NEZAŘAZENO
Ročník: 1886; strana: 3,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
3









Rectí císarové osvojují si právo potvrzo- obsadili brány męsta strází, která mu nedo-

vati volbu papeze. Rehor jest s císarem Mau- pouštęla na útęk se dáti, jak touzebnę si

ritiem spojen páskou nęzného prátelství; jest toho prál. Dal se tedy prestrojen a ukryt



kmotrem jednoho z dítek jeho. Píše tedy císari v koši od kupcű z męsta unésti a skrýval



tajnę list a zaprísahá jej, aby neschvaloval se v jeskyních a lesích. Rímané nad útękem

volbu Rímany vykonanou. Avšak Germanus, zarmouceni po tri dni trvali na modlitbách

praefekt _rímský, ci dle j mého výkladu téhoz á v postu, aby místo úkrytu jim zjeveno



místa u Rehore Tourského, praefekt rímský, bylo. Modlitba jest vyslyšána. Svętlý sloup



který jest bratrem Rehorovým, posly pi• - ukázal jim, kde hledaný se skrýval. Kdyz

dešel, na cestę je zastavil, otevrel list na cí- Rehor spatril, ze vűle Bozí tak zretelnę sc



sare a zaslal mu akta volební. Mauritius dękuje zjevila, męl za to, jak sám praví, ze nesmí

Bohu, ze se mu naskytuje prílezitost, aby déle v odpor se klásti. Dal se nazpęt do

poctil muze, jejz miluje a vydává ihned Ríma uvésti, kde s nejvętším jásotem byl



rozkaz, aby bez prűtahu svatý úrad nastoupil. prijat a dne 3. zárí 590 posvęcen. Dle oby-



Rozkaz není ovšem bez výloh, nebot Církev ceje uvedli jej do »confesse« t. j. k hrobu sv.

rímská musí platiti velmi znacné taxy cí- Petra, kde slozil vyznání víry, jak násle-



sarem Justiniánem stanovené. duj e :



Dríve nez odpovęd r, Constantinopole »Vęrím v jednoho Boha, Všemohoucího,



odešla, uplynulo nękolik męsícű. Mezi tím Otce, Syna a Ducha Svatého, tri osoby,

zurí v Rímę mor s hroznou prudkostí. IZehor, bytost jedinou; Otec nezplozený, Syn zplo-

který jest takmęr jedinou nadęjí lidu, koná zený, Duch Svatý ani zplozený, ani nezplo-



k nęmu rec o pokání. »Milení bratri !« praví, zený, nýbrz rovnęz vęcný, z Otce a Syna

»alespoń nyní jest nám báti se metly Bozí, vycházející. Vyznávám jednorozeného Syna



kdyz ji cítíme, jelikoz jsme neumęli prede- stejné podstaty, bez casu (sine tempore)



jíti ji. Spatrujete na vlastní oci, jak veškeren z Otce zrozeného; Stvoritele všech vęcí vi-



lid zastizen jest mecem hnęvu. Smrt necelcá ditelných i neviditelných, svętlo ze svętla,

více na nemoc, nýbrz uchvacuje hríšníka, Boha pravého z Boha pravého, oblesk ve-

dríve nez na pokání jen pomýšlí. V jal~,ém lebnosti jeho, obraz podstaty jeho, který,



stavu dostaví se pred soudce hrűzného! zűstávaje Slovo pred všemi vęky jsoucí, na



Nehyne díl obyvatelstva, nikoli, všecko je- konci vękű co dokonalý clovęk stvoren jest,

dnou ranou se kácí. Domy pustnou a rodi- který pocat a narozen jest z Ducha Sva-



cové oplákavají smrt dítek svých. Budme tého a z 1\'Iarie Panny; který prirozenost

tedy pamętlívi hríchű svých a kajme se naši bez hríchu prijal, který ukrizován jest

z nich slzami svými. Nikdo nezoufej nad pod Pontským Pilátem a pohrben jest; který



velikostí provinęni vlastních. Ninivité smírili tretího dne z mrtvých vstal a ctyricátého

nepravosti své pokáním trídenním a lotr na dne na nebesa vstoupil, kde sedí na pra-



krízi dosáhl odpuštęní v hodinę smrti. Teii, vici Otce a odkud prijde soudit zivé a mrtvé;



jenz nás napomíná, abychom o milosrden- který hríchy jednoho kazdého pred ocima

ství jej prosili, dokazuje nám, ze chce od- všech zjevny uciní ; který Svatým dá vęcnou

pustiti tęm, kterí jej vzývají.« Jakmile ká- odplatu království nebeského, zlé však vydá



zání dokonal, ohlásil Rehor slavné procesí mukám ohnę vęcného a okršlelti svęta pri

kajicné pro tri duy následující. Na sedm vzkríšení tęla obnoví ohnęm. Vyznávám



zástupű rozdęleni mají vęrící za úsvitu vy- jednu víru, jeden krest, jednu Církev, která



jíti ze sedmi rűzných kostelű a u Sc. Maria jest apoštolská a obecná, v níz jedinę mo-

Maggiore se sejíti. Oddęlení první skládalo hou odpuštęni býti hrchové ve jménu Otce,



se z duchovenstva svętského, druhé z opatű i Syna, i Ducha Svatého.«



s mnichy, tretí z abatyší s jeptiškami, ctvrté Takovým muzem Bozím byl sv. Rehor,



z dítek, páté z muzű svętských, šesté ze veliký instaurator zpęvu gregorianského.



vdov, a sedmé z zen vdaných. S kazdým

oddęlením šlo knęzstvo jednoho ze sedmi Obdivuhodná a pozehnaná cinnost pou-

okrškű, do kterých męsto bylo rozvrzeno. tifikátu jeho rozkládala se na celý svęt a na

Na cestę k velké basilice zpívali litanie. 7a veškeré zálezitosti. Pastýr svęta berlou svojí

jednoho z tęchto prűvodű zemrelo za ho- spravoval stádo celé. V dlani drzel ríše, 'il

dinu So osob. i~ehor však neprestal modliti v dűvęrném pomęru otce s králi i panov-

se a lid napomínati, dokud mor nezanikl. níky, dopisuje si s nimi a predcc pri tom

dozíral na správu rozsáhlých statkű dędictví

Mezi tím se dozvędęl, ze psaní jeho sv.-Petrského, nabádaje defensory ke spoi•i-



bylo zachyceno, ze císari pravý opak byl vosti a k peclivému ošetrování krav, volű



psán a ze volba jeho potvrzena jest. Rímané a koní, ustanovuje ve prospęch svých sed-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ