NEZAŘAZENO
Ročník: 1884; strana: 92,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 92 —



vého divadla, ku kterému andęlé s nebe se- Cyrillským, pozdravuji s otevrenou nárucí.

stupují, aby s námi smrtelníky v prachu se Nedovedu ani slovy vyjádriti, jak srdce mé

korili Beránkovi, který snímá brichy svęta. k Vám mne táhlo. Milují a ctím ve Vás

Ze všech koncin vlasti sešli jsme se ke nadšené a oddané s y n y s v. C y r i 11 a a

slavení té lcrestanské Olympiády, k té divo- M e t h o d ę j e, a proto srdce mé nálezí Vám

tvorné obęti, kterou posvęcenou rukou k ra- celé. Svornę jsme se sem dostavili —

dosti nebcštanű a na smírení pozemcauű Ceši a Nęmci. V jednotácli kato-

konal sám v r c li n í p a s t ý r obklopený svým lický c h není sváru o j azylc. Katolík jest

vęrným stádem. S b o r p c v c ű nadšených spravedlivý. háje práva svého, hájí téz práv

tlumocil jednotlivá dęjství velkého dramatu. bratra svého. Jednota naše Cyrillská

Takové jsou ty kre stanské slav- zrízená pro Cechy, Moravu a Slezsko jest

n o s t i o l y m p i c k é , dle kterych my vtclenourovuoprávností. Jsmerodní

cítáme své Cyrillské slavnosti, o 1 y m p i a- bratrí; táz vlast nás zrodila. jsme synové

dy. Cyrillské slavnosti jsou ty mez- jedné matky. A ta sladká máti naše jest

e í ky naší vzdęlavatelské cinnosti. K nim svatá, — jest obecná, — jest apoštolská.

s c h r o m a z d u j e m e se na poucenou. Posil- Cirlcví j i nazýváme. Mluví tolika jazyky,

nęni v r a c í m e se k domácím krbűm, aby- co jich na zemi jest. Má ale také rec

chom nadále oslavovali vznešenou bohosluzbu svou, která celý svęt pojí a objímá, —

tím vznešeným, tím jedinę pravým, jedinę v rűznosti jazyka divotvárná je-

dűstojným zpűsobem. Kolik í r c a s t n í k ű d n o t a, — dílo Ducha sv., jenz rűzné národy

prichází, t o l i k nadšených a p o š t o l ir Cyrill- v jednotu víry shromázdil. Co predseda

ských se vrací. Postupujeme s místa na jednoty Cyrillské pozdravuji všecky prítomné

m í s t o a putovati budeme tak dlouho, pokud úcastníky co rodné bratry, precházeje k pred-

zálezitost naše nestane se m a j e t k e m mętu, o kterém jest mi mluviti:

národním.

První tri slavnosti Cyrillské konali o hudbę posvátné.

jsme ve zlaté, stovęzaté Praze. C t v r t o u

prirozenę konáme ve hlavním męstę druzné Hudba posvátná v širším smyslu slova

a sesterské zbozné Moravy jakozto prí- — co z p ę v církevní — jest k o s m o-

pravu na pátou nám všem stejnę dűlezitou p o l i t i c k á katolická jako církev sama,

slavnost Velehradskou. kterásestalamatkouvšelikéhoumęní.

',e bylo lze nám zde shromázditi se, Církev prijala všecko umęní do sluzby na

dękujeme velkomyslnosti ašlechetnosti samé- oslavu vznešené liturgie své. limęnám do-

ho v r c h n í h o p a s t ý r e. Di•íve nez pocnu dle stalo se úkolu nejideálncjšího: krásu

povinnosti své mluviti o vęci samé, mám nadprirozenou znázorriovati roucliem smysl-

za první a svatou povinnost, abych jménem ným. Z veškerých oborű umęleckých jest

jednoty Cyrillské pokorné díky vzdal Vaší zpęv umęním nejideálnęjším, pi•ede

Biskupské Milosti, který jste nás tak laskavę všemi ostatními stvorený k bohosluzbę a

pozvati rácil do sídla svého. Vaše Milost liturgii. Prícina jest na snadę. Z p ę v j e s t

rácila býti pomocníkem a rádcem hned pri recí v},jadrovanou tonem. Rec zpęvu zní

zakládání jednoty Cyrillské. A kdyz ni o h u t n ę ji nad slova pouze pronešená,

stromekzasazenýse ujal a povyrostl, rácíte proto ze m y š l é n k a jest vznešenęjší, c i t

štęp milostivę p r es a z o v a t i do role své zivęjší, vroucnęjší. Vzdyt myš l é n k y a

vlastní diecése, aby na výsluní církve a ve city nábozenské vznešeností nad jiné

stínu Vaší ochrany zdárnę rozširoval vętve vynikají. Proto krestan vęrou rozechvęný

své do všech koncin rozsáhlého okršlku zpívá. Srdci vęrou nadšenému s ucho -

biskupského. Ten všemohoucí reditel p á r n á slova nepostacují. Zpęvem velebí

pohody, který rosou s nebe úrodu dává, tvor Tvűrce, zpęvem velebí vykoupenec

pozehná dílu, aby Vaše Milost do- Vykupitele svého. Vzdyt pr e d m ę t e m

ckala se i o v o c e zlatého na tomto stromu, chvalozpęvu není zde ani vęc pozemská,

az povyroste a rozvętví se s dómu biskup- ani vlast, ani rekové vítęzní, nýbrz B ű li

skélio az do poslední vesnicky cetné diecése. nejvyšší, vęcný, neskonalý. »Ouantum potes,

My pak, vdęcní synové sv. Cyrilla, nepre- tantum aude, quia major omui laude, nec

stanem Boha prositi za zdraví a zdar laudare sufficis.« Cím vznešenęjší jsou ta-

Vaší Milosti, slibujíce, ze vęrní budeme jemství, která liturgie slaví, tím výše

vzdy zásadám svaté matky církve na oslaeu nese se zpęv, který je oslavuje. Mozno-li

Boha trojediného. nevęstę Kristovę zavríti v srdci t}'

Váspak, synové zbozné Moravy, city vdęcné víry, vítęzné nadęje, milostné

kterí jste se tak cetnę shromázdili k hodűm lásky, radostnélio nadšení? Kterak jí m,í

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ