NEZAŘAZENO
Ročník: 1885; strana: 61,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 61 —









n e j r yr, e j š í li o pri zpęvu. »Non nobis v poslušenství, s posvátnou ucti-



I)omine!« zpíval Vykupitel pri poslední vostí, v ryzím úmyslu, v duchu a



veceri; »ne nám, Hospodine, ale jménu pravdę.



'tvému sluší sláva « Kdo v kostele chce

\no! raciz Spasitel dáti, aby všickni

zpívati solo, aby se vypínal a stkvcl,

duchovní predstavení kostelű a reditele:

olupuje Boha o chválu; tací podobni fa-

choru j e d n o b\-li pro hudbu posvátnou, —

riseűtn pozbyli jiz oclmcny své. Z. istań

tito pri vší obęti »královst\ í Bozího a spra=

dále vypovęzeno olTavné zárlení, kteréz

vedlnosti jeho hledajíce«, osino téz lc tomu

u mnohého zpęváka, u mnohé zpęvacky

pűsobíce, aby »vše ostatní bylo pridáno.,

se vyslc}'tuje; má pűvod v dáblu. Po-

»Kdo o l t á r i slouzí, s o 1 t á r e ziv býti má«

sléze bylo by téz oliavuostí, zpívati

a to nikoli príliš spore. — Nechat zpęváci

pouze k vűli platu, bez všelikého do-

kostclt.í jsou neunavitelnými pri cvicení se

brého úmyslu.

k vysoce cestné sluzbę, zpívati pred Ho-

4. S p a s i t e l jest pi-íkladem, kterak dluzno

spodinem; — neclTat rodicové rádi za-

zpívati v d u c li u a v p r a v d c. 'Lpívati

svęcují dítek svých k sluzbę zpęvu posvát-

v duchu znamená zpívati s rozmyslem,

ného, stále predpokládajíce, ze v clioru vládne

zpívati od srdce, zpívati s nadšením.

zboznost a prísná kázeti ; — neclTat obce

Zpívati ústy, kdyz srdce o tom niceho neštití se i hniotnýclT obętí ve prospęch



nezvędęlo, jest bez ceny pred Hospodi-

hudby kostelní; Pán Bűh jinT toho 1TOjnę

uem a neuchvacuje ani srdce lidské.

odplatí. »Cantate Domino canticum novum.-

Jalto zpíval Pán, pohrízen jsa v myšlénku

»Zpívejte Hospodinu písett novou, nebot jest

o nejsvętęjší obęti, má i krcstanský sbor

nátn divné vęci ucinil.,

pcvcclry" polTríziti se v obct oltární a

V uvedenénT obsazeno jest niuolio vclęcué

zpívati jsa vęrou hluboce proniknut. Pę-

látky p r o 1: á z á u í. 7.álezitost Cyrillská jest

jí-li ítsta pęvcova »Kyric eleison,,, má

predevším vęcí ,liturgickou a patií na

v-dce býti pino zalu; v »Gloria,, má já-

kazatelny. Jest jiz na case, aby l oO iccnc

sati, a v 4-Iosauna« pocitovati radostnou

zamknula se ústa tęm, kdoz ze zavinęné

touhu po príštím Pánę.

nevędomosti prolTlašují zálezitost Cyrillskou

~. l3ozsl.ý Vykupitel uka-ruje, kterak za soukromou libűstl:u hudební, jako by šlo



v pravdę dluzno modliti se, zpívati. o vęc spornou a pocliybnou. Kde Cirkec



V p r a v d ę zpívá zpęvák kostelní, j estli- tak jasnę mluví, není zácinélTo sporu a ne-



e zpívajc v »Credo«: »Vęrím v jedou jistoty. Dluzno otevríti oci všem, aby zvę-



svatou, katolickou a apoštolskou Církev«, dęli, ze zpęv kostelt.í jest podstatnou cást-



ul rímnc to tak myslí; jestlize odpo- kou posvátné liturgie. Jakým cluclTent



xídaje slavnę: »Máme srdce u IIospo- se nésti má, predpisuje Církev tak jasnę



dina«, srdce jelTO skutecnę l: nebi se jako slunce. Kde Církev promluvila, jest



vznáší; v pravdę zpívá ]cresfansl:ý pęvec, soud jednotlivcű, piícíci se zásadám církev-



jestlize zpęv není ze lzi obviiiován z i- ním pouhým soukromým mínęním, bez vše-



v o l c ui. Druhdy povazováno zpívání ko- liké oprávnęnosti. Liturgické predpisy pri-



stelní za neobycejní: vyznamenání a kdo krajovati si dle vlastní choutky hudební není



tęzce porušil l: cstanský mrav a tudy nikterak a nikomu dovoleno. I, i t u r g i-



cest veškerého pcvectva, byl z choru c k ý m i ]c á z á n í m i dluzno dűkladnę a usta-



kostelního vyloucen. 'Falz to má býti vicnę lid poucovati, aby vzil se v ducha



i nyní. 1'án liűh oblibuje si v nej- nadprirozenę krásné a velebné liturgie ka-



prostęjším zpęvu provanutém duchem tolické. Tedy na kazatelny s vęcí Cyrill-



poslušnosti z úst neposkvrnęných. »1Ztové skou ! jelikoz oslava bohosluzby zpęvem



však nicistí,« praví písmo svaté, »jsou predepsaným, odporuceným aneb



ohavností pred Hospodinem.« Sv. Jan Zl. aspoti trpęným jest zálezitosti eminentnę



napomíná: »Zpívejte Hospodinu zivotem církevrí. Jsme dosud jen v pocátcíclT. Lze



svým.« snadno spocítati kostely v jednotlivýclT dic-



Tal: zpíval Pán Jezíš, tak zpívati mají césích, kde se zpívá duchem círl:evníut.



katolictí zpęváci l:ostcluí jakor",to uęcníci ()hromná vętšina nepovšimla si dosud toho,



Jezíšovi, pamętlivi jsouce, ze jsou námęstl:y co j est povinností katolickou. Ctenárstvu



levitű Israele, nástupci kresfanű katakomb, »C}°rílla« zavdęi í se kazdý, kdo ve sloupcích



konajíce cestný úrad, jejz druhdy zbozní listu i hudeb, ím laikűm poskytovati bude



rcliolníci co nejhorlivcji konali. — .\no, ka- vliodné látky k liturgickým lcázáníuT. \z



tolictí pęvci cl.oroví, vy jste ve clTrámę kazatelny obecnęji lTlásati budou zásady



BozínT zástupci svatých sborű andęl- C y r i 11 s k é, poroste prirozeným pocteni téz



s 1; ý c h ; proto zpívejte, jako Spasitel zpíval pocet jednot Cyrillských. Cílemnaším

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ