NEZAŘAZENO
Ročník: 1886; strana: 36,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 36 —







nemá-li celá budova víry sv. poboriti se, az jedenáctekrát opakoval. Ponęvadz pak



tak i Credo mešní tvorí nedílný celek a opakoval v nęm melodii Kyric, tento text

nelze proto z nęho ani slova vypustiti. Toto ale nechtęl se mu k ní vzdy dobre podati,



Credo prijala církev do mše sv. v V. vęku, prestavil a zmęnil si jej podle potreby : »da

lady na východę rozséváno a rozšírováno pacem, nobis da pacem« a p.



nebezpecných bludű o Bozství Kristovę. b) Vizme nyní, jaká jest u m c l e c k á

Proto nevybrala církev krátké apoštolské c e n a jeho skladby, zvláštę jaké jsou m e-

vyznání, alebrz nicejsko - carillradské z let lodie jeho mše. Pri kritickém rozboru ko-



325 a 381, ponęvadz v nęm nauka o Bozství stelní skladby hudební treba jest prihlízeti

Kristovę a o vy'•chodu Ducha sv. obšírnęji l; dvęma vęcem: zda vyhovuje theorii Hu-



a výraznęji se vypovídá, nez v apoštolském dební a zda-li slozena jest podle piedpisű

vyznání. A z toho tak dűlezitého symbolu a v duchu církve. Mše Fiihrerova ni v je-



kolik ponechal Fiilirer ? Toliko slova : »Pa dnom ni v druhém ohledu nevyhovuje a

treui« a2 »terrae .. . et in . .. Dominum kritiky nesnese. Theorie hudebná toho vy-

Jesum Christum . . . qui propter nos ho- máhá, by melodie byla originalná, pękná,



mines . . . descendit de coelis. Et incar- by męla jistý rytmus, aby byla zpęvná,

natus est« az »homo flctus est . . . Et re- nikoli monotonní, aniz męla násilných sko-



surrexit tertia die . . . (!) Et in Spiritum s. kűv. Ale zda mozno mysliti si chatrnęjší



llominum . . . Et exspecto« az »saeculi. melodie, nezli na radostná slova »Osanna

Amen, amen, amen, amen, amen, amen«(!)6) etc.« tuto melodii Fűhrerovu ?



Ejhle, tot: vyznání víry katolické podle F iih-



rera! Netoliko ze kratší jest ještę nez



apoštolské, lec ani nezavírá v sobę nejzá-



vaznęjších clánkű víry, na pr. ze Kristus

umrel na krízi, ze Duch sv. od Otce i od tu - a. O - sanna in ex - cel - sis.



Syna vychází, ze vęríme v jednu sv. kato-

lickou a apoštolskou církev a j. Za to klade Kolikrát uzívá Fiihrer skoku velké sexty,

»amen« do konce šestkrát. Avšak sv. shro- jez v klasické hudbę kostelní se zakazuje.10)

mázdęní obradű (congregatio rituum) pod Mimo to jsou jeho melodie tak triviálné,



c. 3. z r. 1 S 17 prikázalo výslovnę : »hitegre tak všední, ze i na nejobycejnęjších ariích



intelligibili voce Symbolum decantetur, « 71 svętských zádá se více originálnosti. Nej-

nudnęjší jest tato melodie v Benedictus:

S takovoutéz libovűlí osekal Fiihrer takél



andęlský chvalozpęv »Sanctus.« Skompo-

noval to slovo jen jednou, zűstaviv ostatek



andęlűm, kterí nepochybnę lépe umęjí Nej-



svęt. Trojici v nebi uctíti, volajíce: »Svatý, be - ne - di - ctus, be - ne-

svatý, svatý Pán Bűh zástupű« a d., jak



vidęl a slyšel prorok Isaiáš.$)

Papez Sergius (+ 701) zavedl obycej

zpívati »A g n u s D e i« pri lámání sv. hostie.

di-ctus, qui ve - nit in no - mi-ne

Ku konci pak XI. století zacalo se opako-



vati »Agnus llei« trikrát a místo ti•etího

»miserere nobis« dodalo se »dona nobis



pacem« za prícinou protivenství, jez tehdy

strojeno církvi. Církev prijala pak tento Do - mi - ni, qui ve - nit in



obycej do své liturgie mešní, a nikomu není

tudíz volno jej męniti. Však co staral se



Fiilirer o predpisy církevní ! <')



Jako v jiných cástech, také v »Agnus no - mi-ne Do - mi - ui etc.

Dei« slova libovolnę vynechal, jiná do nudy

opakoval, a co horší, liturgická slova í pre- »Takových melodií«, vece Witt, t t) »lze

kroutil, vynechav druhé »Agnus Dei, q. t. hojnę slyšeti v pivnicích a v »Gesangver-



pec. m.,« a místo nęho »dona nobis pacem« einech.« Treba pod ní poloziti toliko ob-

vyklý prűvod k tanci a budeme míti pro-



R) Vytei;kovaná místa znai:í vynechaná slova. stou, triviální polkumazurku. Kdyz byl kdysi



»Vyznání víry celé bud zpíváno srozumitelným kapelníl; Schrems takovou mši Fiihrcrovu

hlasem.«



8) Is. 6, 3. Viz: Bellermann, »I). Contrapunkt,a S. 97.

°) Jako leckterý riditel kúru i u nás. ri) »Musica sacraa 1872. c. d.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ