této cásti theoretické následovaly rálu. Duševní radost vyslovena jest ve stu praktické ukázky, príklady. Druhý tento rozmanitých barvách a barvitostech: brzo díl reci neműzeme podati, ponęvadz tony a pokojnę a tiše, brzo v hlubším zabrání a melodie nelze vpraviti pod lis tiskarský . vniti•nę, tu v zivém pohybu a svatém, ra- Byl jistý pocet melodií dle osmi tonin zpíván dostném vyzývání, tam v mohutném tvrzení a vylozen, tak ze na jevę byla vlastní bar- a jásavé blazenosti. Nápęv »Requiem« béic vitost a zvláštní rhythmický chod kazdé úcast na našem zármutku, nápęv »Gaude- toniny. Jasné, s textem tęsnę souvisící ná- amus« na našem veselí. Ano casto se zdá, pęvy se svými tvary pevnę vyznacenými, jakoby melodie chorálu zvláštnę pro nás, s ostrými obrysy a bohatou tonovou hrou pro tento okamzik slozena byla, aby dala barev obecnę dojímaly. výraz pi•ítomné naší náladę. Za vzor byly vzaty velmi jednoduché, Tolik v Icráticosti dostaciz o hudebních ale Icrásné melodie; nejprve dvę, které se pi•ednostech chorálu, abychom ještę mohli kloní k nápęvu modernímu : »Solvite tem- pozornost obrátiti lz jedné jeho výtecnosti, plum hoc« a »Vestri capilli« (ton 6.), pak totiz ze jednak jest nad míru lehký nękolik barvy hluboce tmavé: »Rubum, a jednoduchý, ale jednak velmi quem viderat Moyses« a »Ouando natus tęz k ý, p 1 n u m ę n í, vyzadující veškerou es«, také ono jemné, vroucí »Hodie Christus umęleckou schopnost pęvcovu. Zdá se, ze, natus est«. Nápęvy tyto nalézají se jako si odporujeme, avšale jest tomu tak sku- príklady v knízce chorálu, jez jest právę tecnę. Nemohu si mysliti zádné vesnicky v tisku a co nejdríve má vyjíti. na Moravę, v níz by zavedení chorálu bylo Závęrek obsahoval vyzvání k zalození nemozno pro tęzkost chorálního nápęvu. farních jednot, tak aby jednohlasným chorem Kdyz byli vypuzeni benediktíni z Beurona s niv moravských jasný, nábozný, bohumilý sestavil tamęjší farár chor z muzű a hochű. zpęv se nesl k trűnu nadhvęzdnému, kterýz Tito znali nápęvy všech mší svatých jen od by svędectví vydával o zboznosti této zemę poslouchání, a zpívali je s malou pomocí a vyprošoval hojnost pozehnání Bozího. Hlasy casopisectva o slavnosti Brnęnské. (Dokoncení.) »Bri.znner Zeitung« (c. 198. a i99.) predseda komitétu, uvítal shromáidęní, podękovav za podává zprávu následující: hojné úcastenství, které jest potęšitelným znamením Vcera dne 27, odpoledne konala se ve dvoranę snahy celicí po dűstojné oslavę bohosluzby a které ceské besedy slavnostní schűze sjezdu jednot církevnę- ukazuje, jak hluboce vnikly jiz do lidu tuzby po ob- hudeUnich. Shromáidilo se nękolik set úcastníkű, nové presné hudby církevní. Nazývaje nejd. p. biskupa nejvíce knęií a ucitelű. Nejd. p. biskup byl uvítán intelektttelnim pűvodcem sjezdu iádá jej, aby se ujal hlucným voláním. Pan opat a praelat Rambousek, co cestného predsednictvi. (lírímavé volání Slávy.) | ||||
|