NEZAŘAZENO
Ročník: 1886; strana: 44,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 44 —







prospęšné.« Mezi nadacemi pak rozlicnými, tresty církevními. 7) Ze pak jiz tenkráte



ttmii císar Karel IV. slovanský klášter nápęvy ceské obliby docházely i v cizinę,



Emausský obmyslil, nachází se i nadání, o tom máme zajímavý doklad. Brzy totiz



jímz písari jakémus jmenem Janovi vyká- na pocátku století 15, (náš pramen praví,



záno rocních Io hriven za to, ze slovanské ze za casu koncilia Pisánského) prišla píseń,



knihy, hlavnę legendy a písnę prepisoval. 5) kterou arcibiskup prazský k svátku Navští-



Zpęv kostelní provázen byl obycejnę vení Panny Marie slozil, pro krásnou me-



hrou na varhany. Jiz záhy však a sice ještę lodii stou k takové oblibę, ie ve Stras-



v první polovici století ctrnáctého pocal se burce (a bezpochyby i jinde) obecnę zpí-



šíriti v nękterých kostelích hlavnę prazských vána byla, A)



zvyk, ie uiíváno k prűvodu zpęvu i roz- Ze pak v tęchto casích dbáno bylo 0



licných nástrojű hudebních, houslí, citar, zpęv církevní i pri kostelích, které se ne-



zaltárű a j., kterázto hlucná a zajisté ne téšily tak bohatým nadáním jako kostel



vzdy líbezná hudba neshodovala se s prísnę prazský a sice také ve męstech a místech



církevními melodiemi chorálű a zpűsobovala venkovských, o tom podávají nám hojnę



casto pohoršení v nábozných posluchacích. dohadű staré zápisí;y z oné doby pochá-



Arcibiskup Arnošt vystoupil rozhodnę proti zející, hlavnę »libri erectionum,« v nichz



tomuto zpűsobu kostelní hudby, ponęvadz zaznamenáno jest mnozství nadací, jez uci-



tím »nenáboznost v lidu vznilzá, zádostivost nily osoby duchovní i svętské po celých



tęlesná a nezrízená se šírí a marnivost se Cechách ku kostelűm a oltárűm, knęzím a



mnozí« a sice jiz pred rokem 1348 a za- zpęvákűm, aby za né zpívali mše, hodinky,



kázal prísným narízením všem správcűm vigilie aneb antifony. Kde tomu prostredky



kostelű, duchovnítn, svętským i reholním, dovolovaly, zavádęni jsou dle príkladu ko-



aby pod trestem 4 kop grošű ceských ne- stela prazského mansionári, jako na príklad



dopouštęli zádného hlucného prűvodu ná- v St. Boleslavi. Jinde ovšem zálezelo pę-



strojű hudebních pri zpęvu kostelním vyjí- stováni kostelního zpęvu — jako i nyní ještę



maje »líbeznosti varhan.« 6) — na uciteli cili »kantoru« a jeho pomoc-



Ve století ctrnáctém skládáno jiz v Ce- nících »succentorích;« byli-li tito dbalí a



chách mnoho posvátných písní v reci la- hudby i zpęvu dobre znalí, dovedli sobę



tinské i ceské a téz nápęvű k nim. K nej- brzy vychovati a vycviciti dobrých zákű-



starším ceským patrí písnę: »Slovo do svęta zpęvákű dosti, kterí jim potom v kostele



stvorení,« »Vítej, milý Jesu Kriste,« »Vstalt pomáhali, bylot i nyní cvicení se zpęvu a



jest této chvíle,« »Narodil se Kristus Pán,« hudbę hlavním predmętem vyucování škol-



»Buoh všemohúcí,« »Otce náš, milý pane.« ního. s) Jinak to ovšem bylo, kde rádného





»lesu Kriste, štędrý knęze« a j. Oblíbeni

písní ceských a prozpęvování jich v kostele r) Concilia Pragensia (ed, Hófler), str. 52. I toto

narízení castęji opakováno, dűkaz to, ie prozpę-

šírilo se tak, /;'e církev obávající se snad, vováni ceských písní z kostela nebylo vytištęno;



ze by latinská liturgie opęt vytištęna býti tak ku p. roku 1412 obnoven zákaz svrchu do-

mohla, proti církevní písní ceské odpor po- tcený témito slovy : ,Prohibentur cantilene et

stavila a j i úpinę z chrámu vyobcovati chtęla ; ruudeli (t, j. tanecní nápęvy, rondeau, dle zpű-

sobu francouzského u nás se šírící) in ecclesiis

ponęvadz však obliba starých písní ceských ut prius sub pena unius fertonis a plebano ec-



byla taková, ze by úpiným zakázáním jich clesie et rectore scolarium recipienda pro fabrica

veliká nespokojenost v lidu byla vznikla, ecclesie Pragensis, preter Buuh všemohúcí, Ho-

spodine pomiluj ny, Jesu Kriste štędrý knęze et

obmezen byl snešením synody Prazské Svatý náš Václave. Srovn. Konrád, str, 195.;



r. 1406 zpęv kostelní na ctyry písnę ceské, téz Jireckovu Hymnologii, strana 3, a pojednání



totiz: »Hospodine pomiluj ny,« ,>Svatý Vá- Fejfalíkovo v Sitzungsb, 39., str. 642.



clave,« »Buoh všemohúcí,« a ,Jesu Kriste, P) Svátek Navštívení P. Marie novę v Cechách za-



štędrý knęze« a pohrozeno tomu, kdo by veden byl od arcibiskupa Jana z Jenštejua r. 1386.

jiné písnę ceské zpíval neb zpívati dopouštęl, Byla-li písek svrchu dotcená slozena od nęho

nebo snad pozdęji, neműzeme urciti; zajisté se to

stalo brzy po r, 1386. Píseti ta zpívána ve Stras-

Pelzel, Karel IV. sv. II, cls.list. 343 dd. 26. Au- burce ještę r. 1498, v kterémito roce minorita

gusti 1356: ,Consideratis multiplicibus obsequiis Fr. Wyler o ní píše, ze by se nemęla zpívati,

tuis, quibus pro decore monasterii nostri Slavo- prednę proto, ze pochází od biskupa ceského,

rum in scriUendis libris legendarum et cantus tenkráte ovšem katolického, avšak prece z národa,

nobilis liguae Slavonicae . . laborasti•« kterýi nyní (1493) kacírský jest, z cehoz by mno-



»Organorum symphnnia dumtaxar excepta.0 Viz hým pohoršení povstati mohlo; za druhé proto,

»Cancellaria Arnestiu (vyd. F. Tadra) str. 227. ze psána jest špatnou latinou, ac melodie její la-

— Pudubná naiízeuí vydána pozdęji nękolikrát hodná. Viz: Riegger, Amoenitates literariae Fri-

na synodách Praiských ruku 1366 a 1391. Viz: burgenses, str, 340,

Concilia Pragensia (ed, Háfler), str, 13. a 15, 9) 0 školách 14, století viz clánek Fr.Loubkűv

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ