NEZAŘAZENO
Ročník: 1875; strana: 2,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-2

Křížkovského hudební jak i všeobecná vzdělanost, jemný vytříbený vkus, čilý vnímavý duch a veřejné jeho postavení bylo u nás příčinou vzniku opravy chrámové hudby. Brzy poznal on neocenitelné bohatství církevního zpěvu a v jeho nápěvích našel onu tajemnou sílu, již marně hledal ve všech plodech novověké literatury hudební. Čím více se zahloubával v poznání krásy zpěvů církevních, tím protivnějšími a nesnesitelnějšími stávaly se mu škváry jarmareční dočasné literatury chrámové hudby. Nevyjímám z toho druhu ani plody chrámové hudby Mozarta ni Haydna. S kůru Králové Kláštera v Brně započaly velebné zpěvy opravné, v pravdě svaté a krásné, hlaholiti kostelem co vítězné znamení, že konečně nastala doba opravy našeho hluboce skleslého vkusu uměleckého, doba „nového roku” ; my jsme to byli, co klesli, my jsme to, jež sami se po-vznášíme.

Bez mála desítiletí se dokončuje, co Křížkovský počal s úsilovnou pílí prae.ovati na opravě chrámové hudby. Práce tak dlouhá korunována jest výsledky nejskělejšími. Tak na Moravě získány nejznamenitější kůry opravě chrámové hudby; jestit to předně kůr Králové Kláštera v Starém Brně, kdež chrámový zpěv opravený na nejvyšším stupni rozvoje se nachází. Zde jest prvé púsobiště mistra Pavla Křížkovského. Ve svých spolubratřích et. otců řádu sv. Augustina nabyl zde horlivých podporovatelů své snahy; mnozí z těchto, když za jeho nepřítomnosti hrozila v počátcích se nacházející opravě záhuba, zastali se jí pevně a rozhodně, což ku vzoru a velké cti ,jejich sloužiž.

Stálý pěvecký sbor sestává z dobře vycvičených desíti mladíků, jež každodenně hodinu spoleeně ve zpěvu se cvičí; v neděli při službách božích doplňuje se zpěvácký sbor na 21 členů. Výtečným provozováním všech zpěvů od dávných let jest kůr Králové Kláštera znamenitým v Brně i v dalším okolí; vedením Křížkovského dospěl však nejvyššího stupně dokonalosti; kůr se stal pravou hudební školou moravskou a může se vykázati zdárnými i slovutnými chovanci. Nám jenom sluší přáti ústavu tomu, by i na dále jemu vládl duch snaživý vědy a umění!

Zdejší archiv hudební chová mnohé staré památky; tyto však čekají ještě svého vysvoboditele z nuceného klidu, kterému se těší.

Neunavnó činnosti Křížkovského podařilo se pomocí několika slovutných pánů, že i na dómě olomouckém konečné pojištěna jest budoucnost opravené chrámové hudby; nebol nejdůst. kníže-arcibiskup olomoucký připověděl vřele, vždy se jí zastávati.

Brno a Olomouc staly se takto středisky veškeré činnosti opravné a působí důkladným provozováním neodolatelně na celé okolí, tak že ve všech značnějších místech pozorovati jest mocný ruch opravný i když výsledky jeho nevyhovují vždy našemu přání ; nicméně oprava nabývá svou silou a pravdivostí a —železnou vytrvalostí Křížkovského vždy širší a širší půdy a důležitosti na Moravě.

On nešetří ničeho, ani toho svého zdraví, za provedení myšlenky, jíž se byl věnoval. Neustálé působení jeho v Králové Klášteře a na dómě olomúekém, Velehrad z roku 1869 a 1871, dóm brněnský na den sv. Petra a Pavla, chrám sv. Tomáše při odhalení pomníku Sušilova chrámy „u Dominikánů -1, „sv. Kříž(-1 a „u Milosrdných bratrů” při mnohých příležitostech, klášter rajhradský, ehráni bystrcký a mnohá jiná, místa jsou svědky velké Křížkovského obětavosti a nennavné činnosti ohledem rozšiřování myšlenky chrámové hudby.

Toto všestranné působení jest patrným svědectvím jeho přesvědčení, že nejlepším prostředkem proti všemu odporu jest výtečné, provozování všech zpěvů; vše povrehné, zběžné, nezažité a nepochopené provozování jest jen záhubou opravy. Nezpívá se jen, jak mnohdy slyšíme, ku poctě boží; velmi důležitá za nynější doby jest drahá povinnost pěveů: působiti krásným zpěvem na lid. Lidu se má líbiti zpěv a jemu se ubiti bude, dobře-li se přednáší; když by oprava chrámové hndlYy nehleděla si toho, pak působí záhubněji než starý směr: vypuzuje lid z kostelů.

Bohužel nabyl jsem toho přesvědčení, že mnohdy a leckde nehledí se na spxávné a bezchybné provozování, tu však bylo by k přání by ti neb oni páni, jež se ku opravě hlásí, a bud vědomky neb nevědomky, chybným neb nepochopeným provozováním zpěvu proti ní hřeší, bedlivěji dbali dobrého zpěvu, nešetříce žádné i s sebe větším namaháuím spojené práce.

I v tom ohledu jest nám Křížkovský pravým vzorem, řídí se on heslem: „bud dobře nebo nic”, a tím jen si předně vysvětliti můžeme velký počet příznivců, rychlé rozšiřováni a zabezpečená budoucnost opravy na Moravě. Svým jasjiým rozliledem dobře
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ