| ||||
| ||||
— 2% —
vęhlas jiz celou Italií se roznesl. Po dlouhou do matronea, aby i tam oblace prijal. Chleby dobu nehrnoval tęlesnou sílu i hlas jeho obętní s jemné mouky pšenicné jsou tenké tęzký neduh zaludecní, zpűsobený cástecnę a dosti velké, tak ze pi-ed pi-ijímáním musí velikým mrtvením, procez homilie své no- se lámati, jako i Vykupitel chleb lámal a tárem predcítati dával. Ticho hrobové panuje sv. Pavel zrejmę na tajemný smysl pouka- v celém shromázdęní, jednak aby zádné ze zuje, ze všichni stáváme se úcastnými téhoz vzácných slov posluchacstvu neušlo, jednak chleba. aby milovanému otci duchovnímu nadlehcili Z matronea vedou papeze nazpęt k mluvení. Casto mluvíval k lidu svému, tak zní trűnu, kde ruce si meje, coz po skonceném prostý úvod, zbozným ctením, které v ne- obętování téz arcijáhen ciní, který pak k pa- moci své diktovával, jelikoz mluvení nebylo pezi pi-ichází, celcaje na znamení, nacez inu mozné. Nyní však chce se nutiti. Nebot s pozdravem k oltári se bére. Dva podjáh- mnohem úcinęji nad ctení pűsobí zivé slovo nové regionální prinášejí k oltári sindony na mysl a klepá na dvére srdce. Pak po- s oblaty, podávajíce je arcijáhnovi oltár cíná zpűsobem nejprostcj ším homilii na evan- upravujícímu (compouit altare), který, jak- gelium o vzkríšení Pánę. Odlozil recnickou mile oltár jest vyzdoben (ornato altari), vlévá moc a krásu, jimiz velikou męrou ovládal, na stranę epištolní víno zlatým sítem (cola- jako byl odlozil togu lemovanou a perlovou torium) do mešního kalichu. Bére k tomu ozdobu praetorskou. Ale pod rouškou pokor}, láhvicky s vínem papeze, knęzí, jáhnű a dnes, a prostoty reci jeho probleskují drahokamy jelikoz jest treba konsekrovaného vína pro nebeských myšlének, které za stálého roz- vętší mnozství, téz láhvicky primiceria a jímání a bohumilého zivota s nebe odci- secundiceria notárského, jakoz i primiceria de- zoval. Po tom lid touzí. Kazatel koncí vzne- fensorű. Vody zde doposud není. Jde tedy pod- šenou myšlenkou symbolickou, v niz svatý jáhen pro ní ku škole. První arciparafonista otec náš tolik si obliboval, porovnávaje podává mu na bílém šátecku zlatou konvicku s Krista se Samsonem starozákoním, který od vodou; arcijáhen vlévá ji do kalichu na zpűsob neprátel jat podivuhodnou silou sám sebe ] ffie. Prostým obradem symbolisuje se lid osvobodil a brány męsta neprátelského na krestanský, který takto v obęt Pánę pri- horu vynesl co trofeu vítęzství svého. jímán bývá,; jest to však lid jásající, pro- Po skoncené homilii prostírají dva jáh- zpęvující; proto prijímá se voda pred ško- nové na oltári corporale, kladouce nań kalich lou pęveckou, která zpęvem svým zastupuje mešní akolutou prinešeuý, avšak dosud na lid. Na to papez povstává a krácí k oltári, boku oltárním. Škola pocíná antifonu k pozdravuje jej úklonou a prijímá u oltáre O f f e r t o r i u m »Terra tremuit«, zpęv bohatę chleby knęzí a jáhnű, jakoz i primiceria a modulovaný, který s prípadnými verši a opa- a secundiceria. Akoluta (oblationarius) pri- kováním antifony veškery' obrad obętní spro- náší oblatu papeze, který ji od arcijáhna vází. Ted pricházejí k papezskému trűnu prijímá a s ostatními na oltár klade, nacez primicerius, secundicerius, notári, defensori kalich jiz prichystaný se strany epištolní a akoluté veškerých okršlkű, aby pri obradu sem podává, jehoz se chápe arcijáhen za obętním papeze doprovodili, který s apsidy obę ucha, lnęným šatem (offertorium) obe- sestupuje, ku prijeti obętních darű od vę- strená a klade jej na pravou stranu oblaty rících. Veden jsa primiceriem notárű a de- papezovy. Nyní, jelikoz na nęjakou dobu fensorű krácí nejprvé do senatoria. Urození úrad jej nezamęstnává, staví se za papeze Rímané, vcele jejich praefectus urbis, pri- na první stupeń. Zároveń dal papez škole cházejí v radách (per ordinem archium), znamení, aby zpęv offertoria skoncila. prinášejíce na bílých jemných šáteckách Ustoupení arcijáhna jest znamením ro- obęti své, oblatu chleba a lahvicku (amula) vnęz pro biskupy, knęze a jáhny, stavící se vína. Pán apoštolský prijímá chleby a po- na místa svá u oltáre, první biskup prímo dává je podjáhnu regionálnímu, tento pal,: za papeze, ostatní v rovné radę za obęma. druhému podjáhnu, který je do plátęného Od biskupű v pravo stojí arcijáhen, jiný roucha (sindon), jez dva akoluté nesou, klade. jáhen v levo, ostatní v zadu seradęni. Pod- Arcijáhen za papezem krácející sbírá lah- jáhnové stojí však v rovné cáre mezi oltá- vicky a vlévá víno do velkého kalichu rem a spodním chorem, aby odpovídali na inešního, který podjáhen nese. Jakmile kalich úvodní slova p r a e f a c e. Ostatní klerikové jest piný, vylévá se do jiné nádoby (scyphus), stojí v radách na svých místech a za tak ucti- který okoluta na planetę drzí. Po zahájení vého rozestavení zaliajují se svatá tajemství. oblace papezem u muzic, dokonává j i biskup Po praefaci vpadají podjáhnové a všickni hebdomadární a jálien za pomoci jiných ostatní v Sanctus, zpívajíce je za úlcluny klerikű. Papez pak krácí spodním chorem do konce. Na to povstává papez samoje- | ||||
|