NEZAŘAZENO
Ročník: 1884; strana: 93,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 93 —







postacovati prosté slovo? Proto také Církev, Gepakveškeráodvętvíumęlecká

uęvęsta Kristova, zpívá. V liturgii slovo a ve sluzbę církevní nedílným celkem jsou,

zpęv z téhoz rinou se pramene. Sbor bude mi ohlízeti se stále i po nich.



zpívající není pouhým úcastníkem, jest 1. Starokrestanské b a s i l i c e a slohu



s p o l u c i n i t e l e m liturgického úkonu! Jal: románskému z ní vzešlému odpovídá

vznešený to úkol pęvcű kostelních. — chorál.



Majísiceiostatuí odvętví umęle- II. Gotice bohatę a nádhernę rozkvętlé



cká úcastenství pri bohosluzbę, slouzíce odpovídá — polyfonie.

dle nárízení církve . Architektura

staví budovy kostelní s celou vnitrní úpravou III. R e n a i s s a n c i v umęní výtvarném

odpovídá — r e n a i s s a n c e hudby.

— oltárű, kazatelen, krtitelnic, zpovędlnic,

jakoz i se vším, ceho dűm Pánę vyzaduje. IV. Po prvorenaissanci nastal úpadek,



M a l í r s t v í ideální vnadou barev pokrývá který vyvolal reakci a snahy po

stęny budovy i oltá~ , vypravujíc co sleutec- obrodu, který jest znakem doby

ná »biblia pauperum« dęj iuy zjevení Bozího prítomné.



a církve Pánę. Plastika pak doplńuje Strucná charakteristika všech 4 dob



výtvary svými, kde architektura jí místo jest predmętem této prednášky.



pripravila, tulíc se Ic ní jako matka k dceri.



Slouzí to vše k vętší neb menši nádhere 1.



velebné liturgie. Ale bohosluzba i bez všeho

toho műze býti. Bez z p ę v u p o s v á t- Prvokrestanské církvi v Rímę nedopráno



li é h o však slavná bohosluzba býti neműze. ani svętla slunecního. Kdyz ziví jí

Tím vzneseným úkolem církví sv, jí vyká- zivota nedopráli, uchýlila se k mrtvým.



zaným postavena jest »Musica sacra« v S povrchu zemského sestoupila do kat a-

c e 1 o všech ostatních sester umęleckých. lc o m b. Domnęlý zalár promęnil se jí



jak vzácné to vyznamenání! v bránu vítęznou. Kdyz Konstantin



V liturgii slovo a zpęv vyvinují se u mostu Milvického pohanstvo na vęky po-



z téze myšlénky. V jednotný celek spojeny razil, církev z temných katakomb presídlila

jsou jednotným, slavnostním výrazem téhoz sedo svétlých basilik. umęní rímské



úkonu bohosluzebného. SI o v a, j ichz církev tchdáz bylo jiz v úpadku. Konstantin Velký,

uzívá, volena jsou pro zpęv, a n á p ę v y sv. máti jeho Helena a bohatí patriciové

zase myšleny jsou pro tato slova. Obé pak, stavęli velkolepé basiliky, n a venek j edno-

t e x t a m e 1 o d i e zpęvu liturgického, vznikly duché, ale uvnitr nevídané. Celý les



nazvíce z jedné a téz inspirace, sdílejíce po mohutných sloupű mramorových nesl a



vęky týz osud. podpíral bohatę ozdobený krov ze dríví



cedrového. Pod 1 a h a byla kryta deskami

Zpęv tento, který se takto vyprýštil ze stríbrnými. Oltár oblozen jest ryzým

samých útrob církve svaté, nazýváme c h o-

zlatem. S t ę n y pokryty j sou malbami hlá-

rálem gregoriánským.

sajícími zjevení Bozí a vítęzství Církve.

Bęhem vękű z nęho pricinęním dűmysl- A b s i d a s vítęzným obloukem ozdobena



ných umęlcű a znatelű zpęvu gregorianského jest vzácnými mosaikami. S lesklého zla-

vzdęlán jest zpęv vícehlasný, polyfo- tého pozadí zhlízel váznę na osadu dole



nický. Ten i onen nazýváme z p ę v e m shromázdęnou Vykupitel obklopený sbo-

liturgickým. Cotakovýjestrázu objek- rem apoštolským. Byla to krása unášející a



t i v n í h o a ceny trvalé. Nazval bych jej velebná. T i s í c e r é p a p r s k y svętel zárící



modernę officielním ci verejným ze sta a sta lamp lámaly a obrázely se

zpęvem církevním. Patrí mu první místo v lesklém mramoru, v deskách zlatých a



v chrámu. K tomuto zpęvu o b j e k t i v n í m u stríbrných, trpytily se v nescíslných draho-

druzí se v druhé radę zpęv o b e c n ý, který kamech, co u o 1 t á r e p a p e z sborem



jest rázu sti bj cktivli íli o a soukromélio. knęzstva obklopený konal tajupinou, nej-



L c e l e m zpęvu církevního vffiec (litur- svętęjší obęti zákona Nového. Ký div, ze

gického a obecného) jest oslava Bozí a osada na kolenou klecící, krásou a velebou



vzdęlání osady. Odpovídá-li první :n u uchvácena spatrovala ve svatyni své obraz

írcelu (oslavę Bozí) predevším zpęv liturgický, nebeského Jerusalema, ze zlata a



odpovídá druhému (vzdęlání osady) více drahokamű zbudovaného; ze vnitrek chrámu



zpęv obecný. Jelikoz o zpęvu obecném byl jí predtuchou ráje nebeského.

mluviti se bude ve zvláštní pi-ednášce, pri- Taková byla ta basilika prvokrestanská.



padá mnę mluviti pouze o prvním, — o zpęvu Na venek prostá, uvnitr pina nevídané krásy

liturgickém. a nádhery. Basilika a svatynę románská

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ