NEZAŘAZENO
Ročník: 1886; strana: 37,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 37 —







zkoušel, kázal po prezpiváui »Benedictus« jinácli našich, ze staly se takrka evangeliem



ihned lilasy sebrati, rka : »Tot lehké a špatné našicli kűrű kostelních. I pochopíme palc,



je zbozí; neznám vętší hlouposti.« jak mohl tak zkazený duch a vkus



Lec netoliko zásadám theorie hudebné, zavládnouti na našich kűrech, ze ti, kterí

alebrz i ducli u církevnímu mše Fiih jím jsou napinęni, ani s to nejsou, by ko-



rerova se protiví. Melodie Fiihrerovy jsou stelní skladby presného, zbozného ducha po-

docela svętské, ba thcatráhlé, bez vyššího chopili, uznali a ]c nim prilnuli, od ou~ch

vzletu, bez nábozného nadšení, vűbec, beze pak s ošklivostí na vzdy se odvrátili. Ba,

všech znám.k melodie ryze církevní. Vzo- došlo, zel Bohu, az tak daleko, ze mnozi



rem všecli zpęvu katolick cli je zpęv re- dobromyslní krestané i duchovní, ty svętské,



horský. Slaadba, jez neprirpiisobuje se zá- sentimentální pocity, jez tato pseudolitur-

sadám tolioto zpęvu, cení skladbou ryze gická hudba v nich budila, za city a hnutí



Ícostelní. Hlavní známkou zpévu rehorskélio pravé zboznosti, a neladné blouznęní a horo-

jest di a to n ik a, t. j. melodie jeho sklá- vání v nich za hnutí a vání Ducha sv, povazují.



dají se toliko z tonű diatonické stupnice. Zdaz tímto zpűsobem nemusil privodęn býti



A vznešené útvary Palestrinovy, Orlaudovy, zalostný úpadek pravého, ryzího ducha

Kr. Borka, Gomólky rovnéz tak jako naše k r e s t a n s k é h o a tím také zivota, jak



staroceské zpęvy proto jsou tak velké a obecnę jej nyní se zalem zn.unenáme? Však

proto tak svatę clojímaji posluchace, ze jsou znamenáme-li, proc neodstratiujeme korene



melodie jejich sloeuy z nejprostších tonű toho zla? proc nedáváme cliuravci zazívati

diatonických a zásadnę varují se chroma- pravélio léku? Tęzce na to touzí šlechetný

tických postupű. mnich beuronsl: : 13) »Hat doch der Clerus



Proto nepatri do kostela skladby s ta- uahezu das 13ewusstsein eingebússt, dass



kovýmito frásemi Fűhrerovsl;~`mi: ihm, als dem Vollzieher der Liturgie, auch



der Kirchengesang unterstche U. dass dieser

vorziigliche Thcil des Neil. Altardienstes

nebo: nicht cincm Schwarm voa Professionisten



oder Dilettanteu úberlassen werden dúrfe,

Christe e - lei - son etc. die einige musikalische Gesetzc kennen, im



Uebrigen aber der hl. Liturgie oft mit I íerz

und Sinn so Cernc stehen, Nvie der Souf-

fleurkasten dem Tabernakel oder der Tanz-

Et in car - na - tus est de Spíritu etc. boden der Kirchc Gotte-.« »Und wie haben



sich nicht in Folge dessen die unbefugten

Taleových melodií povinen jest kazdý Elemente »omnis generis nlusicorum« iu

katolický skladatel se vystríhati, jinak mine unseren Kirchen breit getnacht 1« Smutné



se s cílem. Fűhrerovi patrnę nešlo o ducha to dędictví josefinského ducha, o nęmz platí

poboznosti ve skladbácli kostelních. Ostatnę slova výborného aesthetika Dr. Jungmanna



pochopíme snadno, ze Fiihrer nemohl se (l. C. 841.): »\Vo der Keerus in der be-

povznésti 1: pochopení a k zamilování kato- zeichneten Weise handelt, da lásst er nicht



lické liturgie, aniz jeho skladby ze nemohly nur eines der wirksamsten LtZittel

prodchnuty býti duchem milosti Bozí, jezto der religiósen Erzicliung und der

k tomu je treba dűkladného vzdęlání kre- Seelsorge un b e n u t zt, sondern er

stanského a ještę více mostného a li i l t dem Wo l f e eine Thiir offen, durch



bohabojného zivota. Avšak zivot Fiihrerűv welche dieser frűher oder spáter eindringen



byl tak pohoršlivý, ze proto pozbyl riditelství NV rd.« Nevazme lehce smutné následky ta-

ki1ru katcdrálnílio v Praze, jez pres ctyri kové nedbalosti, alebrz pomýšlejme na pilné



léta spravoval. Po dlouhém pak potulování jich odstranęní. Proto pilné probírejte páni

po rozlicných krajích ncmeckýclr nuznę do- riditelové kűrű své zásoby hudebnin a po pi• -

konal dobrodruzný zivot svűj v jednom špi- kladc Dra. Surzyríshého a Dr. Witta ozna-



tále videńském r. 1 S61. Potud Dr. Sur- cujte v »Cyrillu« pseudoliturgické skladby,

zyiíski. 1=) aby horeny zla mohly se vymýtiti a hűry



NIy pal: Ceši zvláštę zpomeiime nyn'i, naše ocistiti.



jak povázlivou męrou b} lí kostelních skladeb

Fiihrerových rozšíreno jest po všech kra- III.





12) Pudobuę dokazuje ])r. Witt také o mších J. liay- Licha a neplatna jest obava, ze prísným



dena a j„ jak svętského, necirkevního ducha jsou. provádęním této ocisty vyprázdní se rcper-

Viz jeho »Dlusica sacra« z r. 1870, IS72, 1875,

1881 a j. 13) Choral u, Liturgie, S. 52.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ