| ||||
| ||||
— 26 —
kaditelnice a klade incensum, aby v prű- skonceno, pozdravuje pak lid slovy: »Pax vodu pred papezem k oltári krácel. vobis !« a modlí se orací slavnostní. Pak. si Skola povstala. Podjáhnové zvedají své sedá a kyne biskupűm a kuczim, aby s ním planety, drzíce predek v rásnatém záhybu si sedli, Dva podjáhnové vystupuji ]z opu- na prsou, aby ruce volné byly; u prvnílio štęnému oltári, postavivše se po obou stra- zpęváka jest toho tím více treba, jelikoz nách jakozto cestná stráz. Jakmile podjáhen, rukou pohyb nápęvu jest mu udávati, jako jemuz ctení pripadá, spatril, ze biskupové by lio naznacoval. a knęzí se usadili, vystupuje na ambonu a Zpęváci postavili se ve spodním choru cte krásnou epištolu o kvasu starém a novém, do dvou rad, hoši v prostredku, muzi po která dnes na veškerém shromázdęní v ra- bocích. Jakmile svíce jsou rozzaty, pocíná dosti velkonocní se spliiuje. Po nęm vystu- primicerius antifonu k I n t r o i t u. Mohutnę puje zpęvák s cantatoriem na ambonu a rozléhají se velebné nápęvyvelkými prosto- z p í v á G r a d u a l e »l laec dies«, vlastni rami. »Resurrexi,« — vstalt jsem a jsem píseii velkonocní a výraz radosti velkonocní vęcnę u tebe v blazenosti vęcné, bozské, od vękűv. Pocíná sám a zpívá první cást, taková slova ohlašují tajemství velikonocní. nacez chor odpovídá (respondet) opakováním Perlící se zvukové, plynoucí pohyb, krása poslední vęty. Druhý cantor zpívá »All e 1 u j a«, hlasű, vnadnost nápęvű, — to vše kouzedl- jez chor po nęm zpívá s bohatým mclisma. nou mocí vábí. Jakmile jáhnové pred sa- Na to zpívá cantor první verš »P a s ch a kristií stojící zpęv zaslechli, vcházejí k pa- n o s t r u m« a pocíná opęt Alleluja. Druhý pezovi, jenz povstávaje podává pravici arci- verš Ataque epulemur« nelze mu dále zpí- jáhnovi, levici druhému jáhnovi, kterí s po- vati, jelikoz papez znamení dal, aby se pre- líbením je prijímají a jej takto do choru stala Podjáhen, který Graduale odzpíval, vedou. Podjáhen s l:aditelnicí krácí vcele; líbá kolena papezova, nikoli však hoch, je- sedm akolutű se svícny následuje; za nimi muz »Alleluja« pridęleno bylo, jelikoz po- jdou podjáhnové a jáhnové regionární. U strádá dosud svęcení. Ku konci zpęvu blízí vchodu do choru stojí dva akoluté, v j ej ichz se jáhen, jemuz jest zpívati evangelium, rukou spatruje se »capsa,, se »Sancta« líbá kolena papezova a prijav pozehnání (Do- (nej sv. Svátostí) ; podjáhen ukazuje rukou minus sit in corde etc.), krácí k oltári, líbá do nádoby otevrené. Papez pozdravuje knihu evangelní, bére ji uctivę do rukou a »Sancta«, dozírá zda-li dostacují pro boho- jde s dvęma akoluty svícny nesoucími a sluzbu a káze donésti je do conditorium. s dvęma podjáhny, z nichz jeden zlatou Na pocátku choru rozstupují se ceroferári kaditelnici nese, k ambonę ; akoluté se do dvou rad, prűvodu zjednávajíce prűchod, rozstupují, propouštęjíce obradníky v zadu k nęmuz pak se pridruzují, aby svícny pred jdoucí. Dole otvírá jáhen na rameni jednoho oltár postavili. Papez prochází obęma radami z jáhnű opętnę evangelium, vlcládaje tam zpívající školy, ukláni se pred oltárem, prst; pak všickni tri vystupují vzhűru, oba modlí se po tichu krátké vyznání viny, podjáhnové sestupují však druhou stranou znamená se krízem na cele a dávaje polí- dolű, cekajíce u posledního schodu. Akoluté bení pokoje jednomu z hebdomadárních bi- pred ambonou kladou svícny na podlahu. skupű, arciknęzi a veškerým jáhnűm, vzka- Pri Dominus vobiscum obrací se veškeré zuje nácelníku školy, aby skoncil verš In- shromázdęní k východu, znamená krízem troitu a Gloria Patri ríkal. S úklonou pocíná celo a prsa, a otácí se opętnę k evangeliu. Gloria Patri. Uvedený »quartus scholae« V lodi kostelní odkládají všdckni hole, o které nese faldistorium pred oltár, kde papez se se opírají za prícinou dlouho trvající boho- modlí, mezi tím, co jáhnové po dvou vy- sluzby; zádný z prítomných senátorű nene- stupují, aby oltár líbalí, nikoliv uprostred, chává na hlavę coronu, ani jakékolivęk co jen papezi prísluší, nýbrz po stranę. Po pol~rytí hlavy. Všechno naslouchá s pokorou »sicut erat« Introitu vystupuje vzhűru sám posvátným slovűm zivota. Po evangelium papez, líbá jiz prichystanou knihu evangelní lid opętnę krízem se znamená. Pri sestu- a oltár, krácí pak k svému stolci v apsidę, pování podává jáhen knihu evangelia jedno- stoje tam k východu obrácen. Zatím skon- mu z podjáheű na planetu, který ji prijímá, cila škola Introit a zpívá K y r i e. Nácelník v choru všem ku polibení ji podávsje. Na- pohlízí na papeze, ceká, zda-li snad pocet potom klade ji akoluta do prichystané schrán- Kyrie v litanii zmęniti ci zkrátiti hodlá, pri- ky, aby ihned zapecetęna a do patriarchia jímá s úklonou rozkaz a zastavuje zpęv. prenešena byla. Po skonceném Kyrie obrací se pán apo- S radostí a obdiveul pozorují `Rímané, štolský k lidu a intonuj e »G l o r i a in e x- ze vrchní pastýr chystá se ku kázání slova c e l s i s«, hned však se zase obrací, az jest Boziho, aby prednesl jednu z homilií, jejichz | ||||
|