NEZAŘAZENO
Ročník: 1885; strana: 46,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
46 _







vem projevený, nestejný, rovnęz tak jako lic]-,ého, byt i nábozenského

rűzné jsou téz názorv a pi-edstavy rozumové. z p ę v u. Proto műzeme i ríci, ze všechen



1 znamenejme v tom jiz výborné a nezbytné katolický zpęv posvátný jest cili má býti

pravidlo správné deklamace zpęvní, ze liturgický, ze nabozenský zpęv a liturgický

skladba i zpęv nápęvu tęsnę pi•ivinouti se jsou v tom ohledu v církvi katolické názvy



mají k deklamatorskému rytmu, ze z recni- stej noznacnými.



ckého pohybu takrka vyrűsti mají jako z ko- Skládát se i všeliký nábozenský zpęv



rene. Tak a nejinak musí se tedy i chorál ze dvou cinitelű, z testu a z nápęvu. Text

zpívati. jest prednęjší a urcuje smęr nápęvu, nikoliv



Však tento správný rytmus casový ne- nápęv testu; nebot text obrací se a pűsobí



stací k primęrenému nápęvu a zpęvu. K tomu na vyšší, duševnou snazivost, kdezto nápęv

treba ještę druhé podmínky: nálezité modu- úcinek vyvírá predevším na nizší, smyslnou

lace melodické. Ne kazdá melodická fráse snazivost, na nizší city. Proto není a neműze



hodí se ku kazdé básni, k jakémukoliv textu. býti úcelem zpęvu, by test »nahradil«,

Jiz nejdűmyslnęjší otec církevní, sv. Augu- alebrz naopak má úcinek jeho zvýšiti a



stin, toho dotkl se, ze veškeré city srdce sesíliti.

lidského vedle rozdílnosti své spríznęny jsou Z toho plyne tretí dűlezité pravidlo



jedny s tęmi, jiné s onęmi modulacemi liturgického zpęvu, ze ríditi se má i tento

zpęvu, t. j. ze jisté melodické fráse svędcí zpęv testem, nikoli text nápęvem, ze nemá



tomu, jiné onomu pohnutí a pocitu duše, ni skladatel, ni zpęvák liturgického slova

tak ze kazdá melodická fráse budí v duši svírati tohoto testu kazajl.ou své osobní



lidské bezdęky, zpűsobem nám utajeným libovűle, nýbrz pokornę podrobovati má svou

spríznęný cit.2) Dle tohoto prirozeného zá- vűli onomu Duchu Bozímu, jenz vane z téhoz

kona jsou tedy jisté melodické fráse a mo- textu.

dulace, a které, spojeny jsouce s primęre-

ným rytmem ci pohybem, budí a ozivují Však zaslíbení tohoto Ducha Bozího

v clovęku nábozné pocity úcty, lásky a od- dal Kristus církvi své. Církev Kristova jest

danosti k Bohu; jiné, jez roznęcují bolest, proto neklamným interpretem téhoz Ducha



rármutelc a zel pro hríchy, a opęt jiné, jez sv.; neb ona jest podle slov apoštolových 2)



budí pocity radosti z lásky a z milosrden- sluzebníci Kristovou a rozdavacem tajemství



ství Bozího. Avšak docela jiné jsou pak Bozích«. Protoz právę ona povolána jest,

ty rytmicko-melodické fráse, jez k radosti, aby urcovala rytmus a melodické fráse li-



zelu neb lásce svętské, jen prirozené po- turgických testű, aby urcovala, které rytmy

vzbuzují, neb tyto city vznikají z pohnutek ci pohyby a které melodické fráse hodí se



toliko prirozených, onyno z nadprirozených, k tęmto textűm a v pravdę svędcí nad-



a jiné jsou podmínky, jimiz tyto trvají prirozeným citűm úcty, láslry a prosby k



v duši, jinými onyno se rídí. Hospodinu, které nikoliv.



A kdoz by ze ctenárű našich nevędęl,

II. ze sv. církev Kristova skutecnę - jiz ode

vzniku svého vezdy tak cinila i podnes ciní ?



Toto nadeslavše, dovedeme bezpecnę K testűm svým pridala sama církev i ryt-



udati, který zpęv jest v pravdę liturgický, micko-melodické nápęvy své, chorál svato-



který neliturgický. Zajisté toliko ten zpęv rehorský, a známo jest, ze písar tohoto ve-



jest liturgický, jenz rytmem i melodickými likélio pęvce Bozího, pp. Rehore I. vídal

frásemi svých nápęvű srovnává se s textem pi-i nęm holubici, znak to Ducha sv. na



liturgickým, jehoz melodické fráse a pohyby dűkaz, ze nikoli sami ze sebe a od sebe



vyrinuly se z tęch nadprirozených pocitű mluvili a zpívali jsou svatí muzové Bozí



zboznosti, r. nichzto vyplynula i ta vznešená

poesie Ducha sv., jez v liturgických textech a) Trefnę dí v té piicinę T. Eorovski v Cerkv.

obsazena je. Tot jest predűlezité pravidlo, glasLen. tS34. st, 40 takto: .Cel"keV jih (t. zapovedi)

je vzdala zato, da varuje P,oijo sluibo +,profaniranja« ;

jez na mysli míti mají pęvci i skladatelé litur- toda ker se ne spolnujejo, se je po:así vgnezdila v



gických textű. Tot jest i nezbytná známka, Boije hrame neka posvetnost (= pozemská mysl cí

jíz krestansko-katolický zpęv svętáctví), katera vsled laslne spridenosti (=násle(lkem

posvátnývezdy podstatnę lišiti vl, pokaienosti) n e m o r e m o s k o r a j c é c r a z -

l o : i t í o d c e r k v e n e g a duha. V t i zauentarje-

se bude ode všelikého nekato- nosti smo cWasli tud i mi in ravno zato se našim r a r - -



v a j e n í m ušesum v zacetku r e k a ]: o c u d n e d o z d e-

') )~Omnes affectus spiritus nostri pro sua diversitate vajo prave cerkvene skladbe, kakur da

habebit proprios modos in noce atque Li bíle iz ptuje (cizí) zentlje k nam presajene v r e s-

c a n t u, quorum occulta familiaritate excitantur.« nici pa voje v uih duly sv, Cerkve, duh

Confess. c, p. 33- ponizue molitve in vzdvišenega veselja,«

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ