NEZAŘAZENO
Ročník: 1885; strana: 35,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 35 —





a) harmonicky, rytmické tvary, a stalo by se tudíz, ze zmę-

b) melodicky, nou touto by se karaktér písnę prílišnę po-

rušil.

Harmonické seslabení I, odstavce pre-

vratem dominantního trojzvuku. Protoz se odporucuje nejvíce seslabo-

vání harmonické neb melodické.





IV. Prűvod písnę má býti správný zre-

telem k tóninę, kterou urciti nebývá vzdy

tak snadno. — Urcením tóniny urcena jest

príbliznę i doba pűvodu a dle této má se

ríditi sloh i harmonie prűvodu. — Vypocísti

souzvuky, kterých máme uzíti pri harmoni-

sování, jest nemístné: cím bohatší harmonie,

Toto seslabení jest zároveń melodické, tím pűvabnęjší dojem. Toto všeobecné pra-

ponęvadz v nápęvu se nalézá pri kadenci vidlo obmezuje se samo sebou slohem písnę.

tonický trojzvuk v tercové poleze. Dluzno Tak n. pr. bylo by pošetilo uzíti rűzných

podotknouti, ze Závęr v poloze oktavové alterovan jrch septimových ctyrzvukű pri

úpinę uspokojuje, kdezto po poloze tercové písni pűvodem do XIII. neb XIV. i XV. sto-

neb kvintové se objevuje jiz co seslabený. letí padající. — Odporucuje se v tomto ohledu

mnohdy i historické stanovisko.

c) rythmicky. Nevolné ctyrzvuky I., III., VI. stupnę



v dur sluší, kdyz se jich vhodnę uzije,

mnohem více církevní písni, nez zmenšený

neb dominantní ctyrzvuk.

Preplńování hlasű prűchodnými a ozdob-

nými tóny zastińuje nápęv, a proto odpo-

rucují se více prosté harmonické postupy.



Nepríslušnę vyjímala by se harmonisace

Toto rytmické seslabení nelze však vzdy následující, kde jest pouzito: zmenšených,

pouziti, ponęvadz píseń sama má jiz urcité dominantních a ještę alterovaných akordűv.















































































©_ d-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ