NEZAŘAZENO
Ročník: 1885; strana: 94,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 94 —



I ve škole své pansofické, v níz všemi ukazuje, jiz Komenský polozil do trctílio

zpűsoby męli býti cviceni všickni smyslové, výstupu ti-etíhu jednání ctvrtého dílu »Brány

Komenský volného a valného místa poprál jazykű« scenicky provedené, a to takto:

zpęvu i hudbę figurální, napsav o vęci té »A p o 11 o n i u s: Také musice (záci) se

v S. So. »Skoly pansofické« (v ceském vy- ucí? Nac ?

dání na str. 32) : »Cvicení h 1 a s u (a sluchu) Prokopius: Odpovęz na to ty!

m u s i k a bude, písní posvátných zpívání Z á k 7.: Musika jest umęní zpívati. Ucím

kazdodenní ve škole i mimo školu. Kterouzto se jí proto, abych, pi-iuce se sám správnę

vęcí nikdo nemá býti ušetren, bud si uro- zalműm, hymniim a všelikým písním du-

zený nebo neurozený, nýbrz zvykejte si chovním, umęl líbeznę zpívati a zpívaje Boha

všickni (po príkladu Davidovu) zpívati a hlá- chváliti a duši své rozlcoš zpűsobiti ve sboru

sati Pánu i ve shromázdęní svat,~ch, církve svatých i jinde.

nebo školy, i v soukromí. Avšálc i musice P r o k. Které j sou základy musiky ?

figurální vykázány budtez jisté hodiny, 'Lák: Klíce, hlasy, noty a z toho ze

aby tak i studium harmonie pinęji kvetlo všeho slozená stupnice (scala) hudební.

ve škole harmonické. Mohlo by nástrojű Pr.: Kolik jest klícű?

hudebních uzívání býti zavedeno, které bylo Zák: Sedm: A, B, C, D, E, F, G.

by ozdobou zvláštę urozeným.« V obecném P r.: Kolik pak jest hlasű ?

pak rozvrhu hodin pro všecky trídy klade Zák: Toli]céz : Ut, Re, Mi, Fa, Sol,

(v ~. 93) : »Od 6.—7. hodiny zpęvy, cteni La, Si.*)

a ríkání z písem; modlitby. Od 1.—2. hod. Pr.: Nota co jest?

musika nebo jiné lahodné cviceni mathema- Z.: Znamení ukazující, jak dlouho hlas

tické.« na jednom místę drzán býti má.

Prednost prede všemi zpęvy ve školách, P.: Kolik jest not?

ve zboi-ích a chrámích všelikých vyznání 'L.: Také sedm (k vűli názvűm v pű-

lcrestanských v stol. 16. a 17, mívaly zalmy vodním znęni): maxima, longa, brevis,

Davidovy jakozto slovo bozí b e z p r o- semibrevis, minima, semiminima, fusa.

s t r e d n í, ackoli všecky církve krestanslcé P r.: Co jest stupnice hudební ? Ty druhý !

zpívaly zalmy bud dle vulgaty nebo jiného Zák 6.: Vzestupováni a sestupování

prelození. hlasu dle linií a spacií vzhűru a dolű.

jalo ucilo se zpęvu, zkouška ze zpęvu I'r.: Co pak má tato stupnice? Zpívej !









Ut re mi fa sol la, la sol fa mi re ut









lit r. Li. m. u. Ł u. s. u. I. I. s. I. f. I. m. I. r. I. u,









Ut mi re fa mi s. fa la la mi s. re fa ut.



P i- o. Umęti to, nac se hodí? Pro. Zazpívej mi tedy notami (nikoli

Gáic. Všecky melodie presnę műze zpi- textem) zalm nęjaký, na Pr. 38.: (Dej mu

vati, kdo toto presnę zpívá. zaltár s melodiemi tištęnými.)







fa m. r. mi fa s. la sol, la s, fa mi, sol s. la f. s. m. r.





?~

la 1. sol fa re mi fa mi, fa mi re ut, fa la s. fa re mi r



*) Hlasy not tęch (ut, re, mi fa ...) pűvod prý mají z náslovných lilásek veršű hymnu 1: sv. Janu Krt.

ht queant laxis — resonare fibris — »dra gestorum — fizmuli tuorum, — solve polluti — lccbii re-

atnm, — sancte Joannes!

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ