| ||||
| ||||
— bio —
Není-li v mnohých ústech lzí? Lzí na místę kostelích, ]:de drulidy zaznívaly nápęvy ne- svatém? Mnohému ze zpęvákű nedostává posvátné, slyšeti od vzniku jednot Cccil- se i pevné viry! Kterak lze tahovému ských') opętnę hudbu posvátnou. Ba, horli- v »Credo« z pina srdce zpívati: »Vęrím vost pro reformu hudby církevní roznítila v jednu svatou, katolickou a apoštolskou se i v jiných zemích. Boliu díky! 1Iá-li Církev,,? Muoliému scliází povęst be/vad- však \-š u d y býti lépe, jest to mozno j cn iiého zivota. — A M tentam ctí mc úst}-, všeobecným návratem 1: duchu Je- srdce jeho jest všal: vzdáleno ode Mne.« zíše Krista, ]sterý se stal ideálem .1 jak hrozné bývá to zde a onde se zpí:- a vzorem všech církevních zpę- vem samým, se slovem a nápęvem? Jest vákű, zpccákű oltárních rovnęz správno, kdyz na mnohých místech, kde jako zpęvákű chorových. není nedostatku sil, pri zpívané i liš i i. Pán jezíš, jsa poslušen az I. smrti — svaté nezpívá se recí liturgickou na vzdor a to 1: smrti kríze, jest nám p r• e d c nápovędi církevní? Na cetn,~ch místech slý- vším — i zpęvákűm —príkladem p o- cháváme jen skomolené a zkracované »Glo- s l u š n o s t i. Pán zpívá s uceníky svými ria,, a pouze polovicní »vírt.«'). Nešpory pri poslední veceri to, co bylo ustano- bývají nezrídka pouhými troskami zalmű, veno. 'Lpívá zalmy Hallel úpinę a n c- ale zádnými nešporami. — Nezpívává se z 1: r á c e n c, jak toho z~.dala církev staro- casto ke chvále Bozí, nikolivęk, nýbrz zákonní, která tehdáz ještę trvala. "Lpívá aby zpęvák sám se vynášel a stkvęl, casto nápęvy ustanovené, jsa krásným vzoreut téz pouze kvűli penęzűm. U nápęvu dí rediteli choru, sboru chorovému. Kato- jistý biskup naší doby') : »Tolik p o z n á v á lický reditel choru jest pred Bolieui a kazdý, byt i sám v hudbę se nevy- svętem zavázán povinností, aby ví nc znal, ze provozovalo a provozuje šeti-il predpisű církevnícli. Proto volí svc- se v kostele pri nejsvętęjší obęti domitý reditel choru pro sbor svoj hudbu, a jiných bohosluzebných úkonech kterou Církev bud n a k a z u j e, j ako pro velmi mnohé, co snáze by se lio- urcité doby chorál, aneb kterou o d p o dilo pro tanecní síű nez pro místo, r o u c í, jako zpęv vícehlasý, aneb kterou kde v duchu svatých andęlű pred alespoű dopouští, jakovyjímajíc dobu Syncm Bozím męla by se prinášeti adventní a postní hudbu nástrojuou, prcd- obęti vlastního srdce.« V ninohých pof:ládajíc, ze zpęv jí ncb~'vá stále prc- skladbách prehlušují hudební nástrojové, kte- hlušováu a ze duchem círl evuím se nese. rýni dovoleno jest zpęv pouze doprovázeti Sc zvláštní peclivostí pęstuje chorál, je- a podporovati, ustavicnę kazdý lilas lidský likoz jest vlastním dítkem Církve, po- a všelikýrpęv. Hudba svętská, uchu lalio- svęcený zpęvem Spasitele samélio. dící a k tanci ponoukající, tropí zde a onde Bozský Vykupitel jest pí-i poslední své nešvary B). Zpęv chorální, vlastní dítko vecei•i príl:ladcm p o s v á t n é ú c t y pri Církve, byl proti všemu právu s kruclrty rpc% u. Zpęv ve chrámu l'ánc jest s 1 a v- vypovęzen, — ponechávala se tnu jiz jen nostuí modlitbou, rozmluvou :, bohosluzba zádušní a to casto v potupuéui Hospodinem všehomíra. Chor jest rouše bídného prednesu. Veškeré stíznosti zástupcem osady. Kozmlouváuie-li s Pí.- Církve na synodách se preslýchaly ; ne- ncui nejvyšším, n. pc. v Kyric, vc juiéuu prátelé pravili ítsmcšnc: »IIIe! jakou hudbu osady o milost prosíce, sluší se nej vyšší ta katolická Církev má! jal: pohoršlivo na uctivost a). »Sluzte Ifospoclinu v místę svatém!« Vycistęní chrámu jest nutnę bázni a chvalte 1[o s tícscníut,~~ treba. — praví zalmista Pánę David. Na nc- 3. Kterak mA býti jinak. slušnosti v katolických chorecli kostel- ních patrí dutky Spasitelovy. — l tu Bud Pán Bűh pochválen! — ua mnohých bylo by nedostatkem uctivosti 1: domu místech jiz se to polepšílo. — V cetných Bozímu, kdyby, v osadę z nedostatecné 41 Jako by hiíchem bylu, kdyby knęz jeti p u 1 u v i c i obętovuosti a cviku bez prípravy a špatné praeface zpíval, auebo podjáhen epištolu íen se zpívalo. Bolio.sluzby jest liochio jen z polovice cetl, snad pruto, re by ji knęz tiše to nejvýtecuéjší. cetl, jest podobnę i churu zkracocáuí textu za- povęzeno. Pro obycejné nedęle budil volenu jen 3. 1' á u J e z í š jest pik-ladem tí ni y s 1 u krátké Gloria a Gredu, Uhoráluí Gloria trvá v ma- lých kostelích 3—˘, churáluí Credo 5—6 minut. Na e »jednoty CyrillskP« slovou v Nęmecku,,jvluu- s) Biskup Paukratius v Augsburgu ve schűzi c~ cilsk tami (-ecilskými.,, jednoty augsburgské, A) Vypravuje se o ruských pęvcích d\vntíhu ]cuslcla I preci Sanctus trikrát upakovaným, prí jehui zpęvu Yetroltradského, ze zpívají s rukama krízem slu- andęlé piní úcty se chví, troubívaly se intrády! zenvma v nejuctivęjší pokore:! | ||||
|