NEZAŘAZENO
Ročník: 1885; strana: 84,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 94 —







Pro rhythmus chorálnílio nápęvu platí pri posvátné liturgie provázejí nejsvętęjší obęY.



zpívání samém dvę obecná pravidla: Sluší-li ji konati s nejvyšším napnutím du-



i. Tón tónu se skorem rovná. ševním, jsou i zpęvy nejdolconaleji vyvinuté.

Tóny mají zníti krátce, jako zvony. Tón Liturgické knihy chorální jsou: Gracíuale,



za tónem budiz zpíván stejnę, krátce, pevnę. Antifonale, Vesperale a Directorium Chori.



Protahování tónu se zakazuje. Pouze po- Recitativ liturgický. Recitativ jest



slední slabika závęrecná se protahuje. nejznamenitęjší cástkou posvátné liturgie.



2. Rhythmus z krátkých, stejnomęrných Od dob apoštolských patrí ctení a zpęv

túuűvýsledný, pohyb celé rady tónové zalmű k posvátným cástkám úkonu boho-

jest vzdy zaokrouhlený, plynný. sluzebného. Na nich spocívá síla a význam



Vlnitá cára arabesky vzletnę kreslené nesmí officia. »Psalmus vox eccele.~iae.« (Sv. Am-

býti prerušována zádným hranatým vyrá- broz.) Prosté modulace nepostrádají krásy



zením, nemá-li jemná zaokrouhlenost pozbyti hudební. Nikoli celý test, nýbrz jen jedno-

nejznamenitęjšího pűvabu. tlivé cástky jsou hudebnę upraveny. Závęrky



a polozávęrky_ jsou malými modulacemi

III. Tvarosloví. vyznaceny. Cím polycliromie jest chrámu

reckému, tím jsou modulace zpívané lekci.

Officium církevní, bohosluzba liturgická Jalto polychromie skromným a opatrným



jest velebnou budovou. Pűdorys zűstavil podrizováním se ozivovala clánky stavební,

vznešený mistr. Také v jednotlivostech jeví tal< hudba nesmęla sobecky v popredí se



se veliká moudrost. Prűbęhem vękű mnoho stavęti, nýbrz męla slovu propűjciti pravé



rukou na tom pracovalo a veškerá století jasnosti. Ulcolem modulace recitativní jest,

krestanská priciiiovala k vyozdobení tím aby povznesla posvátný text z hlubšího



nejlepším, co męla. A prece jednota celku ovzduší tónu recí do ovzduší zpęvu, ozdo-

zűstala uhájena. Tato ctihodná svatynę li- bujíc prostými avšak lehkými barvami kon-

turgie, odkaz veškerých vękű, vyzaduje úcty struktivní stavební clánky vęt.



a nęzné oddanosti naší. Vętší ozdoby hudební dostává se, alespoit



V dűmyslnę usporádané soustavę boho- na dni svátecní, v e r s i klű m, onęm krátkým



sluzby liturgické má kazdý jednotlivý clánek myšlénkám, které mezi vętší cástky officia

své urcité místo, jest tvoren a stavęn dle se kladou, tvoríce prechod od jedné k druhé.



úkolu a významu svého. Kazdý jednotlivý Mohutnými nápęvy svými úcinkují výhodné

clánek jest krásný, avšak pouze v souvi- na zivot a ráznost modlitby chorové. Laudes,

slosti s celkem; zádný neuclivacuje si lesku mše a nešpory, —tri officia co nejdűlezi-



na úkor celku. tęjší cástky a koruna liturgického diurnum,



Ve vlastním osvętlení svém objevuje se mají svűj versikl, nejkrásnęjšími a ncjroz-

zpęv liturgický jen tehdáz, kdyz sborem manitęjšími nápęvy ozdobený : I t e miss a



klerikű, posvęcených sluhű chvály Bozí, se est, Benedicamus Domino, jímz se

prednáší. V tomto svém jasném svętle oznamuje, ze officium jest ukonceno. Jest



denním dluzno jej posuzovati, chceme-li ho dűstojným zakoncením posvátných chvalo-

právę pochopiti. V tomto svętle nutno po- zpęvű. Sem patrí téz versikle : »I I u m i 1 i a t c

suzovati tiyncjší pomęry z nouze vzniklé, capita vestra Deo, Oremus, hlec-

chceme-li patricnę oceniti prostou jedno- tamus gema, Levate a Deus in ad-

duchost a skromnost liudebních prostredkű j utorium,



jeho. Mezi recitativy liturgickými vynikají

Jest asi tolik druhű nápęvű cho- zvláštę Praeface a Pater noster.



rálních, kolik jich text liturgický Radí se k nejdűlezitęjším modlitbám nej-



cítá. Kazdý tvar textu má svűj zvláštní svętęjší obęti; nápęv jest jiz více vyvinut.

tvar melodie. Zpęv mohutnę se nese a hluboce uchvacuje

Zpęvy syllabické slovou reci- srdce. Slova jsou vzdy vznešená, slavnostní.

t a t í v e m a cítají se sem lekce nocního offi- Jest to vrchnopastýrská modlitba pina veleby

cium, kapitola, epištola, evangelium, orace, a dűstojnosti. Církev uzívá tohoto druhu pri

praeface, psalmodie, nękteré jednoduché nejsvętęjších výkonech; nemá zádných dű-

zpęvy mešní a Te Deum. stojnęjších, chce-li rozmlouvati s Bohem



vęcným, zádných velkolepęjších, chce-li vy-

K jednoduchému zpęvu melodi- jádriti myšlenky vznešené. — P a t e r n o-

c k é m u cítaj í se antifony a hymny nešporní. s t e r vyniká nad praefaci tím, ze jcst pro-



Na tretím místę jsou bohaté melo- komponováno; kazdá vęta má svou vlastní



dické zpęvy mešní; stojíce ve stredišti meloclii, kterou prosba mocnę se vyjadruje.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ