NEZAŘAZENO
Ročník: 1885; strana: 40,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 40 —







Litaniae lauretanae ad III aut IV voces reformę pokleslé hudby chrámové vzbuditi se snaiil,

(nec non ad II voces cum org.) auct, nepokusit se zádný ze zijících skladatelű utvoriti dilo



Ant. Foerster op, 31. a dvę m o t e t a podobné Zvonarovým ceským mším.



k sv. Cyrilltl a Methodu pro 4 smíš. Skladbou na hore uvedenou vystupuje tuším po-



hlasy slozil Ant. Foerster, preloz. J. Bilc prvé u verejnost umęlec nadaný a jak na první po-

(prílohy »Cerkveni glasbenik.) Skladby hled zjevno s prací dokonalou. Jeví se v ní pokrok

v slohu církevní písnę. doby nynęjší jak v deklamací tak v usporádání postupű



Litanie jest skladba praktická, morou tuto dvou-, harmonických.

tri- i ctverhlasnę provozovati a jelikoz se nápęv pohy- Dílo rozvrzeno jest na g samostatných cástek,



buje v objemu od g do e téz jednohlasnę piednášeti. kteréz mají názvy : »Na zacátku,, — Gloria — Evan-



Moteta »Kristjani, pojte« pro smíšené a »Do- gelium — Credo — Obętování — Sanctus — Po

movju luci krasni dve«, pro muiskéhlasy vyznamená- pozdvihováni — Agnus a Pange ligua, vesmęs s tex-

vají se ušlechtilou melodicností a plyným vedením tem ceským,



hlasű. Totéz platí o pisni »Cást Marije« pro smiš, Skladba urcena jest pro muzské spulky pęvecké



hlasy sloi. Ant. Nedvéd, a »lesu dulcis memoria« pro ku tiché mši sv, a jest tedy povinnost varhaníkova,

muiské hl. slozil J. Kokošar. aby jednotlivé cástky skladby této mezihrami spojoval,



ac témęr zádných modulací treba není. Závęry tęchto

Ecce sacerdos magnus ad IV voces skladeb zdají se mi neobvyklými a trochu úsecnými,

inaequal. cum org, auetore Ant. Foerster

i bude úlohou dirigenta predepsaným ritardováním

OP. 33 posluchace k dokonalému uspokojení privésti.

Tato skladba prednešena velikým smíšeným a

muzským sborem neminula by se úcinkem. Celku jest Z celé skladby vane duch rázu staroceského, po-



velmi na újmu, ze soprán a I. tenor príliš Casto do- nęvadz má za základ motiv chorálu sv. Cyrilla a

sahuje vrcholu vysokého g. Skladby Ant. Fberstera Lylethodęje samostatnę pozmęnęný a prizpűsobený ku



vyznamenávají se plyným vedením hlasu a nenucen_vm správné ceské deklamaci. V té prícinę by referent

spracováním thématickým. rád vidęl odstranęnu enharmonickou zmęnu cis—des dru-



»Ecce sacerdos magnus,, však nás místy upomíná hého tenoru 15 taktu v Kyrie a 5• taktu v Agnus;



na smęr budby posvátné doby predreformacní. v tęch místech ]ze zpívati na misto tónu cis —tón c,



Jan Ev. Zelinka. címz vęc bude napravena —; rovnęi by se primlou-

val referent o vynecháni septimy v 7. taktu v Sanctus,

Regina eoeli ad d u a s voces a e q u a- kteráz úcinek slov »slávy Tvé« seslabuje.

len commitante organo, auetore Fr. Produkující sbory musi ku skladbę této míti do-

A. Vater, brých tenorű s vysokými tóny, jef objem I, tenoru od



Chvalnę známý církevní skladatel Fr. A. Vater malého g k jednou cárkovanému a, v oktávę jednou

slozil a svým nákladem vydal marianskou antiphonu cárkované od c—a zpívá I, tenor skoro stále, ostatnę



,,Regina c o e l i« pro dva hlasy s prűvodem varhan. lze tento hlas nahraditi téi altem, kdyz by pęvce te-

Skladba tato jest zdarilá, pűsobivá a slavnostní nála- noristy namáhal. Krásný vkus a dokonalost skladby



dou provanuta, Vedle presnę církevního slohu vyzna- této vyvázi ostatnę všecky malé výtky referentovy,



menává se téz prirozenou melodicností a jest tudiz oplývái ona krásnými, místy prekvapujícimi harmoni-



snadno k provedeni. Kde není po ruce sbor ctyr- emi a ušlechtilými melodiemi, jez se ku slovu prí-,



hlasý, aneb kde nutno strídati skladby brzy dvou-, padnę druzí, vedení hlasű jest veskrze správné a lehké,

brzy vícehlasé, tam bude skladba ta vítaná, Cena kontrapunkt co nejprirozenęjší. Prednes usnadnęn jest



3o kr. Jos. Foerster. veskrze udaným tempem a znaménky dynamickými,



Krátká mše ceská. Ku cti sv. apo- deklamace znacena podtrzenými slabikami prízvucnými.

štolű slovanských Cyrilla a Methodęje Sbor strídá se s hlasy solovými, tak ie úcinek lze

pro ctvero muzských hlasű slozil Jan Ev. vším právem ocekávati znamenitý.



Zelinka, varhaník pri h1. far. chrámu P. Skladba tato stane se velevítaným programnim



u Matky Bozí pred Týnem v Praze. Cena kusem zpęváckých spolkű a lze ji pro cennou hod-

partitury A. 1.8o, jednotlivé hlasy po notu jeji co nejvreleji odpontciti. Urbánkova firma



zo kr. Nakladatel Fr. A. Urbánek, knih- vydala dílo toto ve vkusné úpravę a praktickém for-

kupec. mátę velké osmerky; cena jest primęrená.



Od té doby co náš výtecnýLvonar svými publi- František Hruška,



kacemi staroceských chorálű, pisní a mší láska ku reditel kűru.







OBSAH : Boboslovcűm seminárű v Cechách a na Moravę na uvázenou. -- O cirkevni písni lidu. — Obecná Jednota Cy-

rilleká: Morava. Diecése Brnęnská. Horní Štępánov. — Cyrillská kronika. — Vęetník hudebni.





~1 S bndební prílobon císlo 5.



Nákladem vy,lavatelovým. — Knihtiskárna ,Politiky,, v Praze,

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ