| ||||
| ||||
— 61 —
n e j r yr, e j š í li o pri zpęvu. »Non nobis v poslušenství, s posvátnou ucti- I)omine!« zpíval Vykupitel pri poslední vostí, v ryzím úmyslu, v duchu a veceri; »ne nám, Hospodine, ale jménu pravdę. 'tvému sluší sláva « Kdo v kostele chce \no! raciz Spasitel dáti, aby všickni zpívati solo, aby se vypínal a stkvcl, duchovní predstavení kostelű a reditele: olupuje Boha o chválu; tací podobni fa- choru j e d n o b\-li pro hudbu posvátnou, — riseűtn pozbyli jiz oclmcny své. Z. istań tito pri vší obęti »královst\ í Bozího a spra= dále vypovęzeno olTavné zárlení, kteréz vedlnosti jeho hledajíce«, osino téz lc tomu u mnohého zpęváka, u mnohé zpęvacky pűsobíce, aby »vše ostatní bylo pridáno., se vyslc}'tuje; má pűvod v dáblu. Po- »Kdo o l t á r i slouzí, s o 1 t á r e ziv býti má« sléze bylo by téz oliavuostí, zpívati a to nikoli príliš spore. — Nechat zpęváci pouze k vűli platu, bez všelikého do- kostclt.í jsou neunavitelnými pri cvicení se brého úmyslu. k vysoce cestné sluzbę, zpívati pred Ho- 4. S p a s i t e l jest pi-íkladem, kterak dluzno spodinem; — neclTat rodicové rádi za- zpívati v d u c li u a v p r a v d c. 'Lpívati svęcují dítek svých k sluzbę zpęvu posvát- v duchu znamená zpívati s rozmyslem, ného, stále predpokládajíce, ze v clioru vládne zpívati od srdce, zpívati s nadšením. zboznost a prísná kázeti ; — neclTat obce Zpívati ústy, kdyz srdce o tom niceho neštití se i hniotnýclT obętí ve prospęch nezvędęlo, jest bez ceny pred Hospodi- hudby kostelní; Pán Bűh jinT toho 1TOjnę uem a neuchvacuje ani srdce lidské. odplatí. »Cantate Domino canticum novum.- Jalto zpíval Pán, pohrízen jsa v myšlénku »Zpívejte Hospodinu písett novou, nebot jest o nejsvętęjší obęti, má i krcstanský sbor nátn divné vęci ucinil., pcvcclry" polTríziti se v obct oltární a V uvedenénT obsazeno jest niuolio vclęcué zpívati jsa vęrou hluboce proniknut. Pę- látky p r o 1: á z á u í. 7.álezitost Cyrillská jest jí-li ítsta pęvcova »Kyric eleison,,, má predevším vęcí ,liturgickou a patií na v-dce býti pino zalu; v »Gloria,, má já- kazatelny. Jest jiz na case, aby l oO iccnc sati, a v 4-Iosauna« pocitovati radostnou zamknula se ústa tęm, kdoz ze zavinęné touhu po príštím Pánę. nevędomosti prolTlašují zálezitost Cyrillskou ~. l3ozsl.ý Vykupitel uka-ruje, kterak za soukromou libűstl:u hudební, jako by šlo v pravdę dluzno modliti se, zpívati. o vęc spornou a pocliybnou. Kde Cirkec V p r a v d ę zpívá zpęvák kostelní, j estli- tak jasnę mluví, není zácinélTo sporu a ne- e zpívajc v »Credo«: »Vęrím v jedou jistoty. Dluzno otevríti oci všem, aby zvę- svatou, katolickou a apoštolskou Církev«, dęli, ze zpęv kostelt.í jest podstatnou cást- ul rímnc to tak myslí; jestlize odpo- kou posvátné liturgie. Jakým cluclTent xídaje slavnę: »Máme srdce u IIospo- se nésti má, predpisuje Církev tak jasnę dina«, srdce jelTO skutecnę l: nebi se jako slunce. Kde Církev promluvila, jest vznáší; v pravdę zpívá ]cresfansl:ý pęvec, soud jednotlivcű, piícíci se zásadám církev- jestlize zpęv není ze lzi obviiiován z i- ním pouhým soukromým mínęním, bez vše- v o l c ui. Druhdy povazováno zpívání ko- liké oprávnęnosti. Liturgické predpisy pri- stelní za neobycejní: vyznamenání a kdo krajovati si dle vlastní choutky hudební není tęzce porušil l: cstanský mrav a tudy nikterak a nikomu dovoleno. I, i t u r g i- cest veškerého pcvectva, byl z choru c k ý m i ]c á z á n í m i dluzno dűkladnę a usta- kostelního vyloucen. 'Falz to má býti vicnę lid poucovati, aby vzil se v ducha i nyní. 1'án liűh oblibuje si v nej- nadprirozenę krásné a velebné liturgie ka- prostęjším zpęvu provanutém duchem tolické. Tedy na kazatelny s vęcí Cyrill- poslušnosti z úst neposkvrnęných. »1Ztové skou ! jelikoz oslava bohosluzby zpęvem však nicistí,« praví písmo svaté, »jsou predepsaným, odporuceným aneb ohavností pred Hospodinem.« Sv. Jan Zl. aspoti trpęným jest zálezitosti eminentnę napomíná: »Zpívejte Hospodinu zivotem církevrí. Jsme dosud jen v pocátcíclT. Lze svým.« snadno spocítati kostely v jednotlivýclT dic- Tal: zpíval Pán Jezíš, tak zpívati mají césích, kde se zpívá duchem círl:evníut. katolictí zpęváci l:ostcluí jakor",to uęcníci ()hromná vętšina nepovšimla si dosud toho, Jezíšovi, pamętlivi jsouce, ze jsou námęstl:y co j est povinností katolickou. Ctenárstvu levitű Israele, nástupci kresfanű katakomb, »C}°rílla« zavdęi í se kazdý, kdo ve sloupcích konajíce cestný úrad, jejz druhdy zbozní listu i hudeb, ím laikűm poskytovati bude rcliolníci co nejhorlivcji konali. — .\no, ka- vliodné látky k liturgickým lcázáníuT. \z tolictí pęvci cl.oroví, vy jste ve clTrámę kazatelny obecnęji lTlásati budou zásady BozínT zástupci svatých sborű andęl- C y r i 11 s k é, poroste prirozeným pocteni téz s 1; ý c h ; proto zpívejte, jako Spasitel zpíval pocet jednot Cyrillských. Cílemnaším | ||||
|