NEZAŘAZENO
Ročník: 1886; strana: 19,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 19 —







rodil se okolo r. 1529 v Samotulách po- milovali pro jeho carovný hlas a umęní na

znańských. Vzdęlal se v koleji Lubrarískich loutnę. Stal se dvorním hudebníkem Zyk-

v Poznani, pak na universitę krakovské, munta III. Psal hudbu k písním ks. Stan,

kdez nabyl i hodnosti doktora filosofie. Grochowského: »Rytmy kaciriskie .. . pre-

Oddal se právnictví s nemalou láskou i slávou, kladania ks. St. Grochowskiego, z nótami

a rízením Felštynského vyspęl i v hudbę nowemi. i z tabulaturq na lutnie Diomcdesa

k nemalé dokonalosti. Zykmunt August Catona w Krakowie.« R. 1607 D. C. napsal

jmenoval jej proto reditelem své kapely. také melodii k písni sv. Kazimíra »Omui

Nękolik menších skladeb jeho zachovalo die« a ctyrhlasnou písei o sv. Stanislavu.

se v kancionále Lazara Andrysovice; dvę K tęmto mistrűm se druzí také Vlach Val.

vydal J. 11Tontanus ve sbírce predních mistrű Gawara, hudební skladatel v Krakovę, jinak

evropských r. 1554 a 1564.5) neznámý.

Tehdáz došlo i na zalození slavného Slavný byl rozvoj hudby v Polsce v XVII.

»kollegia roratystű«, o nęmz obšírnęji století. Zykmunt III. a Vladislav IV. velmi

pojednali jsme ve »Slovansk. Sborníku« r. si ji oblíbili, volali nejlepší vlašské mistry

1885. Odtud vízí se dęjiny kostelní hudby do Polsky, vydrzovali na svém dvore cetnę

v Polsce tęsnę s dęjinami téhoz kollegia, hudebníkű , j ichzto hudebné vzdęlání bylo

o nęmz dí dr. Surzyilski: »Najwicksi kom- vedle svędectví dęjepiscű vysoké. Z pol-

pozytorowie rasi nalezeli do chóru téj naszéj ských zvláštnę vynikli: ks. Bartol. PQkiel,

Sykstyny,« Z plejady tęchto skladatelű nej- Ondr. Staniczewsbi,1) ks. Ilanibal Orgas,

lépe znám jest Mik. Zieleríski, po nęmz Ks. Jn. Krener, ks. Mat. Lukaszewicz, ks.

v bibliotéce kníz. Cartoryskýcli v Kral;ovę Mt. Miškiewicz, M. ItIielczewski°), ks. Ondr.

zachovalo se dílo dűlezité pro dęjiny hudby Paskiewicz, karmelita, Jan Radomski, Fa-

v Polsce. Zavírá v sobę vícehlasné skladby bricy, Mart. Milikowski, Jan a Ondr. Barscy

zpęvné i instrumentalné, jez nade všecky a Hakenberber.9)

skladby posud známé vynikají, ze smęle

prirknouti se jim ml`íze prvenství. Vyšlo Skladby tęch 14 mistrű chovají se v ar-

v Benátkách r. 1611. Obsahuje v I. cásti chivu vavelském a v tištęných sbírltách

offertoria na celý rok pro 7 a 8 hlasű roztroušených po knihovnách celé Evropy,

s varhanami, v druhé celorocní comunie na zvláštę v díle Vinc. Liliusa10) (hudebníka

1 az 6 hlasű s instrumenty, pak motetta v kapele Zykmunta III.) zavírajícím v sobę

4- az 6hlasná a tri fantasie na instrumenty. 20 motet na 5 az 12 hlasű, slozených od

16 skladatelű téze kapely. — Vcele vlašských

Z, polských skladatelű XVI. vęku jmeno- mistrű na dvore králű polských sluší jmeno-

vati sluší ještę RTile. G o m ó I k u, jenz platil vati: i. slavného madrigalistu Luca Marenzio,

posud za predního hudebníka polského. Pro- 2. skladatele Asprill Pacellitt) (i 1623),

slavil se svýnii »Melodiemi na zaltár« Ko- jemuz dal král v katedrále krakovské po-

chanovského.$) Proti spanilým skladbám staviti spanilý pomník, 3. Marka Scacchi,

Leopolity, Sadka, ?~ieleríského jeví se skladby jenz pres 30 let rídil královskou kapelu ve

Gomúlkovy j ako miniaturní akvarely, v nichzto Varšavę a skladbami svými oslavil siatek

ka".dá linie, všeliká barva zeniálného mistra Vladislava IV. s Cecilií Renatou i s Lud-

prozrazuje. Byl to talent v pravdę svűj, vikou Gonzaga.''-) — Kromę tęch vynildo

Skladby jeho oddychují divnou prostotou. na dvore královském ještę jiných 14 skla-

Není v nich zavilých forem kontrapunkti- datelű vlašských. Vidęti je z toho, ze krá-

ckých, neb nejcastęji ríkají hlasy text sou- lové polští byli velikými milovníky hudby,

casnę (homofonnc); a prece jaké tu bohat- ze tolik slavných mistrű pri dvore svém vy-

ství mysli, jak originalné obraty harmonické, drzovali. Sláva kűru varšavského šírila se

jaká hloubka citu jeví se v nich, jako na pr. tehdy po celé Evropę. Ve francouzském

v prvých akordech zalmu »Miserere«, jaká popise cesty pí. Gnébriant po Polsce píše

svęzest a prostota melodie v zalmu 15o, Jean le Laboureur o kapele Vladislava IV.:

»Laudate Dominum.« »Podivuhodna jest hudba královská. Platí

Koncem XVI. vęku slynul v Polsce Dio- za první v Evropę. K ní nálezejí nejlepší

medes Caton, jenz narodil se sice v Benát- zpęváci vlašští, jichzto vydrzování stojí ná-

kách okolo roku 1570, však priveden byl ramnę mnoho, jezto mimo rocní plat berou

v mládí do Polsky. Poláci velmi si jej za-

) Rob. Eitncr, »BiUliogr.« pg, 865,

Tom. IV. >psaimorum selectoruln 4 et Pl. vo- P) It- Pg- 722. °i It. pg, 617.

cnm.« — ,Thesauri musicia tom, V. 10) »1\Ielodiae sacraea etc.... Cracoviae, 1604.

Viz u nich v našem pojednání ve »Zprávách král, Baini, »Memorie storico-critichea etc. Roma 182S,

űeské spolecn. nauk« za rok 1885: »0 posv, vol, Il, pg. 281 a 316,

pisni potsl:é etc,,, z) Sowillski, »Les musiciens Polou,« Pg, qSg.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ