NEZAŘAZENO
Ročník: 1885; strana: 4,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 4 —







chorál na více hlasű rozvedený. Je-li onen prednešené zaznívati prostorami našicli ko-



»zpęvem Církve«, jest tento »zp :vem v Cír- stelű a dómű, a uchvátíte s r d c e, ocistíte



kvi«. Umęní hudební Církvi slouzící z b o z n o s t, k slzám polinete h r í š n í k y



vytvorilo jej z c h o r á 1 u a vęn c e nej- k jásotu povzbudíte zbozné a potęšíte



vzácnęjší polozilo k nohám svaté matky. andęly Bozí! Zpívejte církevnę a budete



V nadprirozené c t i h o d n o s t i chorálu vzdęlávati.



bére podílu všeliká hudba, jak dalece z cho- Dlát ovšem c li o r á 1 i p o l y f o n i e



rálu vzrostla. Itlnolio skladeb 16. v ę k u jen svých tajností, které zpívajícím znáti



právę z toho zázracného kvętu c h o r á l u treba. Prednes starých skladatelű chce a



vyrostlo, z bytosti jeho jako z prostého musí býti cvicen, — dlouho cvicen!



tvaru kríze a lomených obloukű g o t i c k é A to nejen zevniti•ní prednes! Nesmíme



d ó m y. Stah své plody ducha p r o s t ę manę a slep : veškeré poklesky a n e d o-



psali a básnili a pak dítka svá do j e z e r a s t a t k y starých hájiti, nýbrz pouze v}'-



pouštęli, bezstarostnę, bude-li svęt po sta- braná, nad cas povýšená a v z á c u á díla



letích je velebiti a chváliti, zpívati a pred- starých provozovati.



nášeti aneb upadnou-li v zapomenutí. Velcí Cím více a hloubęji se šíi•í z n á m o s t



muzové chtęli prostę s l o u z i t i B o h u a staré hudby, tím více ubývá u á m i t e k.



svętu. Zűstali v zivém styku s liturgií Jiz nebývá povazována za nevkusnou, ne-



a zivotem, majíce o tom hlubokých vę- hudební, dobrodruznou. Nejsme jiz dalecí



d o m o s t í; recí latinskou ovládali a byli doby, kdy výrol: U u 1 i b i.§ e v o v a : »D u-



velice vázenými. f a y a J o s q u i n nebyli hudebníky«, pouze



Jest to podivuhodná shoda, ze doba ve smyslu humoristickém citován bude,



rozkvętu našich klassických hudebníkű asi tak j alco výroky starého J a c li y m a



církevních v jedno padá s tak zvanou re- Sandvarta o slohugoticicém, Volt airea



formací. Kdo by v tom nepoznával prst a jeho malého vrstevníka :~ y r e n h o f f a o



P r o z r e t e l n o s ti Bozské? Tisíce tisícű spisech Shakespearovýcli.



mešních skladeb, mottetű, lrymnű, zalmű,

Habent sua fata — knihy a lidé, slova

magnificat a p. bylo hluboce cítęným p r o-

tištęná a mluvená, za ziva i po smrti. Mnohý-

t e s t e m proti liturgickým novotám a pro-

výrok nepromyšlený, napsaný a vyslovený

testují az po dnešní den. P r o v i d e n c i e 1 n í hodí se casem do kroniku —humoru.



v z n i k a v ý v i n toho umi ní pozdę zroze-

Pri polyfonii to však navzdy nezű-

ného, krvavý krest, jaký pi•estály, j snu

stalo. Gotika ve tretím období svém zvrhla

r u k oj e m s t vím, ze j ej ich díla hudební

se v úpadek. Místo návratu ke starému rádu

i v budoucnosti zivotní sílu objeví. So-

tradicionelnímu ohlízeno se po jinýcli zásadách.

lidní vzdClání plodí téz dobrý mrav. Cinnost

Došlo to k renaissancí.

jej ich ve sluzba Bozí ciní je dętinnými a



zboznými. Jsout uceníky následo-

vání Krista. III. Renaissance.





Jako vše na svętę męli a majít starí Tak zvanou renaisancí nastal v umęní



také odpovędníkű. »Jest prý to s m u t n é stavitelském a výtvarném obrat. Umęlci



v kostelích poslouchati hudební skladby vý- nazpęt se obraceli k a n t i c 1: é m u zpűsobu



strednę k o n t r a p u n k t i c k y pracované; umęní. Také úpiné premęnęní hudby



j e d n o t v á r n o s t mrzutá unavuj e duši a na tomtéz motivu spocívá. By10 to roku 15 go,



clovęku bývá jako pri pohledu na mnoho kdyz v domę bohatého prítele hudby, hra-



mramorových desk z jednoho lomu, mající bęte Vernio ve Florencii, konala se porada,



tutéz základní barvu a jen rozlicné skvrny; zdali by nebylo mozno k zivotu vzkrísiti



a pak to stálé f u g i r o v á n í, takze mnohdy hudbu reckou. Na poradę zasedali duchapiní



clovęk i s textem v ruce nerozumí slovűm. umęlci, jako Peri a Caccini, vzdęlaní dile-



A pak lid se tím nevzdęlává.« tanté, jako Vincenzo Galilei. Il protoze



Který lid? Ten, jemuz pravé, hlu- zádný o recké hudbę nicelio nevędęl, páni



boké v í r y se nedostává. Také c li o r á 1, sami napsali si, co męlo predstavovati an-



zpęv, který Církvi ze srdce se vyprýštil, tické drama. Recitace celkem dopadla



nelíbívá se, ponęvadz u mnohých zmizela jalo nálezí škrobeni: a drsnę. Nutnost vy-



nábozenská hloubka a v nenábozenskou zadující, aby jednotlivé osoby v d r a -



povrchnost se zvrátila. Proto tęm zvu- m a t i c k é situaci zpívaly, vedla 1: monodii



kűm se j iz nerozumí. Ale nechte j e o p ę t n ę (na místo drívęjšího zpęvu vícehlasého).



•r, a z n í v a t i, ty svaté, mysticky tajemné, M o n o d i e pak vyzadovala nutnę pravidel-



elementárnę na srdce lidské pűsobící melo- ného prűvodu instrumentálnílio. V zápętí ná-



die a harmonie; — nechte je p r e s n ę sledovala melodie a perioda liudební ve

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ