NEZAŘAZENO
Ročník: 1885; strana: 82,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— S2 —







"L toho všeho vysvítá, jalo nepravdivá lutní stanovisko IIauslicicovo, ze by hudba



jest vęta, jez vyjacírujc, ze obsahem hudby nemęla úcelu jiného, nez sebe sama.

jsou city, ze hudba má ten ítcel, aby ty ta- Ten samý náhled nám podává Durdílc



jemné struny našeho vnitra v urcitých akkor- ve své aesthetice, ze krásno jest absolutní

dech zvuciti necliala. a má za úcel jen sebe, zvlášt cláncic o právu



Kazdé uuięlccké dílo predstavuje nęja- jest velice záhadným.



kou nryšlénku krásna ve viditelném tvaru. My však spatrujeme, drzíce se pravé



Tato utyšlénlca vtęlená do krásné formy filosofie, ve všem svojí úcelnost. Nic není

zbuduje celý pojem krásna. IIudcbaí krásno ve svętę, co by neslouzilo nęjakému wš-

jest tedy ntyšlénka hudební. Hudba műze šímu úcelu, jehoz vrchol jest sluzba Bozí.



sice svými prostredky, jejz jsou medolie a Téz krásno v jakékoli formę má svűj úcel.

harmonie, ty nejrűznęjší eftekty docíliti. vua

muze co se týce její síly šeptati, bourit;, Církevní hudba má liturgický úcel, ona

má a musí slouziti bohosluzbę. Boliosluzba

jako valící veletok prouditi, nikdy ale není

s to tím stihováním naznaciti lásku nebo neraf pro hudbu, nýbrz naopak.

zlost, jen naše srdce vkládá tyto pohyby Tim ale nepozbývá nęceho ze svého obsahu,



duševní do ní. Pojmy liuclba nikdy není s to tím se jí z`dný cizí zivel nevnucuje, nýbrz

vyjádriti a následkem toho také zádné urcité cím lépe se zvelebuje a jest prímcrenou boho-

city. hudba műze je_I bezprostrednę nám sluzbę, tím více se zdokonaluje, neb kazdá



prednášeti sesilov:íní tónu znenáhlé utišení, vęc jest dokonalejší, cím lépe slouzí úcelu



spęchání, váhání, ona nám műze podati nęco svému. První stanovisko, které pri církevní

umęle slozitého nebo jednoduchého, my pak hudbę skladatel a posuzovatel zaujímati má,



jutenujeme skladbu tuto krásnou, lepou, jest stanovisko liturgické, to jest liuclba



svęzí, náruzivou, divokou, ráznou. Myšlénlcy církevní musí vyhovęti predpisűm církve.



ale, které nám skladatel v této komposici Jen ten telit se má zpívati, jcnz se knęz



podává, jsou na prvt;im místę myšlénky hu- u oltáre modlí, jen tęmi nástroji má se pro-

dební. Krásná melodie nemá nic jiného vádęti, jez Církev za dobré uznala.



býti nez krásnou melodií. My ale máme Lidský hlas predevším k tvoru stvoren,



ten zvyk, slyšíme-li adagio nęjaké, rekneme, by slávu Bozí v clirámę hlásal. Z nástrojű

jak jest to jemné, slyšíme-li allegro, jal: hudebních, jez nápodobí lidský hlas, schválila



jest to zivé a bujaré. Církev jen varhany, ostatní jen trpí.



Naše fantasie vkladá hned do ada-ia Toto liturgické stanovisko nevtírá hudbę



nęco tklivélio a jemného, do allegra a vi- církevní zádná citá pravidla. Tatáz pravidla

vace nęjakou náruzivost neb vášeti. Ale zhora uvedená musejí platiti i zde. Text,

hudba jest jen v stavu silu našeho citu, n'- modlitba k Bohu, má býti v hudebni formę



koliv jeho obsah nápodobiti. Uua műze samostatnę a krásnę prcdnešena, tak aby

nápodobiti rychlost, zdlouliavost, silu, slabost.slova a nápęv s liarmonickou soustavou



Positivní základ aesthetik} liudebnf jest tvorily jediný umęlecký celek. Pravidla, dlc

to, ze hudební krásno jest specificky hu- kterých by se skladatel mohl ríditi, se ne-

cíebním, t. j. krásno, které jest neodvislé dají, jak se samo sebou rozumí, urciti, to



od jiných cizích cinitelű, které nepotrebuje jest vęc gema.



od jinud svűj obsah, které jen v túnech a Zvlášt nemístné jest tvrditi, zc clu-onta-



jich spojeni mezi sebou pozűstává. Krásné ticicé škály neliodí se lc církevním skladbám,

akkordy, jich souzvuk a nelad, jicli sbíliání prijde na to jak se uzijí, i v starých tóni-



a rozvádęní, jich stoupání a padání, to vše nách műze nękterý- motiv býti triviální.



vstupuje ve svobodnýcli tvarecli pred nás Látka tonű jest skladatelovi docela svobod-

a líbí se nám svojí krásou, pűsobíc na mysl nou, vzdy rozhoduje forma to »jak«.



naší. Základní zivel hudby jest soulad tónű, Bęhem roku církevního se modlitby li-



jicli vnitrní jsoucnost ale jest rhyhnus, po- turgické męní. Dle toho téz nápęvy neb

hyb. Poh}bují-li se jednotlivé cástky stejnę, hudba musí s textem tvoriti celek. 1 v hudbę

máme stavbu symetrickou. První forma liu- tedy se nęjakým zpiisobem odstiiiujc cas



dební jest melodie, liarmouie tvorí pak její adventní, postní, velikonocní ale jen v jistém



vzdy nové základy; oba dohromady pohy- ohledu, pravím.

buji se v rythmu. Hlavní tepna hudebního i\lodlitba s radostným obsahem vyzaduje

organismu jest tedy takt, a co se komposicí jiné formy nez test s obsahem vázným a



vyjádrí, jest jen nyšlénlca hucicbaí. truchl rým, jiný rytlunus a dynamickou pred-



Tyto zásady musejí i v církevní huclbc nášku. Ale ve všem se musí pravá míra

platiti, ale s tou opravou, ze zas rhujcmc abso- uzívati. Na veliký svátek ku príkladu hráti

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ