Šitbořice
Ročník: 1884; strana: 95,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
95 —







mných sil svých všemoznę reformu hudby chrámové. U nás nebude zajisté nedostávati se pevné vűle a vy-



5 dokoncenou úpravou svatostánku nadejde také doba trvalosti, chopímet se v obnoveném chrámu Pánę



úpiného »vycistęní« kűru, o cemz kdysi »Cecilie. po- s obnovenou horlivostí práce šiastnę zapocaté, spolé-

tęšitelnou zvęst prinesla — a ze ruzlíhati se budou hajíce pii tom v mocnou prímluvu svat. Cyrilla! »Kdo



velebnými klenbami jediné zvuky hudby právę litur- vytrvá az do konce, spasen bude!«



ńické, zvuky primęrené místu, kcíez vyvozeny byly. Jitulideh Yokornrj, t, c. jednatel.







Diecése Královéhradecká.



Telecí. V lunském »Cyrillu,, C. %. oznámeno cestou k tomu je »farní jednota Cyrillská,-. Vylozeny



bylo, ze mám niti v katolické jeduoté jimra- zatím krátce stanovy její. Pak uvedl jsem hlavní pod-

movské na Moravę prednášku o zpęvu Cyrillském. mínky a pravidla dobrého zpęvu, zazpíval jsem nę-



L cehoz tenkráte sešlo, stalo se nyní dne S. pro- kolik nejpęknęjších písní a tak ukázal, jak by se męly



since. Pritonmo bylo v mistnostech katolické jednoty i nemęly zpívati (jak se obycejnę zpívá na Io loktu

asi so osob dilem clenit, dilem dospęlejší mládeze, — a s rozlicnými pentlickami), nebo všecko mluven



budoucích to pęvcű. Promluvil jsem o tom, „je-li nám a velebení zpęvu nic neprospęje, neukáie-li se vše



potreb( reformy zpęvu posvátného a jak ji mozno pro- také prakticky, Na konec zkusil jsem s úcastníky



vésti«. Jsa nezvratnę pšesvędcen, má-li reforma míti Lehuerovu litanii loretanskou, aby vidęli, jak je pękná

zádoucího zdaru, ze alespoii na cesnicich a v menšich a jak snadná. — Tot asi krátký obsah celé prednášky,



męstech prvni krok ucinęn býti musí písní obecnou, která trvala z hodiny. Všecky okolnosti vęstí v Ji-

męl jsem zpęv lidu hlavné na zreteli. Potrebu obnovy mramové zpęvu posvátnému štastnou budoucnost : ve-



dokázal jsem z kanciouálu Svato-Janského jakozto lehorlivý nový p, iídící ucitel a reditel kűru Bastl,



nejpreduęjšího a nám nejblizšího, a z roráty. Kaucio- nejuprímnęjší prítel a milovník zpęvu vdp. arciknęz a



nál Svato-Janský chová veliký poklad, ackoliv ne celý, c. kanovník Jan IIavránek, piicinlivý mladistvý pan

našich starých pisní céských, a z tęchto kolik asi kaplan ios. Kittner, nad minu šlechetná a vše dobré



zpívá se v našich kostelích 1 Kde je náš nejslavnęjší podporující hrabęcí rodina Belcredi-ova, zbozný lid



poklad — roráty? Nejslavnęjší pisnę staro- ceské — nuie, co bychom męli reformę zde ještę práti ? —

pohozeny jsou ai na nepatrné výjimky v prachu Pan rídící, velmi dobrý hudebník, práci jiz zapocal



a místo nich ozývaji se v cltrámích písnicky bez ceny se škulni rnládeií; prekáiek nęjakých nelze ani oce-

v slovech i v nápęvu, casto leckdes na smetišti se- kávati, vidy( nalezl kruchtu prázdnou, a tedy bude



brané. Proto skoro nikde neműze býti platnou výmlu- míti pole úpiné volné. Pán Bűh mu dej jen zdraví a

vou: »nepotrebujeme ubnuvy zpęvu, u nás zpíváme sily. Piištím rokem bude zníti Jimramov zajisté svuu



pęknę«, nebo povinni jsme obnovovati zpęv jiz z úcty pęknou jednotu Cyrillskou, které z celého srdce volám

k.svým zbozným predkűm, kterí nám tak vzácné dę- »zdar Bűh !„



dictví v starých kancionálech zachovali. —Jak tuto Josef Kašpar,

obnovu mozno provésti? — Nejsnadnęjší á nejjistš( farár v Telecím.











Morava.





Areidieeése Olomoucká.



BattOV. (C'yrillsktí jednota). Pan ucitel v L'auuvę K a r e l K o p e c ný vyzdvihl si v Karlinę stauuvy



Cyrillsk jednoty, kterou na osadę ziizuje.







Diecése Brnęnská.



NOVO MestO. (Cy>'illskú jedttottt)). VI). F r a n t. zdejšiho; rád bych proto jak jemu tak sobę radost

M i k a n, ]c u u p e r á t o r v Novém Męstę, psal si zpűsobil«, — Tot skutecný dárek vánocní a pravá ra-

dost duchovni — Cyrillská jednota. Blahoslavená

n stanovy jednoty Cyrillské. Jelikoz dle listu jeho »po-

osado, kde farám a ucitel zpűsobují si radost — zríze-

blíi dusud zádné Cyrillské jednoty není«, jest zrízení

ním jeclnoty Cyrillské! Dodélají se jí. Tak ideá1nc

jeji v Novém Męsté tím potęšitelnęjším, ze piíklad

má pozirati se k duchovním potrebám osady. Pii tak

ten dojista v brzce okolí bude následováno. Mú

svorném pűsobení knęze s ucitelem jest pojištęna —

Bűh ! nové jednotę Cyrillské v diecési brnęnské. Ne- radost osady a radost andęlű Bozích.



cha( se stane školou a semenem mnohY"ch ' JinY"ch

Sitboriee. (Cyrillskci jednota). Pan M e t h o d

Studená. (Cyrillsk(i jednota). V listu dp. f a r á r e J a u í c c k, ucitel v Šitbor icích, píše redaktoru: »Obra

F r. K r a t o c h c íl e líbí se mi místo toto : »Rád cím se na Vašnost s prosbou, byste tni zaslati rácil

bych zrídil Cyrillskou jednotu, an poznávám tu nej- stanovy »Cyrillské jednotya. Hodlám totiz uvésti »Cyr.



lepší vűli a snahu piicinlivou p, t. pana naducitele jednotu« v zivot, an pocátek jiz v té vęci ucinęn.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ