NEZAŘAZENO
Ročník: 1886; strana: 34,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 34 —







leka jest ještę cesta poutnikű cyrillských mnoho predsudkű a málo jest tęch, kterí



do zaslíbené zemę, ba do ráje církevního se dali o ní pouciti tak, ze nepadlo símę



zpęvu. Műze škoditi jim takový rozhled dobré na skálu, neb mezi trní, nýbrz v pűdu



s výšin, posavade dobytých? — dobrou, vydávajíc stonásobný uzitek. Za to



ItInoho jiz se u nás napsalo a namluvilo nemálo jest tęch, kterí bud zjevnę nebo



o potrebę kostelní hudby (v širším smyslu'), taj nc postavili se proti reformę. Proto v té



mnoho nápravy u vęci této jiz i docíleno. vęci jiz nestací zűstaviti vše dobré vűli a



A prece toho posavad velmi málo jest, tak snaze jednotlivcű, byt i sebe mocuęjšíul



málo, ze bych nejradęji rekl, ze dospęli vlivem vládli, alebrz t r e b a j e s t ú r e d n ę



jsme na této pouti sotva k hore Sinai. nakazovati reformu a ukládati za po-



Trudí se nmozí o reformu tu, však zákono- vinnost, co bez toho jest povinností riditelű



dárství s hűry u vęci té ještę se jim nedo- kűrű a správcű kostelních. Dokavad k tomu



stalo. A az ho budou míti, aj jak mnoho se neprikrocí, ochromne a zmalátní náprava



trudű a prací pak teprve nastane, aby ta pouze privátní, aneb ji zkazený vkus hu-



zlatá i nezlatá telátka byla potrena a Bűh dební, ješitnost, nahnilé pohodlí, závist, rev-



oslaven byl zpęvem v duchu a v pravdę nivost, pýcha a jiné nekalé býlí prekazí.



církevním! — Rozhlédnęme se jen s po- Hlavní predsudek, jenz o reformę podnes



svátného Ripu po zírných vlastech Cecho- panuje a tuším hlavní jest prekázkou obec-



vých a secteme všecky cyrillské jednoty, ného zavedení a rozšírení povinné nápravy



kostely, a kűry, kde jiz náprava ovládla bud jest, ze se neumí neb nechce rozeznávati mezi



zcela nebo z cásti na trűnę, jenz jí po hudbou náb ozen sko u a hudbou li tur-



právu bozském i lidském nálezí. Dejme na

g i c k o u, mezi kostelem a divadlem, mezi

ta místa krízek a pohlédnęme pak na ostatní

oltárem a koncertním podiem, m e z i z á-

dędiny a kostely zemí koruny svatová-

bavou a modlitbou. A jak valnę jest

clavské. Aj kolik tu ještę shledáme kűrű

i u nás ještę podnes tento hrubý predsudek

kostelních, jez bud pranic reformy neznají, rozšíren! A prece neműze býti ni nejmenší



neb alespoń jí neprovádęjí! Seznáme na pochybnosti o tom, ze existuje zvláštní



této církevní mapę bez zertu saharskou pu- hudba liturgická, jez nálezí k bohosluzbę



stinu, v níz kostely s reformovanými kűry katolické, jiz církev katolická od kolébky



objeví se nám toliko jako oasy, jako utę-

své stále męla i má, aniz bylo kdy doby,

šené útulky ducha zbozného, ostatní pouští v níz by církev nebyla o její neporušené



zle týraného a zemdleného. Ci nikoliv? Pal: zachování, a treba-li bylo, i o její nápravu a



prosím laskavé ctenáre, by spocítali pomocí

ocistęní péci męla. 111c téz pochybnosti

diecésních katalogű všecky kűry kostelní neműre býti ani o tom, ze jest podstatný



v Cechách, na Moravę a Slezsku a vedle

rozdíl mezi liturgickou a neliturgickou, treba

toho císla polozili stovku (87 jednoty +

jinak i nábozenskou hudbou, jal:ouz jest ku

nękolik kűrű bez jednot) tęch kűrű, kde jiz

pr. Dvorákovo uStabat mater«, nebo Berli-

bílý den jest, neb aspoń svítati pocíná re- ozovo »Rekviem«. To dobre cítil také mistr



forma.

Verdi. Proto kdyz provedeno bylo jeho

Bezdęcnę vtírá se nám tu otázka : Cím

rekviem v milánském domę k uctęní pa-

to? Jedná se v té prícinę toliko o nęjakou mátky slavného básníka A1. Manzoniho, ce-



umęleckou libűstku? Ci nedbají správcové

stoval s ním pak po svętę, a b y n i k o l i

duchovní? ci vyšší úradové? Vlozme ruku

snad v kostelích, alebrz v koncert-

všichni na srdce avyznejme: Kdyby kazdý

ních síních Paríze, Londýna a Vídnę

vyznal »mea culpa«, zajisté ta sahara by se predvádęl je t é os a d ę, pro níz v pravdę



rychle cetnými oasam i vypinila i pozne-

bylo psáno, jíz i bylo vęnováno, totiz li u-

náhla v zírné nivy promęnila. O tom není

dební.3)

pochybnosti. Avšak vedle toho jest nám i

doloziti, ze bohuzel i dnes ještę právę tak, V cem tedy zálezí podstatný rozdíl mezi



jako na pocátku reformy u nás panuje o ní hudbou liturgickou a neliturgickou, t. j. mezi



hudbou, jez nálezí ku katolické bohosluzbę



') Mnoho jest u nás hudebníkű, kterí, jakmile slyší a hudbou, jez k ní nenálezí ? Na to mohli



slovo h u d b a, na nic jiného nemysli, nez-li na bychom zkrátka odpovędęti, ze ta, jez úpinę

hru nástrojnou, nepamatujíce, ie právé h l a s i v k y souhlasí s liturgickými predpisy o zpęvu

v krku lidském jsou nejdokonalejším nástrojem

hudebným. I to svędcí o nemalém úpadu zpęv- bohosluzebném. Pravím »o z p ę v u«; neb



ného umęní u nás; neb kolik jest tęch pęvcű, jiz hudba nástrojná vyjma hru na var-



pamatují na to, ze treba jest i na tento ná- hany nikdy není liturgická. »Litur-

stroj nejprve uciti se hráti?



2) Dle výkazu »Cyrillau r. 1886 c. 3., kdez nejsou s) Hanslick »Musikalische Staliunen,« 13erlin t88o

ale všecky jednuty zahrnuty, (S. 7, 8, 12.) Dr, Jungmann, Aestetik, S. 835.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ