| ||||
| ||||
— 6 —
zpęvu. Ode dávna byly také školy varha- Po té pi cvzal redakci dp. dr. Surzytiski, níkű a zpęvákű chorálných v kazdé diecési. jenz vydává tento i s prílohami hudebnými Po farách męstských i v residencích vel- dále pod názvem »Muzyka košcielna« v Po- mozű byly všude kapely kostelní a všechen znani.'2) Heslem nové redakci jest: »pred- lid zpíval písnę rituahié, ano konecnę pis církevní.« »Všelikou hudbu,« dí, »jez ne- i jazykem rituálným, nebo zpíval vlastním shoduje se s narízeními papezű a synod, jazykem pobozné písnę, jichz jest tak budeme rozhodnę odsuzovati; za to rozširo- veliké mnozství v našem (polském) ná- vati budeme zpęv a hudbu presnę liturgic- rodę, ze sotva po uplynutí vękűv mozná kou dle vűle a predpisűv církve.« Program bude je sebrati. Ode dávna zanášeli se ka- toho casopisu vztahovati se bude obzvláštę pitoly a klášterové rozšírováním kancionálű, na zpęv s v. r e h o r s k ý, pak na polyfonový choralű a zaltérű, nejprve rukopisných, po- zpęv klasický. Zejména pak slibuje re- zdęji i tištęných, a podnes ještę hrají z tęch dakce, ze prihlízeti bude k dęjinám téhoz not varhaníci a záci zpívají; avšak dnes zpęvu v Polsce a k rozvoji polské hudby porídly, pohorely a porušily se ty staré ko- kostelní pod správou reditelű jagellonské dexy a proto nelze diviti se úpadku kostelní »koleje roratistű«. hudby pri nedostatku not. Hudba padá stále Kromę toho slibuje redakce, ze praco- také pro nedostatek varhaníkű a zpęvákű vati bude k docílení shodné jednoty kostel- chorálných a tradice hudby kostelní zavírá ních písní polských a pecovati o rozšírení se v stále skrovnęjším kruhu pro nedosta- dobrých zpęvníkű polských. Vzhledem k prí- tek chorálű, kancionálű a zaltárű, jichzto lohátn dokládá redakce, ze pokracovati bude rozmnozením a rozšírením nikdo se u nás u vydávání »direktoria chori«, jez má vy- nezabývá.« piniti velikou mezeru v polské literature cír- Tak V. Pol. I poukázal proto potom kevní. Rehorské melodie k témuz direktoriu na potrebu nového tovaryšstva k nápravę na celý rok církevní vyjímá redakce z anti- v té vęci a k vydávání nových hudebnin fo.iárű a zaltárű, vydaných za dozoru pri- kostelních. — K tomu pak dokládá redakce : masti a biskupűv polských po mysli snęmu »jiz 20 let minulo a mezi tírn nepovstala tridentského. Harmonisace jejich je presná. u nás ni jediná vzorná škola v.rhaníkű a ani Kromę toho pi-idává po pűl archu origi- jedna z našich knęh liturgických od nového nalních a snadných skladeb kostelních pro a laciného vydavatele rozšírena nebyla. 1—4 hl, smišené nebo muzské. O tęchto Uplyne i druhé desítiletí bez nápravy ko- skladbách soudil sám dr. With, jak známo, stelníhudby, nesloucíme-li se v dobre ze jsou veskrze výborné, coz nejlepším jest zorganisované a pod jedním pred- porucením jich kűrűm. sedou vhodnę pracující tovaryš- Z dopisu jmenovaných casopisű jde na stva hudby kostelní. Však i tęmto jevo, ze zakládají brati•í Poláci spolky ko- tovaryšstvűm treba bude, dí, vnęjšího po- stelního zpęvu pode jmenem a ochranou jidla, jímzto műze býti jedinę casopis hu- sv. Vojtęcha, jehoz úcta valnęji jest rozší- debný, jenzby jasnę rozvíjel zásady cisté rena v Polsce, nezli ve vlastní jelio rodné kostelní hudby a dával zprávy o rozvoji zemi. Ústrední tovaryšstvo sv. Vojtęcha za- farních spolkű. Potreba toho u nás byla lozeno bylo v Poznani a ve Lvovę r. 1883. dávno cítęna. Konecnę zalozil dp. Solecki Farní tovaryšstva ustavila se v Jutrosínę, pred 3 roky ve Lvovę casopis ,NIuzyka Ostrovę, Samotulách, ve Vronkách. úcel ko$cielna parafialna« a vzdor nescíslným ob- a vnitrué zrízení tęchto spolkű jest stejné tízím pri kazdém kroku umęl vytrvalostí jako jednot cyrillských a cecilských. 30. cer- a prací povznésti svűj list tak vysoko, ze vence 1883, odbývalo toto tovaryšstvo v Po- cítá nyní ku dvęma tisícűm abonentű . znani bezplatný šestidenní kurs pro reditele Jeho iniciativou vznikla v Halici dvę tovaryš- farních spolkű rízením dra. Surzynského, jehoz stva : »vzájemné pomoci varhaníkű« a »to- program byl peclivę vybraný a bohatý;: varyšstvo sv. Cecilie« a vzbudil v národu Theorie zpęvu rehorského, liturgie a psal- zájem pro presnou hudbu kostelní. Velkou modie podle antifonárű a kancionálű piotr- zásluhu získal si také vydáním »direktoria kovských; troj- a ctyrhlasné zpęvy a na- chori« . a »zaltáre Davidova" .. . Po cvicení rehorských mší podle »Ordinarium tríleté úsilovné práci slozil dp. Solecki re- missae.« Kromę toho ucilo se hre na var- dakci, pohnut jsa k tomu povinnostmi pa- hany a rízení skladeb ryze kostelních; ko- stýrskými.« t) ') V Rakousku za 2 zl, So kr., také tuším na ') Na pocátku r, 1884 vydal také knihu: ,SZkOIa intence, jak cteme v korresp, red, t tS84. Redakce muzyki, t, j. špiewu i gry na klawiaturowym instru- listu je výborná, piílohy notové mají nejlepší pismo mencie,, cást I ve Lvové u Seiferta a Cajkovského. notové a jsou veskrze praktické. | ||||
|