| ||||
| ||||
— 93 —
postacovati prosté slovo? Proto také Církev, Gepakveškeráodvętvíumęlecká uęvęsta Kristova, zpívá. V liturgii slovo a ve sluzbę církevní nedílným celkem jsou, zpęv z téhoz rinou se pramene. Sbor bude mi ohlízeti se stále i po nich. zpívající není pouhým úcastníkem, jest 1. Starokrestanské b a s i l i c e a slohu s p o l u c i n i t e l e m liturgického úkonu! Jal: románskému z ní vzešlému odpovídá vznešený to úkol pęvcű kostelních. — chorál. Majísiceiostatuí odvętví umęle- II. Gotice bohatę a nádhernę rozkvętlé cká úcastenství pri bohosluzbę, slouzíce odpovídá — polyfonie. dle nárízení církve . Architektura staví budovy kostelní s celou vnitrní úpravou III. R e n a i s s a n c i v umęní výtvarném odpovídá — r e n a i s s a n c e hudby. — oltárű, kazatelen, krtitelnic, zpovędlnic, jakoz i se vším, ceho dűm Pánę vyzaduje. IV. Po prvorenaissanci nastal úpadek, M a l í r s t v í ideální vnadou barev pokrývá který vyvolal reakci a snahy po stęny budovy i oltá~ , vypravujíc co sleutec- obrodu, který jest znakem doby ná »biblia pauperum« dęj iuy zjevení Bozího prítomné. a církve Pánę. Plastika pak doplńuje Strucná charakteristika všech 4 dob výtvary svými, kde architektura jí místo jest predmętem této prednášky. pripravila, tulíc se Ic ní jako matka k dceri. Slouzí to vše k vętší neb menši nádhere 1. velebné liturgie. Ale bohosluzba i bez všeho toho műze býti. Bez z p ę v u p o s v á t- Prvokrestanské církvi v Rímę nedopráno li é h o však slavná bohosluzba býti neműze. ani svętla slunecního. Kdyz ziví jí Tím vzneseným úkolem církví sv, jí vyká- zivota nedopráli, uchýlila se k mrtvým. zaným postavena jest »Musica sacra« v S povrchu zemského sestoupila do kat a- c e 1 o všech ostatních sester umęleckých. lc o m b. Domnęlý zalár promęnil se jí jak vzácné to vyznamenání! v bránu vítęznou. Kdyz Konstantin V liturgii slovo a zpęv vyvinují se u mostu Milvického pohanstvo na vęky po- z téze myšlénky. V jednotný celek spojeny razil, církev z temných katakomb presídlila jsou jednotným, slavnostním výrazem téhoz sedo svétlých basilik. umęní rímské úkonu bohosluzebného. SI o v a, j ichz církev tchdáz bylo jiz v úpadku. Konstantin Velký, uzívá, volena jsou pro zpęv, a n á p ę v y sv. máti jeho Helena a bohatí patriciové zase myšleny jsou pro tato slova. Obé pak, stavęli velkolepé basiliky, n a venek j edno- t e x t a m e 1 o d i e zpęvu liturgického, vznikly duché, ale uvnitr nevídané. Celý les nazvíce z jedné a téz inspirace, sdílejíce po mohutných sloupű mramorových nesl a vęky týz osud. podpíral bohatę ozdobený krov ze dríví cedrového. Pod 1 a h a byla kryta deskami Zpęv tento, který se takto vyprýštil ze stríbrnými. Oltár oblozen jest ryzým samých útrob církve svaté, nazýváme c h o- zlatem. S t ę n y pokryty j sou malbami hlá- rálem gregoriánským. sajícími zjevení Bozí a vítęzství Církve. Bęhem vękű z nęho pricinęním dűmysl- A b s i d a s vítęzným obloukem ozdobena ných umęlcű a znatelű zpęvu gregorianského jest vzácnými mosaikami. S lesklého zla- vzdęlán jest zpęv vícehlasný, polyfo- tého pozadí zhlízel váznę na osadu dole nický. Ten i onen nazýváme z p ę v e m shromázdęnou Vykupitel obklopený sbo- liturgickým. Cotakovýjestrázu objek- rem apoštolským. Byla to krása unášející a t i v n í h o a ceny trvalé. Nazval bych jej velebná. T i s í c e r é p a p r s k y svętel zárící modernę officielním ci verejným ze sta a sta lamp lámaly a obrázely se zpęvem církevním. Patrí mu první místo v lesklém mramoru, v deskách zlatých a v chrámu. K tomuto zpęvu o b j e k t i v n í m u stríbrných, trpytily se v nescíslných draho- druzí se v druhé radę zpęv o b e c n ý, který kamech, co u o 1 t á r e p a p e z sborem jest rázu sti bj cktivli íli o a soukromélio. knęzstva obklopený konal tajupinou, nej- L c e l e m zpęvu církevního vffiec (litur- svętęjší obęti zákona Nového. Ký div, ze gického a obecného) jest oslava Bozí a osada na kolenou klecící, krásou a velebou vzdęlání osady. Odpovídá-li první :n u uchvácena spatrovala ve svatyni své obraz írcelu (oslavę Bozí) predevším zpęv liturgický, nebeského Jerusalema, ze zlata a odpovídá druhému (vzdęlání osady) více drahokamű zbudovaného; ze vnitrek chrámu zpęv obecný. Jelikoz o zpęvu obecném byl jí predtuchou ráje nebeského. mluviti se bude ve zvláštní pi-ednášce, pri- Taková byla ta basilika prvokrestanská. padá mnę mluviti pouze o prvním, — o zpęvu Na venek prostá, uvnitr pina nevídané krásy liturgickém. a nádhery. Basilika a svatynę románská | ||||
|