NEZAŘAZENO
Ročník: 1886; strana: 4,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 4 —





lákű míru obilní a snízené dávky, pri ze- 1Zeliore.n povstalo. Dil tento byl jin,uu cá-

nęní.*) stecnę na príslušná místa do kuili}- Rehoi-ské

Strázce a širitel vír}- bdęl nad pokladem viadęn. Zdá se, ze sv. Rehoi- prijal pouze

nauky zjevné rozzehuje pochodeń víry ve devęt zvláštních praefac; v rt.tkopisech uvádí

vzdálených- krajinách, pohrízených v tem- se jich však bud ve zvláštních dodatcích

nostech a stínu smrti, a predce pri tom męl anebo pri jednotlivých svátcích pocet vclnti

casu pecovati o oslavu sluzeb 13ozícli, cvice znacný. Neménę cetné jsou Uenedilzce, pű-

osobnę: malé zácky zpęvu církevnímu. 13y10 vodnę v Reliorské liturgii se nevyskytu-

by sl:utecnou rozl:oší sledovati všestrannou jící, které pred Communio nad lidem se

cinnost slavného pontifilzátu jclio, kdyby ne- modlily, jako az dosud se dęje dle missálu

kladl nám liranice úcel vykazující nám jen rímského ve mši snubní. V zehnáních tęchto

jediné pole — posvátnou bohosluzbu. jai
pol:lad hlubokých myšlének o slavených

Nejvętší péci vęnoval papez Rehoi Velká= svátcích a tajemstvích.

oslavę vei-ejných sluzeb 13o2ícli, ato

clvojíul smc:reui, obradním a zpęvným. Rád obi-adní, za jalzélio slavná mšc sv.

se konala, v dalším pojednáni bude vy-

Cinnost jclio platila pi-cdevším kniliám lícen.

liturgicirym. Zivotopisec jeho, jáhen jali, Po Sacramentariu vęnoval l~elior cinnost

praví : »Knihu Gelasianskou o slavení tuše svou A n t i f o n á i- i, zahrnujícím zpęv}- ]z Li-

do jednoho svazku vpravil, mnohé vypustiv, troitu, po epištole, ]: Offertoriu a l:u Com-

nęco mzdo zmęniv a nęco pripojiv ku ob- unauio. »Za prícinou úchvatného dojmu lí-

jasnęní evangelických clánkű ucebních. V ca- bezné hudby,« praví jálien Jan, »usporádal

nonu pi-idal slova: »rac kroky naše v po- k velikému uzitku antifonái- (Antiphouarium

koji svém ríditi a zpűsobiti, abychom od centonem compilavit).« Výrazy, jichzrivoto-

vęcného zatracení vysvobozeni a k stádu pisec uzívá, ukazují, ze Rehoi- zde pi-ede

vyvolených tvých pripocteni byli.« vším to, co pohotovę bylo, sbíral, porádal



Tak vzniklo Rehoi-ské S a c r a m e n t a- a stejnomęrnę prepracovával. Pripisuje se

r i u m, základ nynęjšího missálu rímského, mu téz Responsale.

s nímz nejvętší cást modliteb souhlasí. Po- Pri práci této nebyla to pouze slova, lzu

cíná obecným rádem mešním, strucnę udá- kterým pi-ihlízel, nýbrz zejména zpęv sám.

vajíc posloupný porádek cástí, které se męni; Snášel nápęvy dosud nejvíce uzívané k je-

po nęmz následuje canon az k Agnus Dei dnotlivým cástkám liturgickým, opravoval

v té podobę, jako az dosud se modlí. Za je, kde rázem více volným a svętským se

canonem následuji modlitby męnivé pro je- odchylovaly, uvedl zvláštę na pravou míru

dnotlivé doby a svátky roku církevního: metrický a rythmický pohyb v souhlasu

kollelcty, selcrety, praeface a postcommuni- s duchem jazyka a rythmické deklamace,

ones, jakoz i formuláre pro rűzné ob~ady pi-ipojil dojista i nové nápęvy, veškerý pak

bohosluzebné. Pro ostatní mcnivé cásti, epi- poklad upravil dle zásací urczę stanovených

štoly, evangelia a ony, které bylo zpívati v zaokrouhlený celek, aby zpev církevni byl

sboru, stávalo zvláštních knih. Sloucením dűstojný, vázný a velebná`, jak toho vzne-

všech tęchto dęl v jedno vzniknul missál. šená bohosluzba vyzadovala.

Svato-Rehorské Sacra:nentarium v pűvodní

podobę se však nezachovalo. Rukopisy do- Sv. Rehoi- byl zpęvákem podivuhodným,

sud známé odvozuji se z doby, kdy cyclus skladatelem tak neobycejnę nadaným, moc-

svátkű a sním i mešních formulárű novými ným a vyu+kajícím, ze dle soudu vrstevníkű

rozmnozen jest, a to nazvíce z krajin, kde souvckých z predchűdcű jeho nikdo ho ne-

prijati jsou zivlové, kterí pűvodnę nebyli dostihl. Bohatý nápęv prýšti se ze zrídla

rímskými. A tak cástecnę obsahem, mno- prímo nevycerpatelného. Plodnost úzasná

hem vętší však męrou usporádáním se rűzní. není však bezladuá, nýbrz lzrásou a odmę-

Lze dovoditi drűhou cástku, která není Re- reným souladem upravená. Melodie chorální

horská, pozdęji k Sacramentariu pripojenou, jest budova soustavná. Hudební myšlénky

v ni r, mnohé se zahrnuje, co jiz pred sv. jsou stavebním kamením. Ve strídání se

nápę:vných myšlének, v promęnę jejich ja-

*) V listech takových ani humor nescházi. Pod- koz i v neustalé novotę zvukű hudebních

jáhnu Petrovi piše v cervenci 592 na konci listu: jeví se takové umęní, ze ani moderní hud•

»Poslal jsi mi špatného konę a pęt dobrých oslű. bou chorál nebyl predstizen. Kvęt s kvętem

Na koni nejsem s to jezditi, jelikoi jest špatný, vine se ve vnaduý vęnec. Jednotlivé vęty

na dobrých oslech rovnęi ne, jelikoz jsou osly.

Chceš-li mne uspokojiti, pošli, ceho mi lze upo- jsou zaokrouhle.;y, soumęrnę upraveny a spo-

tiebiti,. jeny, mistrnę se vyvinujíce a stupńujíce, hu-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ