NEZAŘAZENO
Ročník: 1885; strana: 60,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— bio —









Není-li v mnohých ústech lzí? Lzí na místę kostelích, ]:de drulidy zaznívaly nápęvy ne-



svatém? Mnohému ze zpęvákű nedostává posvátné, slyšeti od vzniku jednot Cccil-



se i pevné viry! Kterak lze tahovému ských') opętnę hudbu posvátnou. Ba, horli-



v »Credo« z pina srdce zpívati: »Vęrím vost pro reformu hudby církevní roznítila



v jednu svatou, katolickou a apoštolskou se i v jiných zemích. Boliu díky! 1Iá-li



Církev,,? Muoliému scliází povęst be/vad- však \-š u d y býti lépe, jest to mozno j cn



iiého zivota. — A M tentam ctí mc úst}-, všeobecným návratem 1: duchu Je-



srdce jeho jest všal: vzdáleno ode Mne.« zíše Krista, ]sterý se stal ideálem



.1 jak hrozné bývá to zde a onde se zpí:- a vzorem všech církevních zpę-



vem samým, se slovem a nápęvem? Jest vákű, zpccákű oltárních rovnęz



správno, kdyz na mnohých místech, kde jako zpęvákű chorových.



není nedostatku sil, pri zpívané i liš i i. Pán jezíš, jsa poslušen az I. smrti —



svaté nezpívá se recí liturgickou na vzdor a to 1: smrti kríze, jest nám p r• e d c



nápovędi církevní? Na cetn,~ch místech slý- vším — i zpęvákűm —príkladem p o-



cháváme jen skomolené a zkracované »Glo- s l u š n o s t i. Pán zpívá s uceníky svými



ria,, a pouze polovicní »vírt.«'). Nešpory pri poslední veceri to, co bylo ustano-



bývají nezrídka pouhými troskami zalmű, veno. 'Lpívá zalmy Hallel úpinę a n c-



ale zádnými nešporami. — Nezpívává se z 1: r á c e n c, jak toho z~.dala církev staro-



casto ke chvále Bozí, nikolivęk, nýbrz zákonní, která tehdáz ještę trvala. "Lpívá



aby zpęvák sám se vynášel a stkvęl, casto nápęvy ustanovené, jsa krásným vzoreut



téz pouze kvűli penęzűm. U nápęvu dí rediteli choru, sboru chorovému. Kato-



jistý biskup naší doby') : »Tolik p o z n á v á lický reditel choru jest pred Bolieui a



kazdý, byt i sám v hudbę se nevy- svętem zavázán povinností, aby ví nc



znal, ze provozovalo a provozuje šeti-il predpisű církevnícli. Proto volí svc-



se v kostele pri nejsvętęjší obęti domitý reditel choru pro sbor svoj hudbu,



a jiných bohosluzebných úkonech kterou Církev bud n a k a z u j e, j ako pro



velmi mnohé, co snáze by se lio- urcité doby chorál, aneb kterou o d p o



dilo pro tanecní síű nez pro místo, r o u c í, jako zpęv vícehlasý, aneb kterou



kde v duchu svatých andęlű pred alespoű dopouští, jakovyjímajíc dobu



Syncm Bozím męla by se prinášeti adventní a postní hudbu nástrojuou, prcd-



obęti vlastního srdce.« V ninohých pof:ládajíc, ze zpęv jí ncb~'vá stále prc-



skladbách prehlušují hudební nástrojové, kte- hlušováu a ze duchem círl evuím se nese.



rýni dovoleno jest zpęv pouze doprovázeti Sc zvláštní peclivostí pęstuje chorál, je-



a podporovati, ustavicnę kazdý lilas lidský likoz jest vlastním dítkem Církve, po-



a všelikýrpęv. Hudba svętská, uchu lalio- svęcený zpęvem Spasitele samélio.



dící a k tanci ponoukající, tropí zde a onde

Bozský Vykupitel jest pí-i poslední

své nešvary B). Zpęv chorální, vlastní dítko

vecei•i príl:ladcm p o s v á t n é ú c t y pri

Církve, byl proti všemu právu s kruclrty

rpc% u. Zpęv ve chrámu l'ánc jest s 1 a v-

vypovęzen, — ponechávala se tnu jiz jen

nostuí modlitbou, rozmluvou :,

bohosluzba zádušní a to casto v potupuéui

Hospodinem všehomíra. Chor jest

rouše bídného prednesu. Veškeré stíznosti

zástupcem osady. Kozmlouváuie-li s Pí.-

Církve na synodách se preslýchaly ; ne- ncui nejvyšším, n. pc. v Kyric, vc juiéuu



prátelé pravili ítsmcšnc: »IIIe! jakou hudbu

osady o milost prosíce, sluší se nej vyšší

ta katolická Církev má! jal: pohoršlivo na

uctivost a). »Sluzte Ifospoclinu v

místę svatém!« Vycistęní chrámu jest nutnę

bázni a chvalte 1[o s tícscníut,~~

treba. —

praví zalmista Pánę David. Na nc-



3. Kterak mA býti jinak. slušnosti v katolických chorecli kostel-



ních patrí dutky Spasitelovy. — l tu

Bud Pán Bűh pochválen! — ua mnohých

bylo by nedostatkem uctivosti 1: domu

místech jiz se to polepšílo. — V cetných

Bozímu, kdyby, v osadę z nedostatecné



41 Jako by hiíchem bylu, kdyby knęz jeti p u 1 u v i c i obętovuosti a cviku bez prípravy a špatné

praeface zpíval, auebo podjáhen epištolu íen se zpívalo. Bolio.sluzby jest liochio jen

z polovice cetl, snad pruto, re by ji knęz tiše to nejvýtecuéjší.

cetl, jest podobnę i churu zkracocáuí textu za-

povęzeno. Pro obycejné nedęle budil volenu jen 3. 1' á u J e z í š jest pik-ladem tí ni y s 1 u

krátké Gloria a Gredu, Uhoráluí Gloria trvá v ma-

lých kostelích 3—˘, churáluí Credo 5—6 minut. Na e »jednoty CyrillskP« slovou v Nęmecku,,jvluu-

s) Biskup Paukratius v Augsburgu ve schűzi c~ cilsk tami (-ecilskými.,,



jednoty augsburgské, A) Vypravuje se o ruských pęvcích d\vntíhu ]cuslcla

I preci Sanctus trikrát upakovaným, prí jehui zpęvu Yetroltradského, ze zpívají s rukama krízem slu-

andęlé piní úcty se chví, troubívaly se intrády! zenvma v nejuctivęjší pokore:!

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ