| ||||
| ||||
— 35 —
a) harmonicky, rytmické tvary, a stalo by se tudíz, ze zmę- b) melodicky, nou touto by se karaktér písnę prílišnę po- rušil. Harmonické seslabení I, odstavce pre- vratem dominantního trojzvuku. Protoz se odporucuje nejvíce seslabo- vání harmonické neb melodické. IV. Prűvod písnę má býti správný zre- telem k tóninę, kterou urciti nebývá vzdy tak snadno. — Urcením tóniny urcena jest príbliznę i doba pűvodu a dle této má se ríditi sloh i harmonie prűvodu. — Vypocísti souzvuky, kterých máme uzíti pri harmoni- sování, jest nemístné: cím bohatší harmonie, Toto seslabení jest zároveń melodické, tím pűvabnęjší dojem. Toto všeobecné pra- ponęvadz v nápęvu se nalézá pri kadenci vidlo obmezuje se samo sebou slohem písnę. tonický trojzvuk v tercové poleze. Dluzno Tak n. pr. bylo by pošetilo uzíti rűzných podotknouti, ze Závęr v poloze oktavové alterovan jrch septimových ctyrzvukű pri úpinę uspokojuje, kdezto po poloze tercové písni pűvodem do XIII. neb XIV. i XV. sto- neb kvintové se objevuje jiz co seslabený. letí padající. — Odporucuje se v tomto ohledu mnohdy i historické stanovisko. c) rythmicky. Nevolné ctyrzvuky I., III., VI. stupnę v dur sluší, kdyz se jich vhodnę uzije, mnohem více církevní písni, nez zmenšený neb dominantní ctyrzvuk. Preplńování hlasű prűchodnými a ozdob- nými tóny zastińuje nápęv, a proto odpo- rucují se více prosté harmonické postupy. Nepríslušnę vyjímala by se harmonisace Toto rytmické seslabení nelze však vzdy následující, kde jest pouzito: zmenšených, pouziti, ponęvadz píseń sama má jiz urcité dominantních a ještę alterovaných akordűv. ©_ d- | ||||
|