| ||||
| ||||
-10
pří 1 e ř i t o s t n é pak moudře spořádané jen před službami Božími, po nich anebo při jiných pobožnostech. — Poněvadž však věe sama výborná, jost-li se jí ustavičně užívá, ovšedimje, upozorbovali jsme i. na rozmanitost dobře vyměřenou tak, aby v písni obrážel so ráz (loby roku církevního, yo které včrící křestan právě se nalezá, větší neb menší stupeň slavnosti církevní, co, jednou písní docíliti nolze. ledna ovšední; užívá-li se jich více, půvabu a novoty nepozbudon. h viiIi účinlivě,jsínlu povzbuzení vyžaduje se, aby při mši sv. všedního dne mešní písně alespoir s dvěma, nápěvy.. dne však syáteiiního takové se zpívaly, které kn každé čá.stco zvláštní nápěvy mají, kterýmžto střídáním všední den od svátečního jak náleží se odděluje a také ospalý křestan ku stálé pozornosti poután bývá; dálo aby při o d p o l e d n í c h s l n ž b á c h Božích zpívané litanio mile se střídaly s nešporami. Z t h e o r e t i c k é h o uvažování o vý boru a rozmanitosti písně obecné přešli jsme napotom III. ku praktickým Mina otázkám : Kterak a s kým lze opravu písně obecné zavésti? Kde jsou k nalezení písněrečeným požadavkům přiměřené? Na první otázka odpověděli jsme, že nejsnáze dojde se cíle, když i i d i t e 1 kíiru, resp. učitel, anebo kterýkolivěk zpěvu znalý katolík, kde by učitel k tomu se nepropůjčil, veždv však vo spu,jení s d u c lr o v ití m správcem, buct'si hudebníkem anebo nic, společně pravidelná pěvecká cvičení konati budou, ,jeden vyučováním zpěvu a správné doklamace, druhý vy-světlováním obsahu a ustavičný m povzbuzováním nejen školní mládeže, ny=bri, také dospělých o s a d n í k ú. Na otázku druhou odpovídajíce poukázali jsme na . k a n-c i o n á 1 S v a t o-Janský" s „hlasem v a r h a n ~`,* j kde jako v bohatém pokladu drahé perly ovšem zaprášené a málo užívané odpočívají. Proto ven s nimi z prachu nevší--navosti na světlo Boží! Ilozezvučte se poznovu posvátné stěny svatostánku zdědénými zpěvy, které bohužel vymřely z úst lidu, vypadly z paměti lidské a s nimi vymřela ze srdce víra zděděná a vypadla z duše zbožnost velebená! Ze chrámů pak vykliďte písně páchnoucí ješitnou honosivostí, páehnoueí kratochvílnou zábavou, páchnoucí nudi.vou pře-slazeností, páchnoucí jalovou lahodností! Bláznovstvím jest zahazovati perle a sbírati skleněné bublinky; nesmyslem jest, do země zakopávati zděděný poklad a za úroky zbožnosti vypončeti se bezcenné papíry; nevděčností jest opovrhovati vzácnou písní staročeskou, v níž prostota s velebností se zasnoubila, a pěstovati ohavnou píseii novočoskoa uob cizáckou, v níž sprostota s honosivostí se pojí. Obnovte v lidu zapomenutou píseii kostelní a s ni obnovili jste zapomenutou horlivost církevní! llbledně zásad tato vyslovených, jakož i rnaterialii v kancioniíln uloženého no-škodilo by rozděliti si práci dle určitého plánu. Práco na zdar Báli a maně konaná nemívá váslodku ani trvání. Oprava a zvelebení zpěvu obecného s celou osadou není prací ,jednoho toliko roku, nýbi-• vyžaduje neunsrvnou, díislednou a horlivou činnost několikaletou, vlastně usta,viěnon, ač má-li zpěv lidu skiitečué krásniui mizy,ín býti. Ba možno tvrdili, žo zavedení krásnélio zpěvu obecného víro prríco stojí, nož praviďohié utvoi,ení a yycvii•oní kíiru, s kterým Možno pěstovati umělý zpěv yícoljlasuý. Nezamítmil-li by počátečník rada, chci v mislodnjícím naznačiti p o řád c k a p o s tri p, jakým možno pokračovati při opravě a zavádění lrísně obecné s lidem. Vypravovatv1 podle toho pořádku kdysi s dobrým vý-slodkem pracoval. A. -Písně mešní. Prvním krokem ku zvelebení zpěvu obecného jost zavedení d(istojných písní ku mši sv. dle rozličných dob církevního roka alespoii s dyěana mípěvy, jedním přod pozdvihováním, s druthým po pozdvihování. .Isout y kancionáln čís. 345—368. Pro každou dobu církevnílio roku vždy Jedou naučiti, není do.ji,sta, věcí nemožnun. Když zdomáenily, zpíyejtež se pak ~šedníhu dne, ke dnům neilěhiím a svátečním poznonáhla nacvičí se jedna ze tří mošních v kancionáhr č. 3 44—34,; obsažených, kde každá částka mše sv. vlastním nápěvem se vyznačuje. Isout to které staří literáti pl•i sv. oběti zpívávali. Nápěvy zůstaly bez všeliké proměny, jen slova tn a tam se poopravila. Již ctihodné stáří i užívání jest tudy rnkojemstvírn vnitřní ceny i krásy. Kde tedy po vlasti naší zavedena jest moderní Ilaydnoya mše, která také u nás bohužel! *) Oba díly kancionálu lzde dostati za 3 zl., v tuhá vazbě za 3 z1. 40 kr. ; „Hlas yarlian” oba díly, za 10 zl. r. ni. n ředitele .dědictví Syato-Jausk(',ho” vysoce diist. p. 1+'r. Schwarzc, sídehiího kanovníka na Hradlancclr, láce to dojista neslýchaná. Při yaLrějším objednání 1),y10 by snad možno docíliti ještě v i~tšícL výhod. | ||||
|