Praha
Ročník: 1884; strana: 94,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 94 —



z ní se vyvinuvší stkvęla se k r á s o u v n i t r n í. zákona sahají, katakombami pronikají,

Krása vnitrní jest odznakem této doby. v nádherných b a s i l i k á c h na denní svętlo

Právę takový byl i chorál, který v ní vyrázejí. Peclivá niká dvou velkých svętcű :

se zrodil, ale koreny své v Starém Zákonę Ambroze a R e h o r e, chorál zvelebila,

a v antické hudbę recké męl. odkud chorálem sv. Rehore ci gregorian-

Umęlkyní nebeskou jest Církev naše. ským slove. Co j u s t i n i a n v oboru práv-

Z dnű a męsícű roku uvila vęnec svátkű ; nickém p a n d e k t y, to sv. R e h o r v oboru

bohosluzbu okrášlila rouchem obradű; mod- hudebním a n t i f i o n á r e m svým vykonal.

litby své pronáší rajskou reci — chorálem. Chorál jest naším »corpus juris.a Ký div,

Chorá 1 jest jednohlasý zpęv v obj emu ze zbozný a opravdivý stredovęk piivod

jedné oktávy se pohybující. Není ani zpęvem jeho Bozské inspiraci pripisoval ! Zaklá-

lidu, ani slohem Palestrinorým, nýbrz zpęvem dáme-li sobę na historickém právu,

Církve, kdezto sloh Palestrinűv jest jen chorál vyniká ctihodným stáPíln. Jest

zpęvem v Církvi. Chorál jest 1 i t u r g i c k o u, s Církví stejného stárí.

m a t e r s k o u recí Církve. Církev pri slavné Chorál jest ctihodný stárím, ctihodnęjší

bohosluzbę mluví recí n a d p o z e m s k o u vnitrní cenou.

— chorálem, jehoz koreny az do s t a r é h o (Pokracuvání.)







Obecná Jednou Cyrillská.



Cechy.

Arcidiecé se Prazská.

Praha. (Farní jedraotct Cyrillská tt sv Hccštal(t).ným byl sbor náš pro hudbu liturgickou v posvátném

Jakkoli nezmnozil se pocet clenű cifernę, prec dodę- case adventním a postním, tu vystiídali jsme pii vel-

lali jsme se s prispęním Bozim skvęlých výsledkű a kých sluzbách Boiích všecky ieceué skladby, a cho-

výkony naše diis,ojnę po bok se staví onęm z let pre- rál gregoriánský protkával je pokazdé pii Introitu,

dešlých. I zušlechiovánim písnę obecné, i pęstovánim Graduale a Communiu. Kdyz nám pozdęji pomęry

hudby liturgické znacnou cinnosi vykazuje naše »farní financní dovolily zakoupiti sobę bohatou sbírku krá-

jednota Cyrillská« a hned s predu s putęšením po- sných, vicehlasých, mešních vlozek ,Lauda Sion« od

znamenati musím, ie kdykoliv vęnovány byly síly naše Nickel-a, bylo o rozmanitost pil posvátných výkonech

skladbám vícehlasým, stalo se to vzdycky s výsled- postaráno, tęmęr všechna Offertoria zázpívali jsme

kem více nei uspokojujícím. Co pűsobnosti sboru li- odtud o nedęlích postních. Nemohu opomenouti toho.

terátského se týce, zasluhuje zvláštni zmínky provozo- ze i rűzné jinę skladby zdaiile jsme prgvedli, jmeno-

vání litanií Lauretanských od P. Krízkovskęho o svát- vitę Foerstrovo .Tę Boha chválíme, ve 2 sborech,

cích Marianských s tím toliko rozdílem proti rokűm šestihlasou koledu Hollanovu pil odpoledních sluzbách

drivęjším, ze invokace zpívány byly taktéz od zpęvákű Boiích v case vánocním a j. v. Nemohu ovšem do-

na kűru; mimo to zpívaly se hodinky církevní, slav- podrobna vypocítati všechny úspęchy, jichz domohla

nostní mše z kancionálu sv,-Janského, roráty a rozlicné se doposud „farní jednota Cyrillská., tolik však jisto,

jiné písnę, o cemz jiz v drívęjších našich zprávách ze s hrdostí műze popatiiti na doby minulé. Jakkuliv

výrocních v „Cyrillu« receno bylo. Nemenší péce vę- jednota naše nevládne bohatými prostredky hmotnými,

nována byla provozování ceských nešpor o hodech plec dodęlává se cíle svého vűcihledé; nebo hle, pii

Bozích, o poutí chrámové a všech jiných svátcích, a veškeré skromnosti prostiedky potrvala na osadę bez-

to zvláštę od té doby, co snazivý náš ieditel vęškery mála jiz 5 rukű a výsledek blahodárné cinnosti její

zalmy nešporní do ctyrhlasu upravil. Tímto zpűsobem príliš jest patrný. Zel Buhu, ie tak casto vyskytují

zpivány byly nešpory na kűru scatohaštalském poprvé se jí v cestę znacné piekázky, které mnohdy nesnadno

o svátku Nejsv. Trojice roku 1883 a zdarilý výkon bývají odstranęny, jen aby cinnosi naše valnę neutr.

teu zűstane zajisté v milé pamęti kazdému ze spolu- pęla. Tak stalo se nám i roku letošního, kdyz

úcinkujících i z prítomných tehdá osadníkű. K tęmto chrám Pánę svatol:aš,alský za prícinou dűkladné — a

úpęchűm dűstojnę se radí pęstováni hudby liturgické. jiz piezádouci — opravy byl uzavi'en; výkony boho-

Zvláštę sluší jmenovati castęjší provozování ctyrhlasé sluzebné smęstnány jsou prozatím jenom v le é lodi

mše Izónnenocy, mše od Stehle a ,Exultel. ocl Fr. chrámové. Jezto však jsme Cyrillisty neohrozenými,

\\ it+a, mimo pokrocilé nastudování dvojhlasé mše nedali jsme se ani touto nesnází odstrašiti a zpívali

„Missa decima« od Hallera. Ovšem ze pri nevelké jsme i pi'i tomto provisorním zarízení statecnę dále.

dosud zásobę známých nám skladeb vícehlasých ne- A nejenom to; odvaha naše vzrostla v ohledu tom

mohli jsme odloziti jednohlasé skladby Sychrovu a tak velice, ze i v jiných kostelích jiz jsme úcinkovali,

Nešverovu, jakoz jsme sobę také pilnę všímali cho- jako jmenovitę v chrámu P. sv. Karla Buromejskýho

rálních mši z kancionálu F. Lehnerova. Zvláštę cin- u Milosrdných sester, rozsévajíce takto dle skro-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ