| ||||
| ||||
— 51 —
Zvláštnosti chorálu odpovídá téz škola zpęvu nejvhodnęji se znázorńuje lehce pohyblivý, chorálního. Zpęvák budiz napinęn velkou rychlotoký, jemnę cítęný nápęv, správnę úctivostí ke vznešeným nápęvűm, k po- císti a v nęm si oblibovati, jest úkolem, svátným slovűm a písním, které jsou po- který pęvec dobre cvicený v dobę nejkratší kladem církve, radostí zbozných duší, ve- rozluští. Co však zádným písmem vyznaciti zdejším chlebem mnoho tisícű osob Bohu nelze, dopiní predzpęvováním ucitel zkušený. zasvęcených. V posvátných tęchto písních Aby darűv, j imiz príroda pęvce ke chvále spocívá netoliko inoc, která zboznost roz- Stvoritele svého obdarila správnę se uzilo, nęcuje, nýbrz i budí, vzdy však ji ozivuje; jest treba dobrého cviku. Príroda ne- z ní vane dech poboznosti, vűnę modlitby. udílí clovęku nikde schopností męrou do- Nevyhýbejme se práci. Duchovní zejména konalou, nýbrz tak, ze je vlastní prací zdo- nepovazuj to za zádný malý zisk, dűlezitou konalovati műze a musí. Nutné vlastnosti cást bohosluzby zriditi dle nejvroucnęjšího a podmínky k dobrému zpęvu zrídka spolu prání Církve a pozehnání plodné instituce. se vyskytují. Pilností a cvicením dobre rí- »Cantus ille est, qui fidelium animos ad zeným lze však nedostatky prírody zlepšiti. devotionem et pietatem escitat; qui, si recte Kazdému zpęváku jest treba cviku pęve- decenterque peragatur in Dei ecclesiis, a ckého. Cvikem má hlas lesku a pinosti, zpęvák piis hominibus libentius auditur.« (Bened. zrucnosti v uzívání ho nabýti, aby hlas se XIV. »Amans qui«). stal dobrým nástrojem hudebním a zpęvák zrucným hrácem na nęm. K tomu má pri- druziti se vyšší prednost, aby vnitrní, du- 1. Škola zpęvu. ševní vlohy hudební buzeny, pęstovány, Tónovým materiálem zpęvu chorálního ušlechtęny byly. Zpęvák má se uciti, aby jest prirozená stupnice sedmi tónű. s nápęvy cítil. Ušlechtilé a pri tom prece Na tęch nękolika tónech zakládá se veškerá tak prirozené, brzy prosté, brzy bohaté hudba. Jsou jako stvoreni Bozí, jednoduché nápęvy chorálu, který pro kazdou svatou a snadno srozumitelné, i dítęti prístupné. náladu a hnutí srdce má vznešené a hluboce Kazdý je zná, kazdý je zpívá. Jsou zároveń cítęné zpęvy jest k tomu výtecnou školou, i bohaté, a bohaté vnitrní cenou. Ucený materiálem zvláštę vhodným. Rádné vzdęlání badatel nalézá ve stupnici této látku k nej- hlasu jest práti si u choralisty také proto, rozsáhlejšímu zkoumání. Aesthetik obdivuje jelikoz zpęv sv. Rehore jest zpęv jemný; ji co zrídlo krásy hudební. Více však krásu vyzaduje tedy jemného citu pro hudební její pocituje zpęvák a hudebník, jemuz tóny krásy své, zbozné mysli pro liturgický jsou recí nej ušlechtilej ších hnutí a citű srdce. obsah modliteb svých, obratného hlasu, který Zádný z tęchto sedmi tónű nerovná se dru- s to jest vyjádriti, co v tęchto posvátných hému. Kazdý jest individuum. útvarech zije, jásá. Dluzno ještę uváziti, ze Vzdálenost jednoho tonu od druhého naše nápęvy chorální povstaly v jihu hu- nazývá se i n t e r v a 11. Staré nápęvy cho- debnę bohatęji nadaném, kde hlas zvucnęjší rální neprekrocují quintu. Uzívání tak málo a jiz sama rec zpęvem jest, ze sv. nehor intervallű jest ovšem obmezením hudebních velmi pilné cvicení za nutnost povazoval prostredkű, ale takové, které pozehnání pri- a co papez churavý a na lűzko upoutaný, náší. Jako kalichu oltárnímu jen zlato sluší, zpęvácky své cvicil. Dluzno tedy znáti : tak chvále Bozí jen nejušlechtilejší látka 1. Ú s t r o j í h l a su, pokud na tvorení tónová, jen nejkrásnęjší intervally diatoniky tonu vliv má bud príznivý anebo záhubný. jsou,dosti hodny. Yri zpęvu úcinkuje troje ústrojí : a) P l í c e Ukolem písma notového jest, aby s prűdušnicí (ústrojí dychací), b) Hrtan, se jím nápęv netoliko zaznamenal, nýbrz (tvűrce tonu), c) Dutina ústní. Ustroj í také obrazcem co nejmoznęji názorným vy- toto porovnati lze s píšYalou varhan. Dobrou lícil. Z písemného znázornęní má nám vnitrní píštalu zhotoviti prozrazuje zrucného mistra zivot nápęvu, rhytmus jeho se jeviti. ('-'ár- varhanárského, ústrojí hlasového prirozenę kované písmo neumové jest obrazem tono- pouzívati k dobrému tvorení tónu, prozra- vým, jehozto carami a teckami veškerý zuje pravého zpęváka. Ustrojí tomuto musí pohyb nápęvu prehlednę se znázorńuje. zpívající krásu tónu lichocením vylouditi. Tradice, mnohostaletá zkušenost a cvik pri- 2. Tvorení krásného, dobrého odíly zpęv gregoriánský tímto písmem jako tónu zpęvného musí zpęvák se uciti, bohosluzebným rouchem. Toto špalíckové aby byl piný, jadrný, líbezný, ušlechtilý, písmo jest velkým patníkem, který nám pevný. ukazuje cestu do svatynę. Znaménka, jimiz (Pokrai;ování.) | ||||
|