NEZAŘAZENO
Ročník: 1886; strana: 45,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 45 —







kantora nebylo. Tu pak jest ovšem velmi cit\•m príspęvkűm rocním, volili své starší



blízka myšlenka, ze tam, kde nebylo zvlášt- (»Capitanei«) a męli ve znaku svém obruc

ních cvicených a placených zpęvákű ko- a kladivo; 12) vystavęli kostel tęla bozího



stelních, muzové nábozní a zpęvu znalí z mę- na Karlovę námęstí pro cleny university

štanstva sami o to dbali, aby zpęv dobrý prazské z národa ceského, zalozili nejspíše

v kostele pęstován byl od spolecností k tomu i kolej pro studující ceské (collegium nati-

cíli zrízených, a ze myšlenka ta záhy a sice onis I3ohemicae) a nękterá jiná nadání.



ještę pred zapocetím válek husitských ve K tęmto spolecnostech pristoupily záhy i

sl:utek uvedena byla, műzeme skoro urcitę jiné, hlavnę cechy remeslnické. Prední po-

tvrditi. Takto si predstavujeme pűvod našicli vinností clenű veškerých bratrstev a spo-



sborű literáckých.l0) lecností tehdejších bylo ovšem navštęvovati



Dríve však potrebí jest zmíniti se aspoń v urcité dny sluzby bozí a vykonávati mo-



strucnę i o druhé stránce jednot ku pęsto- dlitby a zpęvy za zemrelé spolucleny. I jest

vání zpęvu církevního, totiz o stránce spo- tedy prirozeno, ze muzové tito také v prední



lecenské. První zmínku o spolecenstvu mezi radę toho dbali byli, aby pri jejich sluz-



osobami stavu duchovního i svętského — bách bozích zpęv dobrý slyšán byl a ze se



rozumí se samo sebou, ze vyjímáme spole- zpęvu sami súcastnili, jest jisté. Takto vedly

cnosti cistę nábozenské na pr. rehole a rády rozlicné okolnosti k zrízení spolecností, jichz



— nalezáme jiz na pocátku 14. století ; úcelem bylo pęstování církevního zpęvu



bylo zalozeno za tím úcelem, aby kazdý v kostele. K tomu pristupuje všeobecný

clen, kdyby onemocnęl, dnem i nocí oše- roz'.:vęt zemę ceské za panování císare



trován a vším potrebným opatren byl, jeho Karla IV., péce císarova o povznesení ná-

mrtvola pak aby se slávou k hrobu dopro- boznosti a zvelebení boliosluzby, kteráz na-

vozena byla. 11) Roku 1348 zalozeno k po- lezala ohlas ve veškerém lidu ceském a byla



dobnému úcelu bratrstvo malírű, v témz podporována hlavnę prvním arcibiskupem



case pal: vzniklo i »bratrstvo písarű k uctęní prarsl:ým, slavným Arnoštem z Pardubic.

tęla bozího na Horách Kutnach.« Pozdęji Nepochybujeme, ze i tento arcipastýr ceský

nacházíme zmínky o jiné spolecnosti muzű nemalý vliv na vznikání literáckých sborű



vázených i bohatých, šlechticú i vyšších męl; neb on byl jal:o vűbec predním pod-



hodnostárű duchovních, jejízto pi-iznivicem porovatelem všeho dobrého a krásného, tak



obzvláštním byl sám král Václav a kteráz obzvláštę milovníkem dobrého zpęvu kostel-

męla jméno »Spolecnost ci bratrstvo kaple ního, jakoz jsme jiz byli ukázali. On za-



tęla bozího.« Clenové byli zavázáni k ur- vedl v kostele prazském vedle jiných zpęvű

i krásné »Rorátní zpęvy,« které se brzy po



v casopise C. Mus. ISSo, str. 458. — Jan Hus celých Cechách rozšírily ; on ve stanovách

také býval zákem zpęvákem, jak vyznává s;1m kostelních i na synodách horlil proti ne-

o sobę: »Jakoz i já, kdyi jsem byl záckem a pękným novotám pri zpęvu chrámovém, tak

spieval jsem s jinými vigilie, tak jsme spievali, ze za nęho zajisté nejen zpęv liturgický —

jedné abychom odbyli.«

latinsl: — ale i ceský zpęv lidu znacnę

10) Riegger vyslovil r. 1790 v Materialien, sv. 1., se povznesl a zvelebil. 13)

str. 174, myšlenku, ie naši literáti podobají se

meistersingrúm nęmeckým. Podobné v „Zlaté

Praze, roku 1884, str. ˘62 vyslovena V. J. No- První nám známá zmíní:a o spolecnosti

votným domnęnka, ze naše sbory lit. povstaly nesoucí jméno »literátű« nachází se v listinę

dle vzoru nęm, meistersingrű, však na jejich z roku 1391, týi:ající se kaple betlemské,

utlacení v kraji ceském. Obojí mínęní toto nedá kdez se jmenují mezi svędky : »honesti et

se dle úsudku našeho dokázati, jelikoz o šírení

se meistersingrű v Cechách posud málo povędo- circumspecti viri Joannes dictus Rulant

mosti máme; k tomu uváziti sluší, ze pęstovali alias Lissy, Joannes dictus Meysner, c i v e s

lneistersingri skoro výhradnę píseil svętskou a 1 i t t e r a t i 1VIaioris civitatis Yragensis.« 14)

ze jich hlavním úcelem bylo skládání písní

dle urcitých pravidel. Jinak ale ovšem jest mozné,

ze cizí zpűsoby, které se z cizozemsky i ve 12) Listina z r. 1382, viz Ungar, AUhandlungen II.



zpęvu církevnim šírily, jmenovitę zpęvy tak 13) Neműzeme prijmouti za skutecnou událost, co

zvaných ,joculaturű,, (joilgleurs) »guliardűa a ji- vypravuje Balbin (Vita Arnesti, 134), ze totiz

ných kocujících zpęvákű a pištcű, kterí pri sla- arcibiskup Arnošt literátské spolky sám zaloiil a

vných prűvedech a jiných slavnostech, ano i v ko- ustanovil, ponęvadz jsme zádného rukopisného

stele písnę svętské zpívali, hry provozovali a u dokladu nenalezli.

lidu ublibu nacházeii, ve zboiných praotcích 14) Monumenta universitatis Prag II., 395. Dotcená

našich odpor vzbudily a tudíz vedle nahore do- listina vepsána jest v notárském potvrzení z r. 140I,

tcených okolností spolu podnęt daly k zrízení místo to pak zn(: »Anno d. 1391 die lunae, de-

našich sborű literátskýc.i. cima mensis Aprilis etc, praesentibus honestis et



11) Riegger, Materialien 1, 172. Rukopisu, o nęmí circumspe tis viris Joanne dieto Rulant, alias

se zde zmínka dęje, nemohli jsme se dopátrati. Lissy, Joanne dieto Meysner, civibus litteratis

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ