NEZAŘAZENO
Ročník: 1885; strana: 2,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
2 —



c i n i t e l e m. Bez soch a obrazű liturgie býti s tęmi hlubokými mysliteli. Chorál dochází

műze, bez c h o r á l u však posvátného, slavná vzdy více cti a o b d i v u, péce a uznání,

liturgie býti neműze. Chorál jest recí, které jakozto presný, officielní, církevní

Církev uzívá pri s l a v n é bohosluzbę. Vá- zpűsob zpęvu, starý a vzdy nový, neob-

zíme-li si latiny, ze jest materskou recí vyklý a ještę krásný, nad promęnlivost

Církve vázíme si chorálu, ze jest materským umęní povznešený, od ducha svętského vzdá-

zpęvem Církve. Tentýz chorál zpívá se v š u d y, lený ; není to hudba minulosti nebo p i- í-

zde i za morem. Domovem jeho jest celý svęt. tomnosti, ani hudba budoucnosti, ný-

Vznešený ú k o 1 e s t h e t i c k ý dodává mu brz abych talc rekl, j est to hudba v c c n o s t i,

ceny. Církevrde do úst klade s l o v a i n á- jíz kvapnę ubíhající cas uškoditi neműze.

pęv. V tom spocívá objektivní dűstojnost Basilika byla slohem Církve rímské,

jeho. Teprve v novęjší dobę posvátnou ly- byla universálním, obecným, katolický m

riku promęnili v effektní dráma. Nejctihod- slohem katolické církve. Takovým byl

nęjší jest tedy chorál gregorianský úc c l e m i chorál, obecným zpęvem katolické

svým, ze jest zpęvem Církve, jak synody, Církve.

dekrety a bully pronášejí, ze jest liturgickou

normou, jakou Církev pro kazdý svátek sta- lI.

novila a pro kazdý nový svátek vzdy usta-

novuje, pridávajíc k svátku i jeho chorál, Pri kráse v n i t r n í to navzdy nezűstalo.

ze jest materskou recí zpęvu církevního, Dle prirozeného rádu vnitrek téz na venek

jest písmem svatým hudby posvátné, k nę- se dére. Jsme lidé. i\I y š 1 é n k a slovem se

muz s uctivostí pohlízí knęz, reditel kűru i odívá. Ušlechtilost d u š e ctnostmi a zev-

zpęvák. ními skutky se objevuje. Také s umęním

Proto z á d n á z p í v a n á mše nemá býti tak bylo. Vnitrní krása b a s i l i k v druhém

bez chorálu. Jako knęz u oltáre chorálnę tisíciletí dęjin církevních vroucnosti nábozen-

zpívá, má mu kűr chorálnę odpovídati. A ského nadšení jiz nestacila. Drala se na

aby tu souvislost i vzájemnost patrnęjší venek. Nejprve na románských portálech;

byla, aspoá Introitus a Communio vzdy potom na provedení detailu. Stalo se to

chorálnę zpívati dluzno, po prípadę i G r a- beze zmc:ny základních pravidel stavitelských.

duale a Offertorium anebo jiné cástky. Gotika podrzela sice tradicionelní rozvrh

Chorál pak bude r e g u l a t i v e m ostatních pűdorysu, za to však veškerou l.ostru sta-

skladeb. Neodporují-li chorálu, jsou ducha vební z vnitrku n a venek pošinula. Mnozství

církevního. Lehce a pohyblivé, jemnę opcracích pilírű odevšad budovu obklopují-

a sladce jako jednęmi ústy plynou bo- cích, opęrací oblouky svrchu hlavní lod

haté figury melismatické; správná pr í- opírající, mnohdy dvęma radami nad sebou

zvucnost s pohyblivým prednesem ozdobnę vyvedené, ztepilé a prolamované

sdruzená rozlévá nade vším klid lahody. vęze jako obrovské topoly v blankytu nebes

Chorál dovede o b l a z o v a t i a k nebesűm v nedozírné výšce se vznášející, celé háje

povznášeti. V tom shodují se všichni, kterí vimperkű, vííek, baldachinű s figurami a

jej znáti se naucili. Pri takových zvucích fiál v nejrűznęjší velikosti, mnozství galerii

műze, ba musí se clovęk m o d 1 i t i. Zní tak umęle prolamovaných, celé rodiny chrlicű,

svatę a zboinę, tak vroucnę a mocnę, ze kruzeb a rűzic — to vše soustavnę v jeden

jen podobné city ploditi műze. celek spojené bylo jako kouzelnou pohád-

B y,1 jednou cas, kde chorál — jako kou z jiného svęta, která pri vypravování

mnoho j iného v Církvi — klesal a zlé po- zkamenęla. Vnitrní krása basililc nyní i na

vęsti pozíval. R a t i o n a l i s t i c k ý duch męl venek sourodnę se objevila. Byla to z k a-

jej za soubor ohavnosti a nezázivnosti hu- menęlá polyfonie liudební.

dební, za odstrašující odkaz Církve z dob Z chorálu vnitrní vnadou zárícího

tmy a barbarství. A jako rűz e n e c pova- vzešla bohatá polyfonie.

zován jest jen za druh modlitby pro staré 7. chorálu vzešla polyfonie. Z jedno-

báby, které neumęjíce císti, jsou neschopny hlasého zpęvu povstal zpęv vícehlasý. Jest-li

uzívati osvícených knih modlitebních »pro ze za prvního tisíciletí v architekture,

vzdęlané stavy«, tak i c h o r á 1 jmín jest za plastice, malírství a hudbę veškerá krása

poslední opus a onus tęch nękolika vetchých z vnitra zárila, v dobę románs'cé krása vn:-

vikaristű, psalteristű a choralistű pri hlavních terná vzdy více a více také na venek vy-

chrámech. Ty slátaniny filosofického vęku o rázela. Obé męlo v soulad uvedeno býti.

moudrých a osvícených lidech, o rozumných Liturgie obklopena jest skvostným appa-

»také - krestanechu, které zpűsobily tak rátem. Veškerá odvętví umęlecká ve

mnohou vodnatelnost mozku zmizely i sluzbę Církve velkolepę vyvinula se. Také

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ