NEZAŘAZENO
Ročník: 1885; strana: 66,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 66 —



castęji se zpívá, »in morem puri argenti I h litur,,icl:éniu zpęvu patrí téz 1 i t u r-

omnis cantus, quo magis usitatur, co magis gické zrí; ení sboru pévecicélio.

coloratur.« (Quid. Arct, Microl. c. 17.) Vzorcm jest rímská škola pęvecká svatým

Antifony prvního tónu jsou vedle Rehorem zalozená. Velký restaurátor liturgie

onęch osmého tónu nejcetncjšími v antifo- vędęl, jaké místo sluší zpęvu a pęvcűm pi-i

nálu. Nápęvy jejich vynikají bohatou roz- liturgické bohosluzbę; jemu téz nejlépe bylo

manitostí, ac jen o nękolik základních tvarű posouditi, ceho udrzení a' pęstování zpęvu

se opírají. Lze je tedy snadnę poznati. Ná- jeho 'se stanoviska hudebního vyzaduje. Pę-

pęv se staví z malých tónových tvarű, coz vecká škola jeho jest proto vzorem všech

jest podstatnou vlastností starého nápęvu podobných zrízení.

chorálního. Znakem uvedených antiton jest Liturgický zpęv byl dvojí: zp:v umę-

jasnost a urcitost výrazu, jakoz i lahoda ná- lecký a zpęv obecný. Lehcí zpęvy smęl lid

pęvu. První tón stkví se velkými antifonami spolu zpívati. Tím byl lid úzeji a zivęji

slavnostními k Magnificat. Nápęvy jejich spojen s oltárem. Na širokém, dűkladném

jsou nad jiné vhodnými k velkolepému, slav- základę zpęvu povšechného povznášel se tím

nostnímu zpęvu svátecnímu v oboru tomto. jasnęji umęlý zpęv cvicených pęvcű školy.

Pro druhý tón máme nejkrásnęjších Zrízení toto bylo ještę v stredovęl:u a od-

príkladű v Commune Sanctorum. Antifony cizilo se nám teprve v minulých stoletícli.

jmenované toniny vyznamenávají se pred Nestává círizevních predpisű, které by ne-

ostatními útlými clánky a pruzným po- mozným cinily úcastnęní se lidu ua zpcvecli

liybcm. mešních. Dovedným sborem z pęvál:ű po-

'.F r c t i tón bývá zpęváku vzdy vítaným vznesl a podporoval by se i zpęv lidu.

pro srdecnost a vroucnost svou. S zivostí Sl:ola a zpęv její uvedly by jí na vzájem

jclio druzí se zbozný klid, který však nei,í do styku s lidem, stala by se oblíbenou a

prirozaiým darem (jako pri tónu 6.), nýbrz zűstala by chránęna pred osamotuęním.

ctnosti získanou, na vlastní, prudké letore Dle vzoru školy rímské bud zrízcn litur-

vymozenou. Tvary zauzlené, kterými t(")u gický sbor pęvecl:ý z muzű a hochű. Sbor

tento mnohdy dominantu svou ovijí, zdají tento má místo u oltáre v choru, který

se pocátecníku býti uprílišnęnými, avšak odtud své jméno má. Všickni jsou odęni

jen potud, pokud jemnýin clánkűm nedostalo rouchem církevním a pridruzují se k obrad ni.

se lehkého pohybu, jakým tón 3. se• vy- Tri tyto vęci: místo u oltáre, odęv, obrady,

znacuj e. ukazují propast, která sbor pęvecký v mo-

Jakmile jsme jen zbęznę zapęli antifonu derním duchu casovém dęlí od liturgicky

ctvrtého stupnę, zűstavuje v nás pocit, organisované školy pęvecké, v uíz zije duch

jako by veškerým tónűm bylo se dostalo modlitby liturgické, solidní zboznosti, která

jen z polovice správné barvitosti. Clovęk se ziví myšlénkami a slovy církve prűbc-

by ji hned zase opętoval, aby v pravé ná- hein roku litur,,icl:ého. Místo u oltáre má

ladę kazdému clánku dostalo se pravého tvaru nejvętší diilczitost. Clior mluví slovem pro-

a hlubší barvitosti frygicl:é toniny. stredkujícím, jest srozuuiiteluou r•ccí mezi

Antifony p á t é toniny vyskytují se velmi I3oliem a lidem. Církev nikdy se nevzdala

porídku. Tęch nękolik starých antifon pre- myšléuky církevní školy pęvecké. Zhzením

kvapuje však zcela pűvodním rázem. V poz- církevní školy pęvecké po osadách, vzkríšen

dęjší dobę cliorálu skládalo se mnoho anti- bude cliorál. Redaktor o nejdiilezitcjší vęci

fon v této toniné, ktu-é však zádné zvláštní této, která jest ideálem vší snahy cyrillsl:é,

zajímavosti neposkytují. záhy obsírnc pojedná.

Š e s t ý tón objevuje se ponękud castęji

v antifonári predešlélio. Ac na málo tvarű Il. Theorie chorální. (bonina

obmezen, jsou nápęvy prece velmi krásné. a rhythmus.)

Zvláštnost s e d m é h o tónu se jiz po-

znává na intonací mnohých antifon skokem Melodie co umęlecky vyvinutý zpęv

quintovým. Jiné antifony krácejí k témuz (melodie v uzšfm smyslu) má dva zivly:

intervallu graciesním pohybem tercie (h). urcitou radu tónű, modulaci (melodie

Jasných, pruzných nápęvű má tento tón pre- v širším smyslu) a r h y t h m u s. Modulace

bytek. jest dobre upravená rada tónű stoupajících

V os m é m tónu jest prostých a krá- a padajících. Rhythmus jest zivý poliyi) t(")nit

sných nápęvű tolik, ze bez mnohého hledáni ci modu14ce. Oba poclstatní zivlové jsou

skorem na kazdém listę antifonáre perla se v úzkém a nutném pomęru vzájemném,

skrývá. Obę hlavní intonace jsou quarta na- Modulace a rhythmus mají se k sobę jako

lioru a clolű. tęlo a duše, jako nehotová, na dokonání ce-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ