NEZAŘAZENO
Ročník: 1886; strana: 27,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 2% —



vęhlas jiz celou Italií se roznesl. Po dlouhou do matronea, aby i tam oblace prijal. Chleby

dobu nehrnoval tęlesnou sílu i hlas jeho obętní s jemné mouky pšenicné jsou tenké

tęzký neduh zaludecní, zpűsobený cástecnę a dosti velké, tak ze pi-ed pi-ijímáním musí

velikým mrtvením, procez homilie své no- se lámati, jako i Vykupitel chleb lámal a

tárem predcítati dával. Ticho hrobové panuje sv. Pavel zrejmę na tajemný smysl pouka-

v celém shromázdęní, jednak aby zádné ze zuje, ze všichni stáváme se úcastnými téhoz

vzácných slov posluchacstvu neušlo, jednak chleba.

aby milovanému otci duchovnímu nadlehcili Z matronea vedou papeze nazpęt k

mluvení. Casto mluvíval k lidu svému, tak zní trűnu, kde ruce si meje, coz po skonceném

prostý úvod, zbozným ctením, které v ne- obętování téz arcijáhen ciní, který pak k pa-

moci své diktovával, jelikoz mluvení nebylo pezi pi-ichází, celcaje na znamení, nacez

inu mozné. Nyní však chce se nutiti. Nebot s pozdravem k oltári se bére. Dva podjáh-

mnohem úcinęji nad ctení pűsobí zivé slovo nové regionální prinášejí k oltári sindony

na mysl a klepá na dvére srdce. Pak po- s oblaty, podávajíce je arcijáhnovi oltár

cíná zpűsobem nejprostcj ším homilii na evan- upravujícímu (compouit altare), který, jak-

gelium o vzkríšení Pánę. Odlozil recnickou mile oltár jest vyzdoben (ornato altari), vlévá

moc a krásu, jimiz velikou męrou ovládal, na stranę epištolní víno zlatým sítem (cola-

jako byl odlozil togu lemovanou a perlovou torium) do mešního kalichu. Bére k tomu

ozdobu praetorskou. Ale pod rouškou pokor}, láhvicky s vínem papeze, knęzí, jáhnű a dnes,

a prostoty reci jeho probleskují drahokamy jelikoz jest treba konsekrovaného vína pro

nebeských myšlének, které za stálého roz- vętší mnozství, téz láhvicky primiceria a

jímání a bohumilého zivota s nebe odci- secundiceria notárského, jakoz i primiceria de-

zoval. Po tom lid touzí. Kazatel koncí vzne- fensorű. Vody zde doposud není. Jde tedy pod-

šenou myšlenkou symbolickou, v niz svatý jáhen pro ní ku škole. První arciparafonista

otec náš tolik si obliboval, porovnávaje podává mu na bílém šátecku zlatou konvicku s

Krista se Samsonem starozákoním, který od vodou; arcijáhen vlévá ji do kalichu na zpűsob

neprátel jat podivuhodnou silou sám sebe ] ffie. Prostým obradem symbolisuje se lid

osvobodil a brány męsta neprátelského na krestanský, který takto v obęt Pánę pri-

horu vynesl co trofeu vítęzství svého. jímán bývá,; jest to však lid jásající, pro-

Po skoncené homilii prostírají dva jáh- zpęvující; proto prijímá se voda pred ško-

nové na oltári corporale, kladouce nań kalich lou pęveckou, která zpęvem svým zastupuje

mešní akolutou prinešeuý, avšak dosud na lid. Na to papez povstává a krácí k oltári,

boku oltárním. Škola pocíná antifonu k pozdravuje jej úklonou a prijímá u oltáre

O f f e r t o r i u m »Terra tremuit«, zpęv bohatę chleby knęzí a jáhnű, jakoz i primiceria a

modulovaný, který s prípadnými verši a opa- a secundiceria. Akoluta (oblationarius) pri-

kováním antifony veškery' obrad obętní spro- náší oblatu papeze, který ji od arcijáhna

vází. Ted pricházejí k papezskému trűnu prijímá a s ostatními na oltár klade, nacez

primicerius, secundicerius, notári, defensori kalich jiz prichystaný se strany epištolní

a akoluté veškerých okršlkű, aby pri obradu sem podává, jehoz se chápe arcijáhen za

obętním papeze doprovodili, který s apsidy obę ucha, lnęným šatem (offertorium) obe-

sestupuje, ku prijeti obętních darű od vę- strená a klade jej na pravou stranu oblaty

rících. Veden jsa primiceriem notárű a de- papezovy. Nyní, jelikoz na nęjakou dobu

fensorű krácí nejprvé do senatoria. Urození úrad jej nezamęstnává, staví se za papeze

Rímané, vcele jejich praefectus urbis, pri- na první stupeń. Zároveń dal papez škole

cházejí v radách (per ordinem archium), znamení, aby zpęv offertoria skoncila.

prinášejíce na bílých jemných šáteckách Ustoupení arcijáhna jest znamením ro-

obęti své, oblatu chleba a lahvicku (amula) vnęz pro biskupy, knęze a jáhny, stavící se

vína. Pán apoštolský prijímá chleby a po- na místa svá u oltáre, první biskup prímo

dává je podjáhnu regionálnímu, tento pal,: za papeze, ostatní v rovné radę za obęma.

druhému podjáhnu, který je do plátęného Od biskupű v pravo stojí arcijáhen, jiný

roucha (sindon), jez dva akoluté nesou, klade. jáhen v levo, ostatní v zadu seradęni. Pod-

Arcijáhen za papezem krácející sbírá lah- jáhnové stojí však v rovné cáre mezi oltá-

vicky a vlévá víno do velkého kalichu rem a spodním chorem, aby odpovídali na

inešního, který podjáhen nese. Jakmile kalich úvodní slova p r a e f a c e. Ostatní klerikové

jest piný, vylévá se do jiné nádoby (scyphus), stojí v radách na svých místech a za tak ucti-

který okoluta na planetę drzí. Po zahájení vého rozestavení zaliajují se svatá tajemství.

oblace papezem u muzic, dokonává j i biskup Po praefaci vpadají podjáhnové a všickni

hebdomadární a jálien za pomoci jiných ostatní v Sanctus, zpívajíce je za úlcluny

klerikű. Papez pak krácí spodním chorem do konce. Na to povstává papez samoje-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ