| ||||
| ||||
— 45 —
kantora nebylo. Tu pak jest ovšem velmi cit\•m príspęvkűm rocním, volili své starší blízka myšlenka, ze tam, kde nebylo zvlášt- (»Capitanei«) a męli ve znaku svém obruc ních cvicených a placených zpęvákű ko- a kladivo; 12) vystavęli kostel tęla bozího stelních, muzové nábozní a zpęvu znalí z mę- na Karlovę námęstí pro cleny university štanstva sami o to dbali, aby zpęv dobrý prazské z národa ceského, zalozili nejspíše v kostele pęstován byl od spolecností k tomu i kolej pro studující ceské (collegium nati- cíli zrízených, a ze myšlenka ta záhy a sice onis I3ohemicae) a nękterá jiná nadání. ještę pred zapocetím válek husitských ve K tęmto spolecnostech pristoupily záhy i sl:utek uvedena byla, műzeme skoro urcitę jiné, hlavnę cechy remeslnické. Prední po- tvrditi. Takto si predstavujeme pűvod našicli vinností clenű veškerých bratrstev a spo- sborű literáckých.l0) lecností tehdejších bylo ovšem navštęvovati Dríve však potrebí jest zmíniti se aspoń v urcité dny sluzby bozí a vykonávati mo- strucnę i o druhé stránce jednot ku pęsto- dlitby a zpęvy za zemrelé spolucleny. I jest vání zpęvu církevního, totiz o stránce spo- tedy prirozeno, ze muzové tito také v prední lecenské. První zmínku o spolecenstvu mezi radę toho dbali byli, aby pri jejich sluz- osobami stavu duchovního i svętského — bách bozích zpęv dobrý slyšán byl a ze se rozumí se samo sebou, ze vyjímáme spole- zpęvu sami súcastnili, jest jisté. Takto vedly cnosti cistę nábozenské na pr. rehole a rády rozlicné okolnosti k zrízení spolecností, jichz — nalezáme jiz na pocátku 14. století ; úcelem bylo pęstování církevního zpęvu bylo zalozeno za tím úcelem, aby kazdý v kostele. K tomu pristupuje všeobecný clen, kdyby onemocnęl, dnem i nocí oše- roz'.:vęt zemę ceské za panování císare trován a vším potrebným opatren byl, jeho Karla IV., péce císarova o povznesení ná- mrtvola pak aby se slávou k hrobu dopro- boznosti a zvelebení boliosluzby, kteráz na- vozena byla. 11) Roku 1348 zalozeno k po- lezala ohlas ve veškerém lidu ceském a byla dobnému úcelu bratrstvo malírű, v témz podporována hlavnę prvním arcibiskupem case pal: vzniklo i »bratrstvo písarű k uctęní prarsl:ým, slavným Arnoštem z Pardubic. tęla bozího na Horách Kutnach.« Pozdęji Nepochybujeme, ze i tento arcipastýr ceský nacházíme zmínky o jiné spolecnosti muzű nemalý vliv na vznikání literáckých sborű vázených i bohatých, šlechticú i vyšších męl; neb on byl jal:o vűbec predním pod- hodnostárű duchovních, jejízto pi-iznivicem porovatelem všeho dobrého a krásného, tak obzvláštním byl sám král Václav a kteráz obzvláštę milovníkem dobrého zpęvu kostel- męla jméno »Spolecnost ci bratrstvo kaple ního, jakoz jsme jiz byli ukázali. On za- tęla bozího.« Clenové byli zavázáni k ur- vedl v kostele prazském vedle jiných zpęvű i krásné »Rorátní zpęvy,« které se brzy po v casopise C. Mus. ISSo, str. 458. — Jan Hus celých Cechách rozšírily ; on ve stanovách také býval zákem zpęvákem, jak vyznává s;1m kostelních i na synodách horlil proti ne- o sobę: »Jakoz i já, kdyi jsem byl záckem a pękným novotám pri zpęvu chrámovém, tak spieval jsem s jinými vigilie, tak jsme spievali, ze za nęho zajisté nejen zpęv liturgický — jedné abychom odbyli.« latinsl: — ale i ceský zpęv lidu znacnę 10) Riegger vyslovil r. 1790 v Materialien, sv. 1., se povznesl a zvelebil. 13) str. 174, myšlenku, ie naši literáti podobají se meistersingrúm nęmeckým. Podobné v „Zlaté Praze, roku 1884, str. ˘62 vyslovena V. J. No- První nám známá zmíní:a o spolecnosti votným domnęnka, ze naše sbory lit. povstaly nesoucí jméno »literátű« nachází se v listinę dle vzoru nęm, meistersingrű, však na jejich z roku 1391, týi:ající se kaple betlemské, utlacení v kraji ceském. Obojí mínęní toto nedá kdez se jmenují mezi svędky : »honesti et se dle úsudku našeho dokázati, jelikoz o šírení se meistersingrű v Cechách posud málo povędo- circumspecti viri Joannes dictus Rulant mosti máme; k tomu uváziti sluší, ze pęstovali alias Lissy, Joannes dictus Meysner, c i v e s lneistersingri skoro výhradnę píseil svętskou a 1 i t t e r a t i 1VIaioris civitatis Yragensis.« 14) ze jich hlavním úcelem bylo skládání písní dle urcitých pravidel. Jinak ale ovšem jest mozné, ze cizí zpűsoby, které se z cizozemsky i ve 12) Listina z r. 1382, viz Ungar, AUhandlungen II. zpęvu církevnim šírily, jmenovitę zpęvy tak 13) Neműzeme prijmouti za skutecnou událost, co zvaných ,joculaturű,, (joilgleurs) »guliardűa a ji- vypravuje Balbin (Vita Arnesti, 134), ze totiz ných kocujících zpęvákű a pištcű, kterí pri sla- arcibiskup Arnošt literátské spolky sám zaloiil a vných prűvedech a jiných slavnostech, ano i v ko- ustanovil, ponęvadz jsme zádného rukopisného stele písnę svętské zpívali, hry provozovali a u dokladu nenalezli. lidu ublibu nacházeii, ve zboiných praotcích 14) Monumenta universitatis Prag II., 395. Dotcená našich odpor vzbudily a tudíz vedle nahore do- listina vepsána jest v notárském potvrzení z r. 140I, tcených okolností spolu podnęt daly k zrízení místo to pak zn(: »Anno d. 1391 die lunae, de- našich sborű literátskýc.i. cima mensis Aprilis etc, praesentibus honestis et 11) Riegger, Materialien 1, 172. Rukopisu, o nęmí circumspe tis viris Joanne dieto Rulant, alias se zde zmínka dęje, nemohli jsme se dopátrati. Lissy, Joanne dieto Meysner, civibus litteratis | ||||
|